بخشی از مقاله

چکیده:

منطقه آرک با 120 کیلومتر مربع مساحت در بین اریب های سیستم گسلی نهبندان محصور شده است.در این مقاله به بررسی پهنه های برشی با استفاده از مقاطع میکروسکوپی و برمبنای شاخص های میکروسکوپی مناطق برشی شکلپذیر پرداختیم و در پایان الگوی تکتونیکی تکامل چین خوردگی های این منطقه معرفی شد

مقدمه :

منطقه مورد مطالعه در بین اریبهای شمال بیرجند و جنوب غربی قاین از مجموعه اریبهای شمالی سیستم گسلی نهبندان محصور شده است.همزمان با تشکیل هر یک از این اریبها که در چند مرحله صورت گرفته است، منجر به شکلگیری ساختارهایی در منطقه مورد مطالعه گردیدهاست.

مهمترین و بارزترین ساختار موجود، چینخوردگیها می باشند که پراکندگی اثر محوری آنها در چندین جهت جغرافیایی مختلف بیشتر از هر پدیدهی ساختاری دیگر در این منطقه جلب توجه میکند. این واحدهای سنگی بطور متوالی در پهنههای فشارشی برشی دچار چینخوردگی گردیدهاند و تشکیل تاقدیس و ناودیس هایی را دادهاند که در کنار هم قرار گرفته اما به دلیل قرار گرفتن در پهنههای فشارشی برشی با راستاهای متفاوت، اثر محوری متفاوتی را دارا میباشند.

در این مقاله به تحلیل و اندازهگیری کرنش شکل پذیر در مقاطع میکروسکوپی و مقاطع زمینشناسی چین خورگیها پرداخته خواهد شد. هدف از این مطالعات دستیابی به مدل و تعداد مراحل پهنههای برشی شکلپذیر عمل کننده در منطقه است. همزمان با برداشتهای میدانی، تعداد 14 نمونه از لایه ماسه سنگ که بعنوان لایه شاخص شناسایی و انتخاب شده بود، جهت تهیه مقاطع میکروسکوپی برداشت شدند. پس از تهیه مقاطع به بررسی آنها پرداخته شد و ساختارهای میکروسکوپی در این مقاطع شناسایی شد.

شکل-1نقشه زمین شناسی منطقه مورد مطالعه

بحث:

در اینجا تنها به ذکر مثالی از برخی مقاطع می پردازیم:

ریزساختارها:

-1ریزگسلها: گاهی پورفیروکلاستهای درشت از قبیل فلدسپار، پیروکسن و یا دیگر کانی ها توسط پهنههای برشی کوچک یا گسل های کوچکی قطع شده و قطعات نسبت به هم جابجایی نشان میدهند. سوی برش قطعات میتواند همسو یا ناهمسو با جهت برش باشد

شکل-2شکستگی همسو یا ناهمسو با پهنه برشی

-2طویل شدگی کانی ها:

کانی ها در جهت عمود بر بیشترین تنش فشاری طویلشدگی می یابند. درازشدگی به صورت اشکال روبانی در کانی های مختلف سنگها به ویژه در کوارتزها دیده میشوند.

-3چرخش کانیها:

چرخش کانی ها و قرار گرفتن آنها در یک جهت خاص، ساز و کار مهمی برای تشکیل خطواره و برگوارگی است.

شکل-3 مکانیسم چرخش ذرات بلوری در سنگهای تغییر شکل یافته .A الگوی جفری .B الگوی مارچ C الگوی تایلور بیشاب هیل

-4 میکا ماهی - : - Mica Fish

گاهی یک بلور به شکل لوزی در می آید که از فابریک های دیگری که در این پهنه برشی دیده می شود .معمولا پورفیروکلاست های بزرگ میکای سفید ، میکا ماهی - Mica Fish - نامیده می شود . این ساختار بیشتر در داخل سنگ های با کوارتز و میکا فراوان دیده می شود . از این فابریک ها برای شناسایی جهت برش استفاده می شود.

شکل-4بلور ماهی شکل درنمونه یال جنوب باختری ناودیس حامی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید