بخشی از مقاله

چکیده

منطقه مورد مطالعه بخشی از کمربند ولکانیکی ارومیه- دختر در زون ساختاری ایران مرکزی، در شمالشرقی استان اصفهان واقع شده است و با توجه به موقعیت تکتوماگمایی این زون دگرسانیهای وسیع به همراه کانهزایی فلزی در آن به فراوانی رخ داده است و به روشنی در پردازش تصاویر ماهوارهای بارزسازی شدند. پردازش دادههای ماهوارهای در این محدوده با استفاده از دادههای سنجنده ASTER و با اعمال روشهای منطبقسازی خصوصیات طیفی و فیلتر انطباقی تعدیل یافته انجام گردید و کانیهای رسی شاخص زونهای دگرسانی هیدروترمال بارزسازی شد، بدین منظور کانی اپیدوت برای شناسایی زون پروپیلیتیک، کانی کائولینیت برای زون آرژیلیک و کانی سرسیت برای زون فیلیک مورد استفاده قرار گرفت.

در مناطق شناسایی شده به عنوان پتانسیل معدنی، کانیهای کائولینیت، مونتموریلونیت، مسکویت و اکسید آهن تقریبا بر هم منطبق شدند و کانیهای اپیدوت و کلریت در اطراف آنها واقع شدند. انطباق زون آرژیلیک بر زون فیلیک و قرار گرفتن زون پروپیلیتیک در حاشیه آن میتواند گواهی بر وجود سیستم پورفیری در منطقه مورد مطالعه باشد.

کلیدواژه: دگرسانی، استر، منطبقسازی خصوصیات طیفی، فیلتر انطباقی تعدیل یافته، سنجش از دور نویسنده مسئول: مینا کریمی

مقدمه

منطقه مورد بررسی در جنوبشرقی اردستان و شمالشرقی کوهپایه بین طول جغرافیایی 52  11  43 تا 30  04طول شرقی 32  56  00 تا 13    33 07 عرض شمالی واقع در شمالشرقی اصفهان و در مجاورت گسل قم زفره که یک گسل امتداد لغز و راستگرد با طولی حدود 220 کیلومتر که پهنه آتشفشانی ارومیه دختر را در بخشهای میانی بریده، واقع شده است رشته ارتفاعاتی با روند شمالغرب جنوبشرق در منطقه مذکور گسترش دارد و دارای نفوذی هایی با جنس احتمالی داسیت، ریوداسیت.

گرانیت گرانودیوریت ودیوریت مونزودیوریت میباشد، روند عمومی نفوذیها در منطقه، شمالغرب جنوبشرق بوده واز روند اصلی شکستگیهای موجود در نقشههای اردستان و کوهپایه تبعیت مینمایند. بسیاری از این تودهها، رسوبات قدیمی تا سنگهای آتشفشانی با سن ائوسن الیگوسن را قطع میکنند. بیشترین گسترش سنگهای نفوذی منطقه مربوط به سنگهای گرانیتی و گرانودیوریتی ودیوریت و مونزودیوریتی است که قسمتیهای شمالشرقی محدوده را تشکیل میدهند.مطالعات نشانگر وجود پتانسیل معدنی بالا در رابطه با دگرسانی در این منطقه میباشد دادههای ماهوارهای و تکنیکهای دورسنجی کاربرد گستردهای در اکتشاف ذخایر معدنی دارند و امکان اکتشاف مقدماتی محدودههای گسترده را با دقت و سرعت بالا و هزینه کم فراهم ساختهاند.

روش مطالعه

نه شتههای مس پورفیری بهوسیلهی عمل دگرسانی محلولهای گرمابی بر سنگ میزبان بهوجود میآیند نهشتههای مس پورفیری بهطور نوعی در تجمع با زونهای کانیایی دگرسانی هیدروترمال همچون: پتاسیک، فیلیک، آرژیلیک و پروپیلیتیک بهوجود میآیند در این مطالعه با توجه به قدرت تفکیک طیفی مناسب تصاویر سنجنده استر در محدوده طیفی SWIR و مناسب بودن این محدوده برای شناسایی دگرسانیهای هیدروترمال،  این سنجنده که در تاریخهای 2008/07/20 و2002/07/21 تهیه شدهاند، مورد استفاده قرار گرفت که در پایگاه زمینی تصحیحات اولیه بر روی آنها اعمال شده و به سیستم تصویر زون N30 با مبنای زمین مرجع شدهاند و ما فقط تصحیح اتمسفریک IARR را بر روی آنها اعمال کردیم.

و بعد از اجرای NDVI و ماسک کردن پوششهای گیاهی، روشهای پردازشی منطبقسازی خصوصیات طیفی و فیلتر انطباقی تعدیل یافته را اعمال کردیم نقشههای زمین شناسی 1:100000 اردستان و کوهپایه که به ترتیب توسط امامی و همکاران در سال 2000 و کهنسال و رادمهر در سال 2002 تولید شدهاند استفاده شد. در این تحقیق نرمافزارهای ENVI 5.3 برای اعمال پردازشهای سنجش از دوری و Arc GIS 10.5 برای رقومی کردن اطلاعات مورد استفاده قرار گرفتند.

اعمال تصحیح اتمسفریک IARR بر روی داده استر محدوده مورد مطالعه RGB=321تولید نقشه دگرسانیها آشکارسازی طیفی کانیها با استفاده از تصاویر چند طیفی سنجندهها، بهمنظور شناسایی و اکتشاف کانیهای هر منطقه با بهرهگیری از رفتارهای منحصربهفرد کانیها شیوهای نوین در زمینه علوم محیطی محسوب می گردد. برای شناسایی طیفهای عضو پایانی، روشهای MNF، PPI و N-D Visualizer بهصورت پی در پی انجام شد تا پیکسل های خالص از تصویر استخراج شوند.

سپس تحلیلگر طیفی انجام شد تا پیکسلهای خالص از نظر طیفی با کتابخانهی طیفی USGS مقایسه شده و نوع کانیها شناسایی شوند و در پایان بهعنوان کتابخانهی طیفی مورد ذخیره قرار گرفتند.تبدیل MNF دو مرحله تبدیل مولفه اصلی دارد. در ابتدا تبدیل مولفه اصلی با آشکارسازی پارازیتی است که در تصاویر وجود دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید