بخشی از مقاله

چکیده

یکی ازموضوعات مطرح درآیات قرآن کریم،مساله اقدامات عملی یهوداست. خداوند سبحان نیز به مانند دیگر ادیان آسمانی، برای هدایت این قوم انبیایی را فرستاد تا مردمان زمان خودرا به راه راست هدایت کنند. حضرت موسی و حضرت عیسی - ع - دوپیامبر بزرگ خداوند، صاحب شریعت و کتاب آسمانی هستند،که از میان این قوم برخواستند تاقوم خودرا به راه راست هدایت کنند.امّا این دو پیامبر بزرگ نیزبرای تحقق اهداف خود با موانعی روبرو بودند .

پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با استناد به آیات قرآن کریم و تحلیل های برخی از مفسران به بیان مهمترین اقدامات عملی یهود درمقابله با انبیای خود پرداخته و نتایج حاصل ازاین پژوهش شامل»-1غلو در دین.-2 پیمان شکنی. -3فحش و ناسزا.-4خود برتر بینی.-5 » خیانت یهود«و دیگر موارد ازاین دست.دراین پژهش تلاش داریم تا این پنج اقدام عملی آیین یهود را با استناد به قرآن کریم و کتاب تورات مورد بررسی قرار دهیم.

کلید واژگان: اقدام عملی، قرآن کریم،یهود،مفسران

مقدمه

قرآن کریم،کتاب خداوند سبحان است که از طریق وحی برای فهم همه مردم نازل شده است . در میان انبیای الهی؛ آخرین پیام آور خود یعنی؛ حضرت محمّد - ص - را آفرید او که کتاب آسمانی خود یعنی؛ قرآن کریم را به اثبات رسانیده است.

این کتاب آسمانی درطول تاریخ، هیچ گاه دستخوش تحریف قرار نگرفت.این درحالی است که حضرت موسی و حضرت عیسی - علیهما السّلام - دوپیامبر بزرگ خدا و صاحب کتاب آسمانی می باشند که ازمیان اینقوم برخواستند امّا این دوکتاب آسمانی و به خصوصتورات که مورد قبول هردو امّت یهود و مسیح می باشد، درطول تاریخ، به علت های گوناگون تعالیم این کتاب مقدس چنان دچار تحریف شده است که با وجود سخنان هدایتگرانه درآن، آثار منفی و گمراه کننده درآن بسیار دیده می شودآن گونه که قرآن کریم نیز به وضوح بر این مطلب اشاره دارد آن طورکه آمده است:منَالﱠذِین یُحَرِّفُونهادُواالْکَلِمعَنْ مَوَاضِعِهِ... - نساء - 46/؛ - بعضی از یهود ، سخنان را از جای خود ، تحریف می کنند.

دراین پژوهشبا توجّه به این که بسیاری ازتعالیم کتاب تورات مورد تحریف قرار گرفته است، ازاین رو تکیه اصلی پژوهش با استناد به آیات قرآن کریم است ولی در لابلای این آیات شریفه ولی از کتاب تورات نیز استفاده شده است.

یهود

واژه یهود مشتق از هود  و به معنای توبه و بازگشت آمده است وعلت نام گذاری به این نام برای آن است که ازگوساله پرستی بازگشتند و حضرت موسی - ع - از زبان آنان به خداوند عرضه داشتإِنَّاهُدْنَا:»إِلَیْکَ ؛ - ما به سوی تو بازگشته ایم.همچنین واژه یهود اسم جمع و مفرد آن یهودی است، وجه تسمیه یهود به این نام برای آن است که منسوب به یهوذا پسر ارشد حضرت یعقوب - ع - است.

تورات

واژه توراه در زبان عبری همان تورات است و مشتمل بر پنج کتاب می باشد. یهودیان معتقدند که پنج کتاب حضرت موسی - ع - و یا تورات توسط خداوند به دست حضرت موسی - ع - به قوم بنی اسرائیل اعطا شده است. پنج کتاب تورات شما برشیت - پیدایش - ، شموت - خروج - ، وییقرا - لاویان - ، بمیدیار - اعداد - ، دواریم - تثنیه - است. نام اوّلین کتاب دراصل سفرمَعسه برشیت - کتاب آفرینش بوده و توسط جنسیر4به معنای مبدا، اصل و منشا آمده است.شموت،دومین کتاب حضرت موسی - ع - و دراصل سفر یعییت میصرئیم - خروج ازمصر - نامیده می شود.

- شوفار،شماره سوّمین کتاب موسی لاویان که قدیم ترین نام آن قاون کاهنان می باشد . نام عبری این کتاب وییقرا است. کتاب اعداد - سفر بمیدیار که کتاب دواریم - سفر تثنیه - درابتدا نام این کتاب اله هدواریم بود و قدیم ترین نام این کتاب میشنه تورات است یهودیان یونانی زبان آن را دوترونورمیون5یعنی قانون دوم خطاب می کردند و درزبان لاتین دوترونومیوم6نامیده شده است.

اقدامات عملی یهود درقرآن کریم

اقدامات عملی یهود درآیات قرآن کریم را می توان شامل موارد ذیل دانست: غلو در دین یکی از اقدامات عملی یهود درآیات قرآن کریم،مساله غلو دردین است.مهمترین مستندات این نظریه، بخشی از آیات 171سوره نساء و آیه 77 از سوره مائده کهلادرآنتَغْلُواآمدهیاأَهْلَاست:فِی دِینِکُمْالْکِتابِوَ لا تَقُولُوا عَلَی اللﱠهِ إِلﱠا الْحَقﱠ... ؛ ای اهل کتاب! در دینخود، غلوّ - و زیاده روی - نکنید! و در باره خدا، غیر از حققُلْنگوییاد!أَهْلَ الْکِتابِ ْلُوا فِی دِینِکُمْ غَیْرَ الْحَقﱢ... بگو: ای اهل کتاب! در دینخود، غلوّ - و زیاده روی - نکنید! و غیر از حق نگویید! در تفاسیر شیعه آورده أَهْلَاندکه الْکِتاب در این دو آیه، به معنای یهود و نصارا  هستند، و غلو به عنوان یکی از اوصاف آنان آمده است، زیرا آنان کسانی بودند که به باورهای کفرآمیز نسبت به دین خود و دیگر ادیان می پرداختند.جوادی آملی نیز بر این دیدگاه معتقداست.

ایشان در نکته ای دقیق تر بیان می دارد که غلو آنان در دو مورد بوده است: 1افراط یهود ، به عزیر7و نصارا که مسیح را پسر خدا می دانستند. تفریط یهود، در برابر دشمنی با حضرت عیسی که وی را پسری زنی آلوده، در دامن معاذاالله معرفی کرده است. شبیه همین نظر را واحدی نیشابوری در اسباب النزول خود مطرح کرده است.مکارم شیرازینیز، تقریباً دیدگاهی شبیه به جوادی آملی دارد.

ایشان همچنین در کلامی دیگر، بیان می کنند که آیه 77 از سوره مائده نیز به غلو یهود و نصاراقُلْ اشارهیا أَهْلَداردآنطورالْکِتابِکهآمده است:لاتَغْلُوا  فِی دِینِکُمْ غَیْرَ الْحَقِوَ لا َلﱡوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلﱡوا کَثِیراً وَ ضَلﱡوا عَنْ سَواءِ السﱠبِیل؛ - بگو: ای اهل کتاب! در دین خود، غلوّ - و زیاده روی - نکنید! و غیر از حقنگویید! و از هوسهای جمعیّتی که پیشتر گمراه شدند و دیگران را گمراه کردند و از راه راست منحرف گشتند، پیروی ننمایید! ایشان درادامه همچنین براین نکته تأکید می کنند که علّت تکرارضَلﱡوا در این آیه، یا به خاطر تأکید بوده، و یا به خاطر این که آن ها قبلاً گمراه بودند و با  و تبلیغات خود دیگران را نیز گمراه می کردند و خود نیز به گمراهی جدیدی افتادند، زیرا کسی که سعی میکند دیگران را به گمراهی بکشاند درحقیقت از همه کس گمراهتر است، چرا که توان خود را در مسیر بدبختی خویش تلف کرده است.ایشان باز در ادامه می گوید که غلو آنان نسبت به »حضرت عیسی« و باور به تثلیت با اثبات و تأیید سه گزینه ازسوی خداوندسبحان صورت می یابد.

اوّلاً؛ پیام آوردن مسیح از سوی خداوند سبحان است، و ثانیاً؛ القاء شدن با مسیح با عنوان کلمه الهی به مریم مقدسه، و نیز مسأله روح از خدا بودن حضرت مسیح کهوَبا رُوحٌتعبیر مِنْهُ، در آیه مذکور را می توان با توجّه به آیه 17 سوره خَذَتْ مِنْ دُونِهِمْمریمآنطورکهحِجاباًآمدهاست:فَأَرْسَلْنا» إِلَیْها رُوحَنا فَتَمَثﱠلَ لَهاراًبَشَسَوِی ؛ - و میان خود و آنان حجابی افکند تا خلوتگاهش از هر نظر برای عبادت آماده باشد.

در این هنگام، ما روح خود را بسوی او فرستادیم و او در شکل انسانی بیعیب و نقص، بر مریم ظاهر شد! . این آیه شریفه، با داستان آفرینش حضرت مسیح و حوادث پیش از بارداری حضرت مریم پرداخته است روح دراین آیه شریفه، که منتسب به خداوند سبحان است، رسولی برای انجام مأموریتی خاص دانسته شده است و این احتمال را تقویت می کند وَکه رُوحٌتعبیر مِنْهُ در سوره نساء بر ارسال روحی اشاره دارد که درآیه 17 سوره مریم، بیانگرآن است. و نتیجه آن هبه و بخشش فرزندی پاک به حضرت مریم بوده است.

بدین جهت ایشان در ادامه گفته خود تصریح می کند پس غلوی که »أهل کتاب، به آن معتقد بودند و حضرت مسیح را پسرخدا می دانستند منتفی می شود. و نیز دیدگاه مسیحیانی که به تثلیت خدایان سه گانه نیز معتقد بودند نیز باطل می شود. زیرا ذات خداوند که یک وجود غیر متناهی است هرگز نمی تواند تعدد داشته باشد. همچنین اگر معتقد باشیم ذات خدا مرکب از سه اصل یا سه ذات است، لازم می آید که هر سه محدود باشند، نه نامحدود و نامتناهی. و نیز محدود ساختن خدای ازلی و ابدی در جسم یک انسان، و قرار دادن او در جنین مادر، از بدترین تهمت هایی است که ممکن است به ذات مقدس او بسته شود. همچنین نسبت دادن فرزند به خدا که مستلزم عوارض مختلف جسمانی است یک نسبت غیر منطقی و کاملاً نامعقول محسوب می شود.

طبرسی، از حَسن نقل کرده است مبنی بر این که یهودیان و مسیحیان نیز بر طبق این آیه کریمه، در مورد »حضرت عیسی ،غلو کردند و او را پسر خدا می دانستند. همچنین سیوطی در »صحیح بخاری به نقل از ابوسعید خدری، آورده است که در جنگ احد ، رسول خدا پیشانیش مجروح شد، و دندان های رباعی حضرت شکست. برخاست و دست هایش را به سوی آسمان بلند کرد و فرموند: غضب خدا وقتی بر یهود شدت گرفت،که گفتند: عزیز پسر خداست، و در مورد »مسیح« نیز، وقتی شدّت گرفت که گفتند: مسیح پسر خداست.

در این امّت نیز، بر افرادی شدت می گیرد،که خون مرا بریزند و مرا با رفتارشان در مورد عترتم آزرده کنند. فحوای این روایت نشان می دهد که از نظر پیامبر - ص - خشم خداوند سبحان زمانی شدت گرفت که یهودیان و  مسیحیانعزیر و مسیح را به عنوان پسر خدا دانستند. درسفر خروج نیز دراین رابطه آمده است که خداوند به فرعون گفت: اسرائیل پسر و نخست زاده من است به تو می گویم بگذار پسرم خارج شود. یکی از دانشمندان یهود دراین باره تصریح می کند که اسرائیل که درآن موقع با خدا پیمان نبسته بود چگونه خداوند اورا پسر ارشد خود می خواند؟ آن گاه خودش به این پرسش چنین پاسخ می دهد : اسرائیل بالقوه مبارک بود و خداوند اورا از قبل برگزیده بود تا روزی مقدس شود. خداوند با عشق و علاقه جستجو کرد و ازمیان تمامی اقوام، قوم اسرائیل را برگزید .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید