بخشی از مقاله

چکیده

ویژگیهای جنبش نیرومند زمین برای طراحی سازه ها و مطالعه خصوصیات چشمه زمین لرزه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در روشهای تئوری با در نظر گرفتن اطلاعات مربوط به چشمه زمین لرزه ، انتشار امواج بین چشمه و سایت و شرای ساختگاهی جنبش نیرومند زمین - شتاب ، سرعت ، جابه جایی - شبیه سازی می گردد . دراین مقاله برای یک سازه 7 طبقه در شهرک نمک آبرود چالوس بر اساس شتاب موجود در آئین نامه برای منطقه مورد نظر ضریب زلزله محاسبه ودر طراحی سازه لحاظ گردید ، سپس به روش تئوری پارامترهای جنبش زمین تخمین زده شده و بر اساس آن ضریب زلزله جدید محاسبه و در طراحی لحاظ گردید و نهایتا دو طراحی بدست آمده از پارامترهای تجربی - آئین نامه زلزله - و پارامترهای بدست آمده از روش تئوری مقایسه شده است .

1    مقدمه

ارزیابی منطقی پارامترهای جنبش زمین در ساختگاه مورد نظر بر اثر رویداد زمینلرزه در چشمههای بالقوه فرعی از برآورد خطر زمینلرزه است. منطقه مورد بررسی در ناحیه شمالی ایران در قسمت البرز شمالی واقع در شهر چالوس با مختصات 36/65 درجه شمالی و 51/43 درجه شرقی قرار گرفته است. - موسوی روحبخش، . - 1380 دراین مطالعه، منطقه چالوس مورد بررسی قرار گیرد که از اطراف به گسلهای متعددی چون جنوب خزر، البرز، کندوان، احاطه شده است و فعالیت هر کدام از این گسلها، میتواند خطر جدی برای شهر باشد. لذا با در نظر گرفتن چند سازه مهم، پارامترهای جنبش را بعداز رخدادهای لرزهای اخیر بدست آوردیم.

لرزهخیزی منطقه به طور مستقیم با فرایندهای ژئوتکتونیکی در ارتباط میباشد. از همین رو مطالعات مکانیک خاک شامل حفر گمانه های ماشینی و انجام آزمایشات مربوطه و نمونه برداری و آزمایشات مربوط به آن ها انجام گرفت که بر اساس آن ها طبقه بندی خاک شامل وضعیت لایههای تحتالارضی و سطح آب زیرزمینی و همچنین پارامترهای مختلف اندازه گیری شد. در طراحی ساز ه های مقاوم در برابر زلزله، از طیف های طراحی که برای نسبت های میرایی متفاوت عرضه می شود، استفاده می کنند و این طیف ها از میانگین گیری و هموار ساختن طیف های پاسخ زلزله که در شرای خاک مشابه ثبت شده اند، به دست می آید - بیت اللهی و همکاران، . - 1383
2    روش تحقیق

در این روش از اطلاعات لرزهای موجود در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران استفاده شده است. این دادهها مربوط به بازه زمانی 1960 تا 2012 میباشد. شدت زمین لرزهها نیز در بازه 2/5 تا 5/7 میباشد. شدت و عمق این زمین لرزه ها در شکل - 1 - آمده است. مقادیر a_value و b_value پس از رسم نمودار MC محاسبه شد - شکل . - - 2 - شکل .1 نمودار فراوانی زلزله به ترتیب از راست به چپ بر حسب عمق و شدت شکل.2 رسم نمودار Mc و تخمین مقادیر a  و b مقادیر بدست آمده پارامترهای a  و b  در زیر نشان داده شده است. منطقه چالوس جزو پهنه با خطر نسبی زیاد طبقه بندی شده و مقدار شتاب مبنای طرح در این ناحیه 0/3g پیشنهاد شده است. بنابراین لازم است این امر در طراحی سازهای و ارزیابی ظرفیت باربری پیها مورد توجه قرار گیرد.

برای تعیین فرکانس طبیعی محی  راه های متعددی وجود دارد یکی از این روشها که در این تحلیل مورد استفاده قرار گرفته است، بدین صورت است که نیروی ثقل به طور ناگهانی و در حالت بدون میرایی به مدل اعمال می شود، در این حالت مدل نوسان کرده و با ثبت تاریخچه حرکت قائم آن در یک بازه زمانی 5 ثانیه    مشخص    می توان فرکانس طبیعی محی    را تعیین نمود - مگینو، . - 1998    از    روی دامنه  فوریه  مر  بوط  به    نگاشت  اعمال  شده  ساختگاه  و    از    روی دامنه فوریه دوره ساختگاه و فرکانس ساختگاه محاسبه می شود. همچنین دوره طبیعی مدل خاک نمک آبرود محاسبه شد، با توجه به تحلیل نرم افزار سایزمو سیگنال T=0/18s و فرکانس طبیعی خاکf=5/55 هرتز می باشد که با میرایی 5 درصد در شکل های - 3 - و - 4 - نشان داده شده است.

بر مبنای داده های لرزه زمینساختی، ویژگی های گسل های ناحیه، زمین لرزه های روی داده و توان لرزه زائی گسل ها می توان برآورد تحلیلی از شتاب حرکت افقی زمین به عمل آورد - برگر و همکاران، . - 2000 در این مطالعه رفتار یک ساختمان 7 طبقه ، در حالت های استاتیکی، شبه استاتیکی ودینامیکی را شرح می دهیم. این ساختمان شامل هفت طبقه روی خاک می باشد.این ساختمان 21 متر عرض و 25 متر طول دارد. بار مرده ونسبتی از بار زنده در هر طبقه اضافه می شود. این مقدار به عنوان وزن طبقات و دیواره ها می باشد. طبق محاسبات جابجایی برروی خاک 3.99 سانتی متر و کف ساختمان3.08سانتی متر و بالای ساختمان 3.07سانتی متر محاسبه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید