بخشی از مقاله

چکیده

زادو ولد از ابتدای خلقت انسان و فرستادن او به روی این کره خاکی مورد توجه بوده و خداوند به تمامی امت های قبل از پیامبر اکرم همچون : یهودو مسیح توصیه های در ارتباط با زایش و افزایش نسل دارد.آنچه در این نوشتار با عنوان افزایش جمعیت درسبک زندگی دینی وبه روش توصیفی تحلیلی، از نوع بررسی تطبیقی بین ادیان آسمانی مورد بررسی قرار گرفته است تحلیل مطلوبیت افزایش جمعیت و فرزندآوری از منظر آموزه های قرآن وتورات است. در این نوشتار ابتدا آیات مربوط به موضوع افزایش جمعیت از قرآن کریم و تورات استخراج و دسته بندی شده و سپس با مراجعه به تفاسیر و شروح متعدد ، دیدگاه ادیان آسمانی در رابطه با موضوع مورد بحث احصاء شده است.یافتههای این بررسی نشان میدهد که اولاَ نظر قرآن کریم تورات به عنوان منشأ و اساس ادیان الهی نسبت به فرزند آوری و تکثیر اولاد مثبت است ، ثانیا زندگی با فرزند صالح فواید وآثار مثبتی در پی دارد که از مهم ترین آنها کمک و دستاری والدین ، ادامه دهنده ی راه والدین،پاداش خداوند،به بندگان خاص خود را می توان شمرد.  

کلیدواژه ها: افزایش جمعیت ،فرزندآوری ، قرآن ،تورات

یکی از انکت مشترک در آموز ههای ادیان آسمانی سفارش به زاد و ولد و ازدیاد پیروان است . البته در دوران ظهور ادیان با عنایت به تأثیر نیروی انسانی در درآمد زایی و دفاع از حریم خاندان و سرزمین، این سفارش کاملاً منطقی و معقول بوده است. مسلم است که مذهب در ازدیاد جمعیت یا کنترل آن تأثیر بسز ایی دارد.»رابطه جدا نشدنی بین مذهب و باروری تحت تأثیر عوامل مختلف و در دوره های مختلف به اثبات رسیده است - « شیخی، 1379ص - 174 با توجه به اینکه موضوع افزایش جمعیت و فرزند داری در سبک زندگی دینی به الگویی شایسته نیاز دارد ،بررسی نظر دو دین اسلام و یهود به عنوان شرایعی که از تعالیم و برنامه مفصل برخوردارند، در این رابطه حائز اهمیت فراوان میباشد. دغدغه مهم پژوهش حاضر این است که آیا میتوان از آموزههای دینی به عنوان مشوقهای فرزندآوری بهره برد؟اصلاً رویکرد دین به موضوع جمعیت چیست؟ روش تحقیق این مقاله نیز توصیفی تحلیلی می باشد، بدین صورت که آیات مربوط به موضوع ازدیاد نسل از قرآن کریم و تورات استخراج و دسته بندی شده و سپس با مراجعه به تفاسیر و شروح متعدد ، دیدگاه ادیان آسمانی در رابطه با موضوع مورد بحث احصاء شده است. پیش از طرح مسأله اصلی پژوهش ، توضیح مختصری از مفاهیم کلیدی آن، از جمله نظریه افزایش جمعیت ، باروری و اهمیت آن در قرآن و تورات ارایه می گردد.

.1 نظریه افزایش جمعیت

جمعیت و ابعاد آن، نقطه مرکزی هر نظام اجتماعی محسوب می شودتحولات. جمعیتی تقریباً تمام جنبه های زندگی انسان و جهان پیرامون وی را تحت تأثیر قرار می دهد و اثرات متعددی بر خرده نظام های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و محیطی وارد می کند و منشأ تحولات چشمگیری در این حوزه ها می شود - صادقی،. - 1388 حامیان افزایش جمعیت معتقدند : افزایش سریع جمعیت نه تنها مشکلات اقتصادی و گرفتاری ایجاد نمی کند، بلکه ازدیاد جمعیت در نیرومندی، قدرت نظامی و اقتصادی نقش مهمی ایفا می نماید . برخی از اقتصاددانان، افزایش و تراکم جمعیت را علت اساسی فنون تولیدی و در نتیجه، رشد و پیشرفت اقتصادی می دانند - کلانتری و صادقی ده چشمه، 1385، ص . - 153 رشد جمعیت حاصل تفاوت باروری و مرگ و میر به اضافه خالص مهاجرت جمعیت بین المللی می باشد و از میان عوامل مذکور باروری از اهمیت ویژه ای برخوردار است . ازاین رو، سیاست های جمعیتی در دنیا به طور عمده حول محور کاهش یا افزایش باروری اعمال می شود - عباسی شوازی و حسینی چاوشی، 1390، . - 9در این نوشتار آیاتی که دال بر مطلوبیت افزایش نسل است و مسلمانان را به فرزندآوری و تکثیر و تکثر اولاد تشویق می کنند مؤید نظریه افزایش جمعیت است.

.2باروری

باروری یکی از وقایع چهارگانه حیاتی است و از آنجا که در افزایش یا کاهشجمعیّت به طور مستقیم تأثیرگذار است به عنوان مهمترین عاملحرکت زمانی جمعیّت شناخته می شود. سابقهء زاد و ولد انسانی به پیدایشاولیّن انسانها برمی گردد و از این رو سابقهای طولانی به قدمت خود انسان دارد. این مفهوم در کتب آسمانی قرآن و عهد عتیق به وفور مشاهده میشود یکی از دلایل ضرورت باروری و فرزندآوری حفظ نسل و بقای انسان است. تمام موجودات براساس غریزه طبیعی برای حفظ نسل خود به تناسل مشغول هستند.

انسان نیز علاوه بر غریزه بر مبنای فطرت و عقل به بقای نوع خود توجه دارد. - اجلال، نگاه اسلام به کنترل نسل، تبیان - در سبک زندگی دینی این ضرورت از طریق ازدواج و فرزندآوری پاسخ داده می شود. بنابراین هر اقدامی که از تناسل جلوگیری کند مخالف فطرت انسان است. بنابر این تعریف و با توجه به وضعیت بیولوژیک زن و مرد هدفی جز تولید نسل و باقی گزاردن نسل منظور نبوده است و باقی احکام مربوط به روابط زن و مرد از قبیل احکام رعایت عفت، زناشویی، اختصاص داشتن زوجه به زوج، احکام طلاق، عدّه، اولاد، ارث و... هم بر اساس همین واقعیت وضع شده است. - طباطبایی 1417، ج2، ص - 27 که در این قسمت به اهمیت آن و برخی احکام آن از دیدگاه دو دین یهود و اسلام اشاره می شود.

.1.2 باروری و اهمیت آن در قرآن:

با بررسی آیات قرآن در می یابیم رویکرد آن نسبت به باروری همواره بر افزایش جمعیت بوده است ؛تا آنجا که در بسیاری از کتب دینی در این خصوص احکام و فرامینی صادر شده است . در قرآن کریم شکل گیری نطفه ، باروری و زایمان انسان ها از نشانه های قدرت خداوند ذکر شده است - طارق:4-6؛ قیامت: - - 37-40 که به خواست و اراده خداوند محقق می شود - واقعه : 57-58؛ فاطر 11؛غافر؛. - - 67هرچند جوانی و تندرستی از عوامل مهم باروری قلمداد می شود ، اما براساس آیات قرآن کریم چنانچه این امر به فرما ن خدا باشد ، در سالخوردگی نیز می تواند محقق گردد . - آل عمران - 39-40: همچنین آنچه واجد اهمیت شناخته می شود ، افزایش تعداد جمعیت نیکوکاران و صالحان است. - کیانی ، باروری در قرآن، شماره 73و74ص - 123؛ چنانکه بر اساس آیات قرآن افزایش تعداد جمعیت نمی تواند عاملی برای فقر محسوب گردد و دلیلی برای جلوگیری از باروری باشد. - أنعام : .151 إسراء : - 31  

.2.2 باروری در تورات

اهمیت و ارزش باروری در تورات هم شامل مردان و هم زنان می شده و چنانچه مرد و زنی فاقد این توانایی بود، در جامعه با مشکلات بسیاری مواجه میشدند.
بنابر عقیده مذهبی یهودیان، ازدواج باعث تسلسل بنی اسرائیل و مانع محو شدن آنها می شود. چنانکه در کتاب »فراماسونری و یهود« آمده است که یکی از پراهمیت ترین مراسم دین یهود، ازدواج است که برای ازدیاد نسل و قوم بنی اسرائیل، مهمترین عامل شناخته شده و اجابت آن بر هر یهودی واجب است و ازدواج نکردن با وجود استطاعت مالی و جسمی و بچه دار نشدن در مرام یهودیان گناه شمرده می شود. - گروه تحقیقات علمی، 1369، ص. - 55 دین یهود بیفرزندی را مذموم و باروری را تشویق کرده است . این دین تولید مثل و تجدید نسل را در قالب فرامین مذهبی مورد تاکید قرار داده است « - شیخی، 1379، ص - .177 از داستانها و روایات تورات چنین برمی  آید که باروری مهم    ترین عامل ازدواج با زنان محسوب می  شد.

بر این اساس،زنانی که توانایی باروری را داشته، عزیز و گرامی بودند و در عوض زنی که نازا بود جایگاه استواری در خانواده نداشت؛ لذا در کتاب مزامیر حضرت داود - ع - آمده است که »: خداوند با بخشیدن فرزندان به زن نازا او را خوشحال و سرافر از می سازد - مزامیر، مزمور 113؛آیه - 9 از طرف دیگر، مردانی که نمی توانستند تولید مثل کنند با مشکلات زیادی مواجه بودند.توانایی تولید مثل برای مردان آنقدر مهم بود که اگر مردی این قدرت را نداشت، نه تنها در خانواده برایش دردسرآفرین می شد بلکه در مراسم مذهبی نیز با مشکل روبرو بود. در آیات عهد عتیق می خوانیم مردانی که توانایی تولید مثل ندارند نباید در »جماعت خداوند« حاضر شوند . - کیانی،

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید