بخشی از مقاله

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تاثیر فعالیت بدنی بر تغییرات درصد چربی، شاخصتوده بدن و فشار خون در سربازان جوان سالم چاق انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل سربازان آموزشی و غیرآموزشی میباشد.

مواد و روشهای کار: این مطالعه به روش نیمه تجربی انجام گرفت و 30 نفر از سربازان - 15 نفرگروه تجربی و 15 نفر گروه کنترل - در یکی از مراکز آموزشی ارتش حمهوری اسلامی ایران با میانگین سن21/5 3/5 سال، قد 175/4 3/5 سانتی متر، وزن 5/2 84/45کیلوگرم، شاخص تودهی بدنی 31/5 1/5 کیلوگرم بر متر مربع و درصد چربی بدن 18/25 1/8 به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه تجربی و گروه کنترل قرار گرفتند، آزمودنیهای تحقیق به مدت دو ماه در طول دوره آموزش به انجام تمرینات نظامی که باعث آمادگی بدنی و رزمی سربازان میشود، پرداختند، در طول این دو ماه دوره آموزش از آزمودنیهای تحقیق در طی سه مرحله اندازهگیری بعمل آمد، مرحله اول در ابتدای دوره، مرحله دوم هفته چهارم، مرحله سوم هفته هشتم.

بحث و نتیجهگیری: تجزیه تحلیل دادهها حاصل از تحقیق نشان داد میزان چاقی نوع یک طی دو ماه تمرین نظامی، بین دو گروه تجربی و گروه کنترل کاهش معنیدار داشت. اما میزان تاثیرات در گروه تجربی بیشتر از گروه کنترل بود. و فشار خون در دوره تحقیق بین دو گروه تجربی و گروه کنترل کاهش معنیدار داشت. اما میزان آن در گروه تجربی بیشتر و مشهودتر از گروه کنترل بود.

مقدمه

چاقی و اضافه وزن که نتیجه انباشته شدن چربی در بدن است، عامل اصلی دیابت، بیماریهای قلبی و آرتروز و یک عامل تاثیرگذار در آلزایمر، افسردگی و انواع سرطان محسوب می شود؛ بنابراین کاملا واضح است که به نگرانی عمده حوزه سلامت تبدیل شود. کاهش وزن بسیاری از اختلالات از جمله دیابت را به راحتی کنترل میکند. اولین قدم برای اطلاع از وضعیت اضافه وزن، توجه به شاخص توده بدنی است؛ زیرا نشان میدهد بدن در چه وضعیتی است . - 4 - در حال حاضر اطلاعات در زمینه فشار خون جوانان ناکافی میباشد و با توجه به افزایش میزان بروز فشار خون در جهان، احتمال دارد که میزان بروز آن در جوانان رو به افزایش باشد و این در حالی است که جوانان از نظر میزان فشار خون غربال نمیشوند. با در نظر گرفتن تحقیقات کمتر در زمینه فشار خون و چاقی در بین سربازان و جوانان و اینکه بدنبال بیتحرکی و چاقی بیماریهایی نظیر پر فشارخونی و دیابت و غیره در بین جوانان در جهان رو به افزایش می باشد و باعث مرگ و میر در سنین پائین میشود 13 - ،. - 12 سازمان سلامت جهان1 تخمین زده است که افزایش فشار خون مسئول تقریبا 1/7 میلیون مرگ نابهنگام سالیانه است .

- 6 - با افزایش فشار خون سیستولی و دیاستولی، خطربیماری کرونر قلب افزایش مییابد. پر فشار خونی که با عنوان فشار سیستولی معادل یا بیشتر از140 میلی متر جیوه یا فشار دیاستولی معادل90 یا بیشتراز آن تعریف شده، مشکل عمده سلامتی در بیشترکشورهاست که تنها در ایالات متحده 50 میلیون نفر گرفتارآنند . - 7 - بیماران مبتلا به پر فشار خون در مقایسه با افراد سالم تغیرات زیادی در دستگاه قلبی- عروقی خود دارند که مهمترین مشخصه آن کاهش ظرفیت عروق است. برای درمان پر فشار خون راههای مختلفی وجود دارد که این راهها شامل درمانهای دارویی، کاهش وزن، اجتناب از مصرف غذاهای نمکدار، عدم استعمال سیگار و ورزش درمانی است . - 5 - چاقی بیماری شیوع یافته جهانی است که با خطر بروز بیماریهای متعددی از جمله دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی مرتبط میباشد: این بیماری چند عاملی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی از قبیل انرژی مصرفی، سوخت و ساز، عملکرد فیبرهای عضلانی، فعالیت جسمانی و اشتها قرار می گیرد . - 3 - خواب ترکیب پیچیدهای از عوامل فیزیولوژیکی و رفتاری است که برای تجدید قوای بدنی و ذهنی افراد عادی و ورزشکاران لازم و ضروری میباشد 10 - ،. - 11 تجزیه و تحلیل امواج مغزی با استفاده از الکتروآنسفالوگرام نشان میدهد که خواب شامل پنج مرحله است. چهار مرحله خواب عمیق یا بدون حرکات سریع چشمی و مرحله دیگر با حرکات سریع چشمی همراه است . - 1 - در طول مرحله خواب بدون حرکات سریع چشمی، ضربان قلب و سوخت و ساز مغز به طور قابل ملاحظهای کاهش مییابد اما در طول مرحله خواب با حرکات سریع چشمی، ضربان قلب تندتر و میزان سوخت و ساز مغز به حد دوره بیداری میرسد . - 8 -

روش تحقیق

با توجه به ماهیت موضوع و اهداف تحقیق، مطالعهی حاضر از نوع نیمه تجربی است که جهت تعیین تاثیر دو ماه تمرین نظامی بر فعالیت بدنی بر تغییرات درصدچربی، شاخص توده بدن و فشار خون در سربازان جوان سالم چاق صورت گرفت.

جامعه آماری و تعداد نمونهها

جامعه آماری تحقیق حاضر را افراد جوانی که جهت انجام خدمت سربازی به یکی از پادگانهای ارتش جمهوری اسلامی ایران مراجعه میکنند از کل نفرات اعزامی به تعداد 30 نفر سرباز سالم با میانگین سنی21/6+1/× 1 سال برای شرکت در تحقیق به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه سربازان سالم چاق گروه تجربی و گروه کنترل به طور تصادفی قرار گرفتند. در روز آزمون از هر دو گروه تستهای - درصد چربی، شاخص توده بدن، فشار خون، درجه چاقی - مورد سنجش قرار گرفتند.

روشهای تجزیه و تحلیل آماری

دادههای حاصل از تحقیق حاضر ابتدا به شکل نمودار و جدول با استفاده از نرم افزارهای آماری  SPSS16  و  Excel2007 به صورت توصیفی بررسی شد. برای تعیین نرمال بودن دادهها از آزمون کلوموگروف اسمیرنوف استفاده گردید. سپس فرضیه- های تحقیق به کمک آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر در سطح معنی داری  p<0/05  مورد بررسی قرارگرفت.در نهایت جهت تعیین رابطه بین دامنه تغییرات در صد چربی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها از آزمون کلموگراف اسمیرنف جهت تعیین طبیعی بودن توزیع دادهها استفاده شد. بر اساس این آزمون، وقتی که مقدار P بیشتر از اعداد بحرانی در سطح 0/05 باشد، توزیع دادهها طبیعی است. با توجه به جدول 1-4 نتایج این آزمون نشان میدهد، دادههای بدست آمده در هر دو گروه تجربی و کنترل دارای توزیع طبیعی است و امکان استفاده از آزمونهای آماری پارامتریک وجود دارد.                    

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید