بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از این تحقیق تعیین زمان انعقاد خون با استفاده از دستگاه جت پلاسمای غیرحرارتی فشاراتمسفر برای بریدگی-ها در داخل بدن موجود زنده است. یک نمونه دستگاه جت پلاسمای فشار اتمسفر ساخته شد. از گاز کاری هلیم برای تولید پلاسمای درمانی در این تحقیق استفاده شده است. پارامترهای الکتریکی و طیف گسیل نوری پلاسمای هلیم اندازهگیری شد. متوسط زمان درمان با پلاسمای جت هلیم برای بریدگیهای داخل کبد موش نوع balb/c، 8/6 ثانیه بهدست آمد. زمان متوسط انعقاد خون طبیعی بریدگی بر روی کبد موش 10 دقیقه بهدست آمد.

مقدمه :

امروزه پلاسمای غیرحرارتی فشار اتمسفر برای کاربرد در درمان بافت زنده بسیار مورد توجه قرار گرفته است که اینحوزه اصطلاحاً "پلاسمای پزشکی" نامیده میشود 2]،.[1 در دهههای اخیر به دلیل خاصیت انتخابگری و عدم سوزاندن بافت در درمان، پلاسمای فشار اتمسفری غیرحرارتی کاربردهای گستردهای در تکنولوژی های پزشکی مانند استریلیزاسیون بافت زنده [3]، انعقاد خون [3] و درمان زخم [4] پیدا کرده است.

تاکنون تحقیقات مختلفی در زمینه انعقاد خون توسط پلاسمای فشار اتمسفری انجام شده است که برخی از آنها در ادامه معرفی میگردند. فریدمن و همکارانش [3] در سال 2006، طی مقالهای نتایج کار خود در زمینه انعقاد خون و سترونسازی بافت زنده با استفاده از تخلیه سد دیالکتریک در هوا ارائه دادهاند. کالقاتگی و همکارانش [5] در سال 2007، ساز و کار انعقاد خون با استفاده از پلاسمای غیرحرارتی تخلیه سد دی-الکتریک در فشار اتمسفر که در تماس مستقیم با بافت زنده قرار میگیرد را مورد بررسی قرار دادند.

آنها با بررسی این فرضیه که درمان با تخلیه به صورت مستقیم بر روی عوامل پروتئینی خون که در انعقاد خون اثر دارد، به این نتیجه رسیدند که درمان با این پلاسما باعث تجمع فیبرینوژن - فاکتور انعقادی مهم - ، بدون تأثیر بر آلبومین خون میباشد.

دوبرینین و همکارانش [6] در سال 2011، تأثیر پلاسمای سرد در فشار اتمسفر روی انعقاد خون گوش موش را مورد بررسی قرار دادند. آنها با استفاده از یک FE-DBD با پالسهای میکروثانیه ولتاژ بالا، سرعت انعقاد خون را روی مدل حیوانی آزمایش کردند تا با استفاده از پلاسما آن را تحت درمان قرار دهند. الهه جنانی و همکارانش [8 , 7] در سال 2013، یک نمونه کار ساخت سیستم پلاسمای غیرحرارتی آرگون و بررسی آن در کاهش زمان انعقاد خون انجام دادهاند.

با توجه به اینکه ساخت دستگاهی است که در محیطهای عملیاتی قادر به استفاده باشد مانند تصادفات یا اعمال جراحی از اهمیت زیادی برخوردارد است، بنابراین باید عملکرد دستگاه پلاسمای غیرحرارتی فشار اتمسفر در انعقاد خون در داخل بدن موجود زنده مورد بررسی قرار میگیرد. در همین راستا در این تحقیق با استفاده از دستگاه جت پلاسمای هلیم سرعت انعقاد خون در داخل بدن موش را مورد بررسی قرار دادیم.

روش کار :

الف - طراحی و ساخت دستگاه جت پلاسما

در ابتدا یک نمونه دستگاه جت پلاسما مطابق شکل - 1 - طراحی و ساخته شد. برای ساخت دستگاه از یک دی الکتریک لولهای از جنس کوارتز با قطر داخلی 6 mm و قطر خارجی 8 mm و ضخامت 1 mm انتخاب شد. از تفلون با قطر 4 cm به عنوان ماده ایزوله و به عنوان حفاظ دستگاه انتخاب شد. الکترود سوزنی از جنس استیل و با قطر کمتر از 1 mm است. در صفحه تفلون از یک پورت برای تزریق گاز استفاده شده است. نقشه دستگاه طراحیشده در شکل - 1 - قابل مشاهده است.

شکل : - 1 - نقشه دستگاه جت پلاسما - برشی از اجزای داخلی جت پلاسما

دستگاه ساختهشده در شکل - 2 - قابل مشاهده است.

در این دستگاه تخلیه توسط یک منبع تغذیه سینوسی با محدوده فرکانسی 10-12 kHz و بیشینه دامنه ولتاژ 30 kV انجام میشود.

شکل : - 2 - دستگاه جت پلاسمای ساختهشده

ب - اندازهگیری پارامترهای الکتریکی

برای اندازهگیری توان تخلیه باید ابتدا شکل موج جریان و ولتاژ را تعیین کنیم. شکل -3 - الف - یک شکل موج نمونهای سینوسی با فرکانس 11 kHz و ولتاژ خروجی 9 kVpp را به همراه شکل موج جریان که با مقاومت 27 اندازهگیری شده است را برای دستگاه جت پلاسمای هلیم نمایش میدهد. شکل -3 - ب - توان لحظهای که از حاصلضرب ولتاژ و جریان به ازای یک دوره تناوب به دست آمده است را نشان می-دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید