بخشی از مقاله

در این مقاله تلاش م  شود علاوه بر برآورد سن    شروع مصرف کراک، به این سوال پاس  داده شود که آیا جنس، سط  تحصیلات و وضعیت ازدواج در مصرف کراک موثر است یا خیر.  در این مطالعه، ١٠٠٠ نفر با تکمیل پرسشنامه مورد بررس قرار گرفتند و تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله آنالیز بقا، رگرسیون کاکس و رگرسیون لجستی انجام پذیرفت. عوامل موثر بر مصرف کراک در مدل کاکس، وضعیت ازدواج و سط تحصیلات به ترتیب مقدارهای-p ٠٢٢/٠ و ۵٠٣/٠ معن دار شدند. همچنین در گام بعدی مقایسه مدل های کاکس و رگرسیون چند متغیره لجستی در دستور کار قرار گرفت. متغیرهای وضعیت ازدواج - ٣۴٠/٠ - و سط تحصیلات - ٠١١/٠ - معن دار شدند. با توجه به مدل کاکس سن شروع مصرف، ١٧ سال گزارش شد. بر اساس مدلهای برازش شده، وضعیت ازدواج و سط تحصیلات بر مصرف کراک تاثیرگذار شناخته شدند.

١    مقدمه
در حال حاضر اعتیاد به مواد مخدر ی از مسایل مهم و اصل سلامت جسم و بهداشت روان در ایران و سراسر دنیاست. - ٢٠١١ . - T eimourietal:; در مقاله پیش رو که به طور خاص بر مصرف کراک تاکید دارد تلاش م شود با تشخیص درست سن اولیه مصرف، عوامل خطرساز برای استفاده کراک را شناسایی کرد. در ایران هر روزه شاهد پایین آمدن سن مصرف کراک هستیم. پایین آمدن سن شروع مصرف کراک حت    از مصرف آن نیز خطرناک تر است، - بهزادفر et ،.al ٢٠١٣ - نوجوانان در هر جامعه ای نیروی بلقوه رشد و ش    وفایی آن جامعه به ویژه در زمینه های علم و ورزش هستند.

حال فرض کنیم درگیر شدن نوجوانان در این سن حساس به موادی چون کراک چه صدمات جبران ناپذیری را بر پی ره جامعه وارد خواهد کرد. پس برانیم تا با تعیین درست سن شروع استفاده از کراک تمهیدات برای کاهش زمینه های خطر در این سن را فراهم کرد، همچنین با بررس عوامل موثر بر مصرف کراک، خطر استفاده جوانان از کراک را کاهش داد. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع مشاهده ای است که در آن ١٠٠٠ نفر از مردم شهر تهران در سال ٩١ مورد بررس قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به این ١٠٠٠ نفر از طریق تکمیل پرسشنامه در پارک های شهر تهران بدست آمده است.

داده های جم آوری شده، کد گذاری و وارد کامپیوتر شد سپس با استفاده از نرم افزار SPSS ٢٠ مورد تجریه و تحلیل قرارگرفت و سط معن ۵٠/٠ در نظر گرفته شد. برای تعیین سن شروع مصرف منحن بقا مورد استفاده قرار گرفت و مدل حاصل با استفاده از رگرسیون کاکس برازش داده شد و در گام اخر مدل کاکس و لجستی از نظر تعیین عوامل موثر بر مصرف مورد مقایسه قرار گرفتند. یافته ها: در این مطالعه ١٠٠٠ نفری ٧٩۴ نفر مرد و ٢١۵ نفر زن حضور داشتند که در این جم ١٨۵ نفر مجرد و ٩۴۴ نفر متاهل و ٣٣ نفر طلاق گرفته بودند.

همچنین در بررس سط تحصیلات این افراد مشخص شد، ١٣ نفر تحصیلات ابتدایی، ٠۵ نفر تحصیلات راهنمایی، ۴١٣ نفر تحصیلات متوسطه، ۶۴۵ نفر دیپلم و فوق دیپلم و در نهایت ٧۵٢ نفر تحصیلات لیسانس و بالاتر داشته اند. در گام اول برای مشخص کردن سن شروع مصرف منحن بقا رسم شد. - نمودار شماره ١ - با توجه به نمودار سن شروع مصرف ١٧ سال بدست آمد. در گام دوم برای برازش مدل کاکس به دادهها برای تعیین عوامل موثر بر مصرف کراک، متغیرهای جنس وضعیت ازدواج و سط    تحصیلات وارد مدل شدند.   - جدول شماره ١ - متغیرهای وضعیت ازدواج - مقدار احتمال برابر
٠٢٢/٠ - و سط    تحصیلات - مقدار احتمال برابر ۵٠٣/٠ - معن دار شدند.
بدین ترتیب متغیرهای وضعیت ازدواج و سط    تحصیلات در عدم گرایش به استفاده از ماده مخدر کراک تاثیر دارد. در نهایت با مقایسه مدل کاکس و لجستی    عوامل موثر را م    یابیم. در جدول شماره ٢ متغیرهای معن دار مدل رگرسیون لجستی   را م    توان مشاهده کرد. متغیر وضعیت تاهل - مقدار احتمال برابر ٣۴٠/٠ - و سط  تحصیلات - مقدار احتمال ٠١١/٠ - معن  دار شدند.
٢    بحث
مقاله پیش رو به اولین مقاله درباره تعیین سن شروع مصرف کراک و یافتن عوامل موثر بر گرایش به مصرف با روی رد انالیز بقا است. در گذشته افرادی چون سراج زاده و هم اران - ۵١٣٨ - مقاله ای با عنوان عوامل اجتماع موثر بر مصرف تریاک و مشروبات ال    ل    در بین دانشجویان - زاده و هم  اران ٢٠٠٧ - و نق    زاده و هم    اران - ١٣٩٢ - با مقاله ای با عنوان”بررس  ال    وی مصرف مواد مخدر در زنان خودمعرف شهرستان فسا“کارهای مشابه  انجام دادند. - زاده و هم  اران ۴٢٠١ -              

پژوهش  ران  چون منصوریان و هم    اران - ١٣٨٩ - در مقاله ای تحت عنوان ”بررس    اپیدمیولوژی    علل گرایش به مصرف سی ار و دخانیات در جمعیت بالاي ۵١ سال شهرستان دامغان در سال ١٣٨٨“ سن شروع به مصرف سی ار با استفاده از میانگین حسابی براورد کردند. در حال که در این مقاله برای تعیین سن شروع به مصرف از منحن بقا استفاده شد و عدد بدست امده ١٧ سال بود با این وجود اگر از روش کلاسی ، میانگین حسابی سن افراد، برای محاسبه استفاده کنیم سن شروع مصرف ٢٢ سال و ۵ ماه بدست خواهد امد. بنابراین استفاده از میانگین حسابی برای بدست آوردن سن شروع مصرف گمراه کننده خواهد بود و براوردی با اختلاف ۵ سال نسبت به سن واقع شروع مصرف به دست م دهد. همچنین بهزادفر و هم اران - ١٣٩٢ - در مقاله ای با عنوان ”فراوان اختلال بیش فعال و عوامل خطرساز در نوجوانان دختر و پسر مبتلا به سوء مصرف مواد“ برای سن شروع به مصرف مواد مخدر بازه ٢٠ تا ٠۴ سال را گزارش کردند. - بهزادفر و هم اران ٢٠١٣ -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید