بخشی از مقاله

چکیده :

با مرور بر تحولات فناوری وشتاب بیش از پیش تکنولوژی رباتیک در سالهای اخیر وتاثیر آن برروی زندگی اجتماعی انسانها براحتی در می یابیم که باید شاهد انقلابی عظیم در این حیطه باشیم .آری تکنولوژی راه خود را در میان جامعه ما باز کرده است وانسانها با فراغ بال آنهارا پذبرفته اند ،تاثیرات بزرگی که براحتی توانایی تغییر زندگی ما را دارند ومی توانند زیست بوم ما را تحت تاثیر وکنترل خود قرار دهند .در این راستا تحولات فناوری زندگی بومی انسانها را هدف قرار داده وبه سرعت پیش می رود تا همه اشیا پیرامون ما را تحت سلطه خود درآورد .

تمامی اشیایی که تا قبل فقط یک شی بودند والان به همت وجود سیستمهای خبره ،ارتباطات واینترنت اشیا در زیست بوم ما دارای نقش هستند وجان می گیرند وازطریق شبکه باهم در ارتباط هستند.تمام اجزاواشیا - اعم از تلویزیون ،دستگاههای تهویه هوا،سیستمهای امنیتی ،سیستمهای آشپزخانه وهمه متعلقات یک منزل....... - وتمام اشیای بیرون منزل - اتوموبیلها ،خیابانها ،سیستمهای هوشمندترافیک شهری ،سیستمهای کنترل امنیتی ،سیستمهای بانکی و...... - شهری گویی جان دارند و جزئ لاینفک زندگی انسانها هستند ودائم با شما در ارتباطند .

بهتراست بگویم زندگی اجتماعی ما هوشمند تر وزیست بوم ما پیچیده تر میشود .واین تغییرات چه مسائل جدیدی را برای زندگی اجتماعی ما به ارمغان می آورند مسائل ومعضلاتی که برای زندگی اجتماعی ما پدید می آید چیست ؟وچگونه میتوان آنهارا پذیرفت ،بکار گرفت بدونه اینکه زندگی بومی ما دستخوش حوادث نا گوار گردد.

مقدمه :

تاثیر تکنولوژی در زندگی انسانها برهیچ کس پوشیده نیست .اگر شما به صد سال قبل بازگردید میتوانید باشرایط آن سالها وروزها زندگی کنید ؟؟

زندگی مدرن ونیمه مدرن امروزی بدون تکنولوژی میسر نمی باشد .تکنولوژی وتحولات فناوری هر روز بیش از پیش نمود میکند وما شاهد تغییرات بسیار بزرگ وشگرفی میشویم با ثبت هر اختراع جدید بشر قدمهای جدید تری را برای کشف نا شناخته های جهان هستی برمیدارد،وزندگی انسانهارا تحت تاثیر خود قرار میدهد .

بعضا آنقدر تحولات سریع وجدید است که ما در حیطه فناوری وکامپیوتر شاهد تغییرات سریع در هر پنج سال در زندگی اجتماعی خود هستیم با نیم نگاهی به پنج سال پیش متوجه این مهم میشویم .باورود کامپیوترهای کوچکتر موبایل های هوشمند وتبلتها بدرون خانه های ما ارتباطات آسانترازپنج سال پیش شده است، به همت وجود زیر ساختهای سخت افزارواینترنت به همراه اپلیکیشنهاو با توسعه پیام رسانها - messenger - وشبکه های اجتماعی زندگی مجازی شکل گرفته وهرروز ابعاد تازه تری بخود میگیرد .

در این کره خاکی با دو واقعیت ،جامعه واقعی وجامعه مجازی مواجه میشویم.جامعه واقعی درون خانه ها ،خیابانها ،مدارس ،دانشگاهها وادارات شکل میگیرد وجامعه مجازی برروی هارد یسک دیتا سنترهای پهناور شرکتهای بزرگ فناوری قرار دارد.جامعه ای که شاید تا ده سال پیش عجیب و غریب بنظر می رسید ولی حالا خیلی بنظر طبیعی میرسد.بله زندگی الکترونیکی شکل گرفته واولین قدمهای خودرا برمیدارد ودر آینده شاهد ورود ماشینهای هوشمند به زندگی انسانها هستیم .باشکل گرفتن سیستمهای خبره و ورود هوش مصنوعی به زندگی اجتماعی ما مطمئنا این جامعه انسانی وبومی دستخوش تحولات عظیمی خواهد شد

.تکنولوژی مورد استفاده امروز خیلی سریع قدیمی و از رده خارج میشود دیگر خانه هایمان هم شکل امروز نیست در این مقاله سعی شده است به برخی از این تحولات اشاره کنیم .در بخش اول به تحولات مهم سال 2015 از نگاه گارتنر پرداخته ایم . بخش دوم شامل مباحث - پرینت سه بعدی ، فناوری ابر - - cloud،ماشینهای هوشمند - می باشد وتاثیر آنها را بر زندگی اجتماعی انسانها بررسی میکنیم ،بخش سوم بحث نتیجه گیری است وبخش چهارم شامل منابع مورد مطالعه این مقاله است .

-1مروری برتحولات سال 2015

گارتنرسازمانی است که تحولات فناوری اطلاعات رادریک سال بررسی میکند ومواردیکه تاثیر استراتژیک سه ساله برروی رشد وتوسعه فناوری اطلاعات دارد را اعلام میکند وطی آن گزارشی را صادر می نماید.امسال نیز مانند سالهای گذشته گارتنر 10 رویداد فناوری اطلاعات استراتژیک در سال 2015 را اعلام کرد که در ذیل آمده است ..

-1.1پردازش در هرکجا

با پیشرفتهای مداوم در تکنولوژی تلفنهای هوشمند، امروزه تاکید بسیاری بر نیاز کاربران تلفن در محیطهای مختلف با رویکرد ابزارهای همراه است. گارتنر اشاره میکند که تلفنهای هوشمند و ابزارهای همراه جزئی از روند پردازشی هستند که شامل ارتباط صفحه نمایشها در محیط کاری و عمومی میشود. در این محیط طراحی بر اساس تجربه کاربران از جمله نکات کلیدی است.

-2.1اینترنت اشیا - IoT -

امروزه اینترنت اشیا درحال گسترش است و این روند با پردازش کاربرمحور در هر زمانی ادامه دارد. گارتنر اشاره دارد که این تکنولوژی در صنایع و حوزههای عملیاتی آنطور که در فرایندها و محصولات کسب وکار دیجیتال تمرکز شده است نیز اجرا میشود. ورود تکنولوژی باعث اتصال کاربران در هر نقطهای می شودکه ممکن است اساس کسب وکار دیجیتال را شکل دهد.

-3.1پرینت سهبعدی
هزینه پرینت سهبعدی در طی سه سال آینده با توجه به رشد بازار این ماشین ها کاهش پیداخواهدکرد. استفاده صنایع از این تکنولوژی نیز گسترش پیدا خواهدکرد. گارتنر خاطر نشان میکند که این گسترش به خصوص در صنعت، بیوپزشکی و برنامههای مصرف بیشتر خواهدبود. با درنظر گرفتن این امر که تا چه حد این روند واقعی است، ساخت پرینتر سهبعدی بسیار مهم جلوه میکند چرا که روشی کمهزینه برای اجرا طرحها، نمونهسازی ساده و تولید سریعتر میشود.

-4.1تحلیلهای محرمانه، فراگیر و پیشرفته
تحلیلها با توجه به پیشرفت اینترنت اشیا و ورود ابزارهایی که این روند را پرورش میدهند ادامه دارد. پایگاههای ساختارمند و غیرساختاری دادههای عظیمی در درون و خارج از سازمانها تولیدمیکنند. گارتنر اعلام می کند که هر برنامهای نیاز دارد تا برنامهای تحلیلگر داشته باشد. این تحلیلها شامل سوالات پیچیده و پاسخ های وسیع به جای دادههای انبوه است.

-5.1سیستمهای غنی از متون

امروزه هوشمندی با تحلیلهای فراگیر ترکیب شده است و توسعه سیستمهایی که هوشیارند و به محیط پاسخگواند را ایجادکرده است. گارتنر خاطر نشان میکند که امنیت متون برنامه جدیدی از این روند است.

-6.1ماشینهای هوشمند
تحلیل با مفهوم آگاهی در ماشینهای هوشمند طلیعهدار شده است. الگوریتمهای پیچیده به سیستمهایی منجر شده که از خودشان یادمیگیرند و با توجه به همان یادگیریها عمل میکنند. گارتنر اشاره دارد که برخی کمکرسانهای اتوماتیک در نمونههای حاضر برای وسایل حمل و نقل اتوماتیک، روباتهای پیچیده، همیارمجازی و توصیههای هوشمند به کار برده میشوند. تحلیلهای مورد بررسی که عصر ماشینهای هوشمند در آن است در تاریخ IT بسیار مهماند.

-7.1ساختار Cloud/ ابر
پیشتر درباره اهمیت تکنولوژی ابر ،فناوری رایانش ابری ومدل های ابر وتاثیر آن بر زندگی مردم در مقاله "فناوری رایانش ابری ضرورتی برای زندگی ما "بحث کرده ایم وبا ورود دوباره گارتنر به موضوع ابر به اهمیت این تکنولوژی وفناوری روز پی می بریم

Mobileو Cloud به صورت همگرایی با برنامههای هماهنگ مرکزی که توسط هر ابزاری در دسترس قرار میگیرد، توسعه مییابند. گارتنر اشاره می کند که Cloud اساس مقیاسپذیری منعطف است به صورتی که پردازش خودکار برای برنامههای داخلی و خارجی را فراهم میآورد. برنامههایی که از هوشمندی حافظه ابزارهای کاربر به صورت کارایی استفاده می کنند و از هزینههای کاهش حجم پهنای باند و هماهنگی و مدیریت Cloud میکاهند. تحلیلها در طول زمان پشتیبانی هماهنگ ابزارهای مورد استفاده مختلفی را پشتیبانی می کنند. در آینده، برنامههای واحدهای اقتصادی و بازیها به صورت مشابهی از صفحه نمایشهای مختلفی استفاده خواهندکرد و در دسترس خواهند بود.

-8.1ساختار نرمافزار محور و برنامهها
متدهای توسعه سریع برای برنامهنویسی هر چیزی از ساختار تا برنامه مورد نیاز سازمان که در انعطافپذیری کسب و کارهای دیجیتال نقش دارد ضروری است. شبکهسازی تعریف شده نرمافزارها، ذخیرهسازی، مراکز داده و امنیت در حال تکامل است. ارتباط برنامهنویسی نرمافزارها - API - سرویسهای Cloud را ارائه میدهد که برای نرم افزارها قابل شناسایی است و برنامهها APIهای قوی برای دستیابی به عملکرد و برنامههایشان دارند. گارتنر اعلام می کند که در صورت پاسخ به تغییرات سریع تقاضای کسب وکارهای دیجیتال با تقاضای مورد نیاز، نیازمند پردازش برای خروج از مدلهای پویا هستیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید