بخشی از مقاله

چکیده

مدیریت کیفیت جامع و ارتباطات عملکرد یک بحث بسیار مهم در ادبیات است، ارتباط عملکرد کیفیت و مدیریت کیفیت جامع در مطالعات زیادی تأیید شده اند . به عبارتی فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع ، تأثیر مهمی بر عملکرد شرکتها دارند واین موضوع توسط بسیار از صاحبنظران مورد تایید قرار گرفته است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی میزان آگاهی، نگرش کارکنان و اساتید دانشگاه های - مطالعه موردی دانشگاه های استان کرما نشاه - در زمینه مدیریت کیفیت جامع - TQM - و تأثیر آن بر عملکرد در سال می باشد که در قالب ِفرضیه اصلی مورد بررسی وتجزیه وتحلیل قرار می گیرد.

روش تحقیقی که منجر به این مقاله شده، توصیفی پیمایشی بوده که برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده ازطریق پرسشنام ه ازبرنامهی آماری spss و در دو سطح توصیف آماری - با شاخصهای نما یا مد ، میانه و میانگین و با نمودار میله ای و تحلیل آماری » با آزمون کندال tow-b و tan-c ، گاما و تحلیل رگرسیون استفاده شده است .که نتایج حاکی از تاثیر مثبت ومستقیم سیستم مدیریت جامع بر عملکرد وکارایی، دانشگاههای استان کرمانشاه می باشد.

واژگان کلیدی: مدیریت کیفیت جامع-عملکرد سازمانها-دانشگاه استان کرمانشاه

مقدمه

به منظور همگامی با تحولات سریع و روزافزون جهان امروز مدیران سازمان ها بایستی خود را به نظریه های جدید مدیریت تجهیز کنند. مدیریت کیفیت جامع یا فراگیر از نظریاتیست که در دهه های و میلادی توسط علمای مدیریت مطرح گردیده و موفق ترین سازمانهای خدماتی و صنعتی جهان از آن بهره برده و به موفقیت های عظیمی دست یافتند. در ایران نیز از سال شرکتهای ایرانی بدلیل صرفهجویی قابل توجه این سیستم از یک طرف و نیز رقابتی شدن بازار داخلی، به علت ورود کالاهای خارجی و حذف یارانه های دولتی و تک نرخی شدن ارز، در پی اجرای این سیستم و نظایر آن برآمدند.

بسیاری از این شرکت ها در اجرای این نظام ها موفق نبودند و از پیگیری آن منصرف شدند، ولی بعضی از آن ها همچنان به پیگیری این نظامها پرداخته و به پیشرفتهای شایانی دست یافتند و حتی بعضی اقدام به تشکیل گروه های کیفیت و بهره وری و اخذ گواهینامههای نظام تضمین کیفیت ایزو  کرده اند.

اکنون این سؤال مطرح است که این سیستم در دانشگاه های کشور ما چه جایگاهی دارد؟ و تا چه حد مورد توجه قرار گرفته و دلایل ضعف یا کم کاری در دانشگاه های کشور ما چیست؟ از آنجا که بحرانهای سازمانی معمولاً خبر نمی کنند و همین غیرمترقبه بودن آن ها تصمیم گیرندگان را با هیجان و اضطراب مواجه می کند و با علم به اینکه بروز بحران های سازمانی با توجه به تحولات محیطی امری اجتناب ناپذیر است، برای پیشگیری و مدیریت بر این بحرانها مکانیزم های مختلفی وجود دارد؟ مدیریت کیفیت جامع یکی از آن هاست.

مدیریت کیفیت جامع یا مکانیزم های کمک به شاخص سازی زمینه های بروز مشکلات سازمانی، شناسایی مشکلات بصورت مداوم، نظارت بر گلوگاه های سازمانی، ایجاد حساسیت نسبت به زمان، بکارگیری راه حلهای خلاقانه، مداوم سازی خودارزیابی فردی و سازمانی و تلفیق نگرش فرآیند مواد و نتیجه مواد به پیشگیری از بروز بحران های سازمانی کمک و مدیریت بر آن را تسهیل می سازد . محقق امیدوار است که با توجه به مطالب ذکر شده در این قسمت و قسمت های دیگر کاربردهای زیر انجام این تحقیق، با اهداف و فرضیات ذکر شده و نتایجی که دربرخواهد داشت حاصل گردد.

با شناسایی مشکلات موجود در دانشگاه ها که مانع از پیادهسازی سیستم مدیریت کیفیت جامع در آنهاست، از جمله بررسی و شناسایی نواقص موجود در سیستم اداره امور دانشگاه ها میتوان پیشنهادات کاربردیتری در زمینه رفع این موانع در حوزههای مدیریتی و پرسنلی ارائه داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید