بخشی از مقاله

چکیده

مصرف گلوتامین بر روي سرعت کاراته کاها تاثیر گذار است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر مصرف گلوتامین روي سرعت کاراته کاهاي شهرستان سیرجان بوده است. با بررسی دقیق ورزش هاي مختلف ، در میابیم در بیشتر آنها می توان مهارت و حرکت هایی را مشاهده کرد که نیاز مبرمی به آمادگی بدنی، ترکیب قدرت و سرعت - توان انفجاري - دارند. تمرین هاي ورزشی اصولا موجب افزایش توانایی حرکتی انسان میشوند. کمک هاي نیروزاي غذایی، بیش از چند سال پیش شکل گرفته اند، ولی به عنوان یک موضوع علمی در اوایل قرن بیستم مطرح شده اند. بسیاري از مکمل هاي ورزشی، توسط تمرین کنندگان با وزنه بوجود آمده است در این تحقیق تعداد 20نفر کارته کا که در دو گروه 10نفره گلوتامین و دارونما تقسیم شدندشرکت کردندمحقق با استفاده از طرح پیش آزمون - پس آزمون پروتکل تحقیق را اجرا و اطلاعات مورد نیاز را جمع آوري کرد.

آزمودنیها در طول پژوهش هفته اي سه جلسه و به مدت 90 دقیقه به تمرینات خود می پرداختند . ب راي توصیف و تجزیه و تحلیل آماري از آزمون کولمگروف-اسمیرنف و آزمون لون ، t وابسته و t مستقل استفاده شده است. کلیه عملیات آماري با استفاده از نرم افزار آماري/Spss انجام شد. یافته ها نشان داد بین میانگین سرعت پیش و پس آزمون گروه گلوتامین تفاوت معنی داري وجود دارد. به عبارتی مصرف مکمل گلوتامین افزایش معنی داري در سرعت کاراته کاها بوجود آورده است.در نتیجه گیري می توان گفت تفاوت معنی داري بین پیش آزمون و پس آزمون سرعت گروه مصرف کننده گلوتامین ، وجود دارد.

از سوي دیگر بین تغییرات سرعت گروه گلوتامین و دارونما در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی داري وجود ندارد. همچنین میانگین حداکثر سرعت در آزمون در هر دو گروه افزایش یافته بود که این افزایش در گروه گلوتامین معنی دار بود . اندك افزایش غیر معنی داري که در میانگین حداکثر سرعت در گروه دارونما بوجود آمده بود را می توان با آشنا شدن آزمودنیها با نحوه انجام و ترتیب تستها در پس آزمون و کاهش استرس آنها و همچنین تأثیر روانی انکار ناپذیر مصرف دارونما ، توجیه کرد و مکمل سازي گلوتامین باعت افزایش کارائی ورزشکاران وشلخصهاي عملکردي ازقبیل سرعت بدن می شود.

واژه هاي کلیدي:کاراته ، کاراته کا، مکمل، گلوتامین، سرعت

مقدمه

تمام حرکات انسان از پلک زدن تا دویدن در یک مسابقه ورزشی، بستگی به عملکرد و توانایی عضلات اسکلتی دارد و فعالیتهاي بدنی تنها از ط ریق نیروي عضلانی انجام میشود - رحمانی نیا وهمکاران، . - 1384 عملکرد بهینه عضلات میتواند باعث انجام فعالیتهاي حرکتی در سطوح بالاتر همراه با کاهش سطح انرژي مصرفی و صرف مدت زمان کوتاهتر گردد - اکبري ، . - 1385 امروزه بعضی از کشورهاي صاحب نام و پیشرفته جهت پیروزي ورزشکاران خود براساس یافتههاي علمی در برنامههاي تمرینی فشرده و سنگین شرکت میکنند به طوري که این برنامهها عمدتاً بر پایه علومی بوده که به نحوي با حرکات انسان سروکار داشته وبر آنها تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم میگذارد - گرشاسبی ، . - 1392 در    سال هاي اخیر پیشرفت روزافزون علوم ورزشی بسیارچشمگیر بوده وآمادگی جسمانی نیز به عنوان بخش مهمی از این علوماز تنوع ،تحول و توسعه برخوردار بوده است.

با بررسی دقیق ورزش هاي مختلف ، در میابیم در بیشتر آنها می توان مهارت و حرکت هایی را مشاهده کرد که نیاز مبرمی به آمادگی بدنی، ترکیب قدرت و سرعت - توان انفجاري - دارند. تمرین هاي ورزشی اصولا موجب افزایش توانایی حرکتی انسان میشوند ، اما اگر بخواهیم این توانایی به حداکثر و نیز مستمر باشد چه باید کرد؟در این مورد اهمیت علم تمرین و تمرین هاي اصولی و تغذیه افراد که مناسب با نیازهاي حرکتی و فیزیولوژیکی ورزشی مورد نظر است ، اصل مهمی به شمار می رود. - اراضی وهمکاران، - 1384کمک هاي نیروزاي غذایی، بیش از چند سال پیش شکل گرفته اند، ولی به عنوان یک موضوع علمی در اوایل قرن بیستم مطرح شده اند. بسیاري ازمکمل هاي ورزشی، توسط تمرین کنندگان با وزنه بوجود آمده است ولی بازار خریدو فروش آن تا حدي به خاطرتغییرات قانونی، رشد قابل توجهی کرده است.

درمیان دیگرمواد غذایی، انجمن آموزش و سلامتی مکمل غذایی در سال 1994 ، تعریفی براي مکمل هاي غذایی ورهنمودهایی را به منظور نشان دادن سوابقآنها ارائه کرد و یک چهارچوب جدید را براي اطمینان از ایمنی و نیاز به ملاك شخصی براي برچسب هاي مکمل ها، ایجاد کرد. مکمل هاي ورزشی مؤثر، به عنوان جایگزینی براي داروهاي غیرمجازافزایش دهنده عملکرد پیشنهاد شده اند، ولی ملاحظات اخلاقی هنوز هم به عنوان یک عامل حل نشده باقی مانده است. مصرف کنندگان امروزي باید داراي اطلاعات خوبی در مورد مکمل هاي غذایی باشند. و یابا مشاوران متخصص در ارتباط  باشند درغیر اینصورت با مشکلالات زیادي مواجه خواهند شد.گلوتامین فراوان ترین اسید آمینه غیر ضروري موجود در بدن آدمی است .

این اسید آمینه در سطح و حجم گسترده اي در عضلات اسکلتی و در پلاسماي خون موجود بوده و وظایف متعددي از جمله انتقال نیتروژن بین ارگان ها، سم زدایی بدن، کمک به دفع آمونیاك از بدن، کمک به تشکیل و تولید RNA و DNA ، تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده داشته و در برخی موارد نیز به عنوان منبع سوخت وارد عمل شده و انرژي لازم براي انجام فعالیت هاي فیزیکی آدمی را تامین می کند. این اسید آمینه به همان اندازه که موجب تقویت سیستم ایمنی در بدن می شود تاثیرات آنابولیکی نیز از خود نشان داده است. خوانندگان و ورزشکاران ایرانیمعمولاً آنابولیک را با استروئیدها شناخته و با شنیدن واژه آنابولیک بی اختیار به یاد استروئیدها و داروهاي ممنوعه در ورزش می افتند اما حقیقت این است که آنابولیک به موادي اعم از مجاز و یا غیر مجاز اطلاق می شود که منجر به تشدید روند عضله سازي در بدن موجودات زنده می شود حال این مواد می توانند استروئید و غیر مجاز بوده و یا اسید آمینه و مجاز باشند.

پرداختن به تمرینات شدید و در برخی موارد نیز استفاده از برخی استروئیدها که خواص آندروژنی قدرتمندي نیز دارند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. گلوتامین در بین ورزشکاران و در صنعت مکمل سازي نامی آشنا بوده و کمپانی هاي مکمل سازي نیز بیشتر بر خواص تقویت کنندگی سیستم ایمنی این ترکیب توجه نشان می دهند. از دیگر خواص اسید آمینه گلوتامین که موجب شهرت و محبوبیت آن در بین ورزشکاران و حتی کمپانی هاي مکمل سازي شده است می توان به تاثیر مثبت آن در افزایش حجم سلول هاي عضلانی، تاثیر مثبت آن در احیاي ذخایر تهی شده گلیکوژن، تسریع فرایند ریکاوري ، کاهش دردهاي عضلانی کهمعمولاً پس از انجام تمرینات شدید بدنی در عضلات حس می شود و در نهایت نیز به افزایش تحمل پذیري بدن و عضلات براي پذیرش فشار تمرین اشاره کرد - زحمتکش وهمکاران، . - 1393

کاراته یک نوع ورزش رزمی است.  به معناي روش مبارزه و دفاع با دست خالی - بدون سلاح - و شامل ضربههاي سریع دست و پا. کاراته داراي قدمتی پنج هزار ساله است و یکی از استادان اولیه و مبتکران این فن بودیدهاراما استکه حدود 525 سال قبل از میلاد مسیح می زیسته است. وي که از پیشوایان مذهبی بودایی بود، به تنهایی از هند به راه افتاد و پس از راهپیمایی چند هزار کیلومتري خود و با پشت سر گذاشتن موانع طبیعی بسیار مشکل موجود در آن زمان به چین رسید و در ایالت هون نان و معبد شائولین اقامت گزید . تعالیم بودیدهاراما شامل تمرینات شدید انضباطی و رعایت پرهیزکاري بود.

وي 9 سال رنج و ریاضت همراه با تفکر و براي این که شاگردانش نیز بتوانند در مقابل ساعت هاي طولانی تفکر و اندیشه تاب مقاومت بیاورند و نیز با زورگویانی که تعالیم مذهبی و مردان دین را سد راه خود میدیدند به مبارزه و مقابله برخیزند 18 حرکت تمرینی را ابداع نمود که در حقیقت زیر بناي حرکات کاراته امروزي است. کاراته امروزي شکل تکامل یافته اي از کمپوي چینی - بوکس چینی - می باشد که در ابتدا اوکیناواته نامیده میشد . از هنگامی که حکومتهاي استبدادي در چین سلسله کینک 1644 سلسله ساتسوما در اوکیناوا به منظور جلو گیري از ورزیده شدن مخالفان و نیز تحت کنترل در آوردن مردم قانون منع استفاده از شمشیر را به مورد اجرا گذاشتند و به جمع آوري سلاحهاي رزمی اقدام نمودند مردم به سوي آموزش هنر مبارزه با دست خالی روي آوردند که همین امر باعث شکوفایی هرچه بیشتر کاراته شد.

در سال 1921 یکی از بزرگترین استادان کاراته جزیره اوکیناوا گیچین فونا کوشی 1957-1868 توانست با قدرت و ظرافت تمام کاراته را به ژاپن معرفی نماید و برخی دیگر از هنر جویان که تحت تعلیم بزرگترین استادان اوکیناوا قرار گرفته بودند، تکنیکهاي سنتی را با یکدیگر ترکیب نموده و سبکهاي متعددي از کاراته را به وجود آوردند. سال 1342 سال ورود کاراته به ایران توسط هرمز میربابایی و محمدعلی صنعتکاران و فرهاد وارسته هستند میباشد. در حال حاضر، سبکهاي مختلف کاراته، بالغ بر صدها سبک میشود که در واقع، بازگشت همه آنها به چهار سبک اصلی و مادر از سبک هاي اصلی و کنترلی و یک سبک نیمه کنترلی میباشد.* سبک هاي کنترلی عبارتاند از: * شوتوکان بنیان گذار: گیچین فونا کوشی. در این متد توجه خاصی به نیرو و سرعت ورود آن و مرکز ثقل نیرو میشود . *

شیتوریو بنیان گذار: کنوا مابونی. شیتوریو متشکل از دو سیستم ناهاته و شوري ته در کاراته میباشد. * گوجوریو بنیان گذار: میاگی چوجون. گوجوریو روش سفت و نرم، که در اوکیناوا شکل گرفت و و متعلق به سیستم ناهاته در کاراته میباشد. * وادوریو بنیان گذار: اوتسوکا هیرونوري. وادوریو یعنی : راه صلح، روش صلح، روش صلح جویانه. * سبک هاي غیر کنترلی عبارت است از: * کیوکوشین بنیان گذار: ماسوتاتسو اویاما کیوکوشین کاي، از عناصر مختلفی که نشات گرفته از تجریبات اویاما وسبک هاي دیگر است، به وجود آمد. * توضیح کامل تر: * سبک هاي کاراته بسیار متعدد و بالغ بر صد نوع سبک رسمی در دنیا وجود دارد. اصول کلی و پایه ي سبک هاي کاراته با هم یکی است و فرق آن ها در نحوه ي بکار گیري آن هاست. *

بطور کلی سبک هاي کارته به سه دسته تقسیم می شود: سبک هاي کنترلی، سبک هاي غیر کنترلی، سبک هاي رینگی.هنگامی که در هنر هاي رزمی اثري از رقابت هاي سنگین نباشد، در واقع تبدیل به چیزي شبیه رقص می شود. اگر قدرت به منظور زنده ماندن از دست برود ، این شکست است و شکست یعنی نا بودي ، پیدایش هنرهاي رزمی براي دستیابی به پیروزي است و به همین دلیل هم در هنر هاي رزمی نیاز به رقابت احساس می شود . در این میان رقیب هر چقدر قوي باشد باز برد با عدا لت خواهد بود . به همین دلیل هم باید در کاراته به عنوان یک هنر رزمی عدالت حاکم باشد . انسان ها باید مشتاقانه مجهز به سلاح عدالت شوند و به جنگ زشتی ها بروند. مرگ، یک نوع طهارت است . اما مرگ را به جلو انداختن خلاف عقل واصول اخلاقی است . به همین دلیل باید ضروریات و نیازهاي خود را در چارچوب قوانین اخلاقی مجاز بر آورده سازیم . راه صحیح وپسندیده در زندگی این است که انسان باید از قدرت و مهارتهاي خود ، نه تنها براي خود ، بلکه در راه اجتماعی که به آن تعلق دارداستفاده کند .

شهامت و شجاعت واقعی نیز تنها به همراه عدالت معنا پیدا می کند - حیدري، . - 1391یکی از اجزاء مهمی که به عنوان زیر مجموعه اي از عوامل آمادگی حرکتی قرار دارد، سرعت است که اهمیت آن در تمامی رشته هاي ورزشی بر کسی پوشیده نیست. سریع وچابک بودن تنها با داشتن شرایط بدنی مناسب و پیروي کردن از آمادگی جسمانی مناسب مقدور می باشد . در فعالیتهاي ورزشی که تغییرات سریع تمام بدن یا یکی از اعضاء آن نیاز است، سرعت از دو بخش، سرعت حرکت و سرعت عکس العمل یا زمان واکنش تشکیل شده است. سرعت حرکت بدن عبارت است از توانایی عضله هاي بدن براي جابجایی در حداقل زمان و حرکت از نقطه اي به نقطه دیگر سرعت حرکت مستقل از سرعت عکس العمل است - قره، . - 1389

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید