بخشی از مقاله

چکیده

هدف اساسی تحقیق حاضر، بررسی نقش ریسک بدهی های احتمالی بر ارتباط مستقیم بین خوشبینی در سود پیش بینی شده با میزان فروش سهام تحت مالکیت هیات مدیره شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این تحقیق، مطابق با هدف مذکور، فرضیه مطرح شد که در این پژوهش، مورد تجزیه و تحقیق آماری قرار گرفتند. نمونه آماری تحقیق 160 شرکت پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران می باشند که داده های آنها برای یک دوره 10 ساله - از 1384 تا - 1393 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

فرضیه تحقیق از طریق مدل های رگرسیونی چندگانه بررسی شدند که مطابق با یافته ها، ،. نتایج نشان داد که کیفیت افشای شرکتی بر ارتباط بین خوشبینی در سود پیش بینی شده با میزان فروش سهام تحت مالکیت هیات مدیره، تاثیر معناداری نداشته است.

مقدمه

هدف اساسی تحقیق بررسی نقش ریسک بدهی های احتمالی بر ارتباط مستقیم بین خوشبینی در سود پیش بینی شده با میزان فروش سهام تحت مالکیت هیات مدیره می باشد. تاکنون تحقیقات زیادی در خصوص عوامل موثر بر پیش بینی های انجام شده توسط مدیران در داخل و خارج از کشور انجام شده است. بیشتر این تحقیقات، به محرکهای بازار سرمایه به عنوان عاملی برای تغییر رفتار پیش بینی مدیران توجه نموده اند. این در حالی است که کیفیت محیط گزارشگری مالی، عاملی است که به طور بالقوه، می تواند تحت تاثیر انگیزه های مدیران باشد. یکی از این انگیزه ها، سهام در اختیار مدیران می باشد که قبلا در داخل کشور به آن توجه نشده است.

ریسک بدهی احتمالی

بدهی احتمالی، عبارت است از ادعاهایی که نسبت به دارایی های شرکت وجود دارد، ولی قطعی نشده است. برای مثال، وجود یک دعوی مطرح شده در محاکم که هنوز به رای قطعی نرسیده است. این موارد در یادداشتهای همراه صورتهای مالی، افشا می شوند و وجود آنها در گزارشات شرکت به عنوان ریسک بدهی احتمالی، محسوب می گردد.

سویت - 2014 - در تحقیقی استدلال نمود که رفتار پیش بینی مدیران به طور بالقوه تحت تاثیر انگیزه های آنها از افشای اختیاری است و ممکن است از این طریق، سعی در تغییر واکنش بازار به نفع خود داشته باشند. این محقق، دریافت که در دوره هایی که مدیران قصد دارند سهام تحت مالکیت خود را به فروش برسانند؛ پیش بینی های خوش بینانه تری به بازار سرمایه ارائه می دهند و از افزایش قیمت سهام که به طور بالقوه، پس از اعلاام چنین پیش بینی هایی حادث می شود؛ بهره برداری می کنند. این در حالی است که ممکن است در پایان دوره مالی، ممکن است که پیش بینی های انجام شده با سود تحقق یافته فاصله زیادی داشته باشد

تحقیقات تجربی و تحلیلی پیشین در مورد افشای اختیاری اطلاعات - از جمله پیش بینی سود هر سهم - نشان میدهد که رفتار پیش بینی مدیران تحت تاثیر انگیزه های ناشی از هزینه های احتمالی افشای این قبیل اطلاعات است. این هزینهها شامل از دست دادن اعتبار، کاهش قیمت ذخایر در نتیجه دست نیافتن به اهداف این سودها و پیگردهای قانونی احتمالی سهامداران است.

روگرز و بوسکیرک - 2009 - 1 اعتقاد دارند که رفتار افشای اختیاری مدیران به وسیله سیاستهای افشای رسمی یا غیررسمی شرکت هدایت می شود. این امر مبتنی بر رویکردهای افزایش شفافیت و کاهش ریسک بوده و انتظار می رود که بر رفتار پیش بینی مدیران واحدهای انتفاعی تأثیرگذار باشد

بر اساس مباحث فوق، مساله اساسی تحقیق حاضر، ابهام در رفتار پیش بینی مدیران شرکتهای فعال در بازار سرمایه ایران در دوره های قبل از فروش سهام تحت مالکیت آنان می باشد. روشن شدن این امر، می توان برای سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه در ارزیابی اطلاعات پیش بینی شده توسط شرکتها مفید باشد و به ایجاد مقررات افشای قابل اتکاتر، کمک کند. بنابراین، سوال اصلی تحقیق به شرح زیر بیان شده است.

آیا ریسک بدهی های احتمالی، ارتباط مستقیم بین خوشبینی در سود پیش بینی شده با میزان فروش سهام تحت مالکیت هیات مدیره را کاهش می دهد؟

پیشینه پژوهش

سودمندی در پیش بینی، یکی از خصایص مربوط بودن اطلاعات و به معنای آن است که اطلاعات مالی به نحوی فراهم شود که استفاده کنندگان را در پیش بینی نتایج فعالیت های جاری و آتی واحد انتقادی یاری دهد. اطلاعات مالی مربوط به رویدادهای گذشته معمولا مبنای مفیدی برای پیش بینی نتایج کنونی و آتی است اما، این اطلاعات به خودی خود پیش بینی نیست. از آنجایی که آینده همواره با ابهام روبرو است، اطلاعات مالی ارائه شده هر قدر بتواند ابهام را در مورد یک وضعیت کاهش دهد وبه پیش بینی های قابل اتکاتری منجر شود، سودمندی بیشتری دارد

محققان پیشین در تلاش برای کمک به استفاده کنندگان اطلاعات مالی، مدل هایی را جهت پیش بینی عملکرد آتی واحدهای انتفاعی پیشنهاد نمودند. برخی از این مدل ها مبتنی بر اطلاعات بازار سرمایه و برخی از آنها بر اساس اطلاعات حسابداری و نسبتهای مالی طراحی شده اند. شواهد تجربی حاکی از این است که مدل مبتنی بر اطلاعات حسابداری، کارآیی بهتری داشته و مزایای اطلاعاتی بیشتری برای استفاده کنندگان دارد

مبانی نظری رفتار فرصت طلبانه نشان می دهد که مدیران شرکتهایی که عملکرد و کارآیی مطلوبی ندارند؛ سعی می کنند که این مشکلات عملکردی را از طریق مدیریت سود و دستکاری ارقام حسابداری، پنهان کنند

این امر به طور بالقوه بر ارزش اطلاعات تاثیر نامطلوب گذاشته و از اعتبار آن برای پیش بینی رویدادهای آتی می کاهد. چنین رویکردی، از آن جهت ضرورت دارد که استفاده کنندگان از اطلاعات مالی را در ارزیابی صحیح ساختار گزارشگری مالی کمک می کند.

سویت - 2014 - 3 در تحقیقی استدلال نمود که رفتار پیش بینی مدیران به طور بالقوه تحت تاثیر انگیزه های آنها از افشای اختیاری است و ممکن است از این طریق، سعی در تغییر واکنش بازار به نفع خود داشته باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید