بخشی از مقاله

چکیده

در سند توسعه استان گلستان در افق 1404 جایگاه فناوری و صنایع پیشرفته با توجه به قابلیت ها، محدودیت ها و نیازهای استان گلستان لحاظ نشده است. با توجه به تحولات صنعتی و ویژگی های خاص استان گلستان، ضروری است سند توسعه فناوری استان گلستان به صورت پیوست سند اصلی توسعه استان گلستان در افق 1404 با توجه به آمایش فناوری های مختلف در سه سطح صنایع با فناوری کم، متوسط و پیشرفته با مشارکت دانشگاه ها، پارک علم و فناوری و سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان تدوین گردد.

با توجه به اینکه تدوین این سند زمان بر و نیاز به تیمی مجرب دارد برای سرعت دادن به کار تدوین و سامان دهی این سند می توان از الگوی هندوستان و ایالت های آن به صورت تطبیقی استفاده نمود. در حال حاضرکمتر استانی در ایران سند توسعه فناوری تهیه نموده است بنابر این تدوین این سند می تواندپیشران توسعه صنایع پیشرفته استان گلستان تلقی شده و با رشد کارآفرینی، ایجاد ارزش افزوده و اقتصاد دانش بنیان، استان گلستان را به عنوان یک پایلوت موفق در سطح ملی معرفی نماید.

مقدمه:

با گذشت بیش از بیست سال از تاسیس استان گلستان تاکنون سه بار همایش توانمندی های توسعه استان برگزار گردیده است و چند برنامه توسعه در قالب برنامه های چهار ساله تدوین و پیرامون مباحث کلان توسعه در استان بحث وبررسی های مفصلی انجام ودر سال 1393 سند توسعه استان گلستان در افق - 1404گلستان در افق 1404 ، 1393، - تدوین و منتشر شده است. ولی هیچ گاه تدوین سند توسعه فناوری استان در دستور کار متولیان و برنامه ریزان استان قرار نداشته است.

در مقایسه برنامه های مختلف در زمینه بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و فناوری اطلاعات در زمینه توسعه فناوری اطلاعات حرکت های مناسبی از ابتدای سال 1380 شکل گرفت و قرار بود این شاخه فناوری محور توسعه صنایع با فناوری بالا در استان باشد ولی با انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال 1386 و مسایل دیگر این تلاش ها نیز نافرجام ماند.

انتظار می رفت با تدوین سند توسعه استان گلستان در افق 1404 جایگاه فناوری در این سند پر رنگ باشد ولی این امر در عمل محقق نشد و عملا پرداختن به بخش فناوری و نوآوری ناقص ماند. با توجه به ابلاغ سیلست های اقتصاد مقاومتی با رویکرد اقتصاد دانش بنیان ضروری است سند توسعه فناوری استان گلستان در افق 1404 با مشارکت نخبگان تدوین و به عنوان پیوست به سند توسعه استان در افق 1404 الحاق گردد.

مواد و روش ها :

تدوین سندهای منطقه ای و لازم الاجرا بودن مفاد سند به عنوان نقشه راه می تواند احتمال عدم موفقیت و ریسک پروژه ها را به حداقل میزان ممکن کاهش دهد. در ارتباط با توسعه فناوری رصد داستان های موفقیت و شکست ها می تواند برای برنامه ریزی آینده راه گشا باشد.

یکی از این موارد بررسی فرایند توسعه فناوری اطلاعات در استان گلستان است - شکل - 1 که از ابتدای سال 1380 آغاز گردید و با وجود تلاش های زیاد صورت گرفته - امینی و اخوت ، 1381 و امینی، - 1381 عملا موفقیت لازم و مورد انتظاررا در برنداشته است. آسیب شناسی این مورد را می توان به تعویض مدیران، انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال 1386 و عدم وجود سند مصوب شورای برنامه ریزی استان در جهت حمایت و تصویب پروژه های زیرساختی و توسعه ای فناوری اطلاعات در استان دانست. این تجربه ارزشمند و گرانبها می تواند بسیار در ادامه راه مورد استفاده قرار گیرد.

شکل – 1 روند نمای گام های توسعه فناوری اطلاعات در استان گلستان

احداث پارک و مرکز رشد تجاری فناوری اطلاعات گلستان در ابتدای دهه هشتاد حرکت مثبتی بود که حتی در استان های توسعه یافته در آن شرایط کمتر سابقه داشت و به نوعی نوآوری سازمانی محسوب می شد ولی در عمل استمرار لازم را نداشت

شکل - 2 پارک فناوری اطلاعات و مرکز رشد تجاری استان گلستان که به دلیل عدم حمایت لازم قبل از بهره ×برداری کامل به تعطیلی کشیده شد.

کشور هند در سال 1996 برنامه توسعه فناوری خود را با توجه به زیر ساخت ها و توان نیروی انسانی و فنی تا سال 2020 تدوین نمود ولی پیشرفت جهانی فناوری و آینده نگاری فناوری باعث شد این کشور برنامه را در میانه راه بهینه نماید و توسعه فناوری را تا سال 2035 با در نظر گرفتن ملاحظات لازم تدوین نماید

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید