بخشی از مقاله

چکیده

محدود بودن منابع انرژیهای فسیلی و آسیبهای زیستمحیطی ناشی از انتشار گازهای گلخانهای نیروگاههای سنتی موجب توجه هر چه بیشتر به انرژیهای تجدید پذیر شده است. انرژیهای نو دارای توانایی مناسب و مطلوبی جهت رسیدن به جایگاه مهمی در تأمین انرژی پاک و نامحدود در جهان دارند. علاوه بر این انرژیهای تجدید پذیر بسترهای مناسب شغلی و سرمایهگذاری ایجاد میکنند. این مقاله سعی دارد با ارائه گزارشی تطبیقی و روزآمد از وضعیت انرژیهای نو در جهان و ایران - بادی، فتوولتائیک، متمرکز کنندهها، زیستتوده و زمینگرمایی - درک صحیحی از انرژیهای نو و اینکه دنیا در چه جایگاهی قرار دارد و کشور ما نسبت به دنیا در چه جایگاهی قرار دارد و چه راهکارها و سیاستهایی باید پیریزی شود تا به وضعیت مطلوب برسیم ایجاد نماید.

در این مقاله به مطالعه وضعیت میزان نصب و سهم تولید انرژی از نیروگاههای تجدید پذیر در ایران و جهان، بازار انرژیهای نو، تجهیزات و صنایع مرتبط با آن پرداختهشده است. نرخ رشد انرژیهای نو در سالهای اخیر در ایران و جهان نشاندهنده رشد بالای وضعیت جهانی و موقعیت اسفبار کشور در استفاده از این منابع خداداد هست. در بیشتر موارد این وضعیت در کشورهای پیشتاز بهصورت مفصلتر بیانشده است تا دلایل و عوامل رشد این کشورها بهخوبی مشاهده و الگویی برای برنامهریزی در کشور باشد. همچنین با توجه به شرایط و اقلیم کشور راهکارهایی برای افزایش سهم انرژیهای نو در بین سایر منابع انرژی پیشنهادشده است.

واژههای کلیدی: انرژیهای تجدید پذیر، بازار انرژیهای نو، نیروگاههای تجدید پذیر،وضعیت انرژیهای نو، نرخ رشد انرژی نو

مقدمه

با توجه به نیاز توسعه کشورها میزان بهکارگیری انرژیهای تجدید پذیر نیز در کشورهای جهان رو به افزایش بوده بهطوریکه یکی از شاخصهای توسعهیافتگی مصرف انرژی محسوب میشود، بر اساس برنامهریزیهای به عملآمده این نوع انرژی روزبهروز سهم بیشتری در سیستم تأمین انرژی به دست میآورد اما متأسفانه در کشور ما این نوع از انرژی سهم چندانی در تولید انرژی نداشته که این موضوع زنگ خطری ست که بیانگر مصرف بیشازحد از سوختهای فسیلی در کشور است.

با توجه به بحرانهای ناشی از استفاده بیرویه از سوختهای فسیلی مانند آلودگیهای زیستمحیطی که منجر به لطمههایگاهاً جبرانناپذیری به اکوسیستم گردیده است و همچنین نزدیک شدن به زمان اتمام سوختهای فسیلی، توجه به مسئله انرژیهای نو تبدیل به یک ضرورت گردیده است .اگر درگذشته انرژیهای نو بهعنوان یک گزینه اختیاری در کنار سایر منابع مطرح بود امروزه این انتخاب تبدیل به یک اجبار شده و این امر ضرورت توجه بیشازپیش به این مسئله را میطلبد.

متأسفانه توجه به انرژیهای نو در ایران طی چند دهه اخیر بیشتر در حد مطالعه و پیگیری فعالیتهای سایر کشورها بوده خوشبختانه در سالهای اخیر با نصب توربینهای بادی و نیروگاه خورشیدی استفاده از این نوع انرژیها بهبودیافته اگرچه هنوز پتانسیلهای بهکارگیری از این نوع انرژیها در ایران کامل نشده لیکن با منطقی شدن قیمت حاملهای انرژی امکان استفاده از این انرژیها میسر خواهد شد.

در این زمینه لازم است برنامه مدون و استراتژیک بهکارگیری روشهای مختلف انرژیهای نو با توجه به شرایط کنونی و توان بالقوه موجود بهمنظور رسیدن به سهم مناسب از تأمین انرژی طی تنظیم یک برنامهریزی زمانبندیشده در دستور کار قرار گیرد در این مقاله امکان دسترسی به انرژیهای متنوع در کشور مورد پیگیری واقع خواهد شد تا بتوان بر اساس آن به یک چارچوب برنامه مناسب استراتژیک برای توسعه انرژیهای نو در کشور اقدامات مؤثری را صورت داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید