بخشی از مقاله

چکیده:

منطقه آرک با 120 کیلومتر مربع مساحت در بین اریب های سیستم گسلی نهبندان محصور شده است.در این مقاله به دلیل تغییر هندسه محور و سطح محوری از ایستگاهی به ایستگاه دیگر،عناصر سبک چین مورد بررسی قرار گرفت.بدین منظور تقارن،استوانهای بودن،سبک یک سطح چین خورده،سبک یک لایه چین خورده و سبک یک توالی چین خورده ارزیاابی گردیدو در نهایت ساز وکار چین خوردگی در چین های این منطقه مشخص شد.

مقدمه :

منطقه مورد مطالعه در بین اریبهای شمال بیرجند و جنوب غربی قاین از مجموعه اریبهای شمالی سیستم گسلی نهبندان محصور شده است.همزمان با تشکیل هر یک از این اریبها که در چند مرحله صورت گرفته است، منجر به شکلگیری ساختارهایی در منطقه مورد مطالعه گردیدهاست.

مهمترین و بارزترین ساختار موجود، چینخوردگیها می باشند که پراکندگی اثر محوری آنها در چندین جهت جغرافیایی مختلف بیشتر از هر پدیدهی ساختاری دیگر در این منطقه جلب توجه میکند. این واحدهای سنگی بطور متوالی در پهنههای فشارشی برشی دچار چینخوردگی گردیدهاند و تشکیل تاقدیس و ناودیسهایی را دادهاند که در کنار هم قرار گرفته اما به دلیل قرار گرفتن در پهنههای فشارشی برشی با راستاهای متفاوت، اثر محوری متفاوتی را دارا میباشند. جاده اسفالته بیرجند-خوسف-آرک دسترسی به این منطقه را امکانپذیر می سازد.

شکل - 1نقشه زمین شناسی منطقه مورد مطالعه

بحث: تاقدیس آرک

تاقدیس آرک در مجاورت روستای آرک و در جنوب منطقه قرار دارد و دارای راستای شمال باختری-جنوب خاوری میباشد.راستا و شیب میانگین یال شمال خاوری آن S80E/35NE وراستا و شیب میانگین یال جنوب باختری آن N70W/30SW میباشد. این تاقدیس در طبقه بندی رمزی بین کلاس1Cو 2 قرار میگیرد.همچنین در رده بندی هندسی چین در بخش ایستاده نیمه افقی قرار دارد و دارای 3 درجه پلانژ در راستای 283 میباشد.

جدول-1تعیین سبک سطح آزمون در تاقدیس آرک

ناودیس بین آباد:

این ناودیس در مجاورت روستای بین آباد ودر قسمت جنوب خاوری منطقه قرار دارد و دارای راستای شمال خاوری -جنوب باختری می باشد.راستا و شیب میانگین یال شمال باختری آنS78W/53SE و یال جنوب خاوری آن77/41NW می باشد.این ناودیس در طبقه بندی رمزی در کلاس 3 قرار میگیرد. همچنین در رده بندی هندسی چین در بخش ایستاده نیمه افقی قرار دارد و دارای 2 درجه پلانژ در راستای 255 می-باشد.

جدول-2تعیین سبک سطح آزمون در ناودیس بینآباد

ناودیس معلق:M

این ناودیس در قسمت خاوری ناودیس معلق حامی و نزدیک روستای حامی قرار دارد و دارای راستای شمال باختری-جنوب خاوری میباشد.راستا و شیب میانگین یال شمال خاوریN40W/31SWو یال جنوب باختری آن S68E/58NE می باشد.این ناودیس در طبقه بندی رمزی بین کلاسهای 1Bتا 1C قرار میگیرد. همچنین در رده بندی هندسی چین در بخش ایستاده نیمه افقی قرار دارد و دارای 8 درجه پلانژ در راستای 298 میباشد.

جدول-3تعیین سبک سطح آزمون در ناودیس معلق M

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید