بخشی از مقاله

چکیده :
کاربرد ریاضی در مدلسازیها در جهان امروز قابل چشمپوشی نیست. به علت نادقیق بودن دادهها در مسائل دنیای واقعی، مدلهای ریاضی بازهای خصوصاًبرنامهریزی غیرخطی بازهای INLP 4   1کاربردهای زیادی پیدا میکند . معروفترین مسائل INLP، مسائل برنامهریزی مرتبه دوم بازهای هستند که کاربرد وسیعی در علوم مختلف از جمله مدیریت موجودی، علم اقتصاد، انتخاب سهام، طراحی مهندسی و مطالعه مولکولی دارند. در این مقاله این نوع برنامهریزی در حالتی که متغیرها نامقید هستند، بررسی و روشی جهت تعیین کرانهای تابع هدف معرفی می گردد.

واژههای کلیدی: ماتریس بازه ای، برنامهریزی مرتبهدوم، متغیرهای نامقید، کرانهای تابع هدف

-1  مقدمه            
مسائل برنامهریزی مرتبهدوم بازهای IQP 5 شامل تابع هدف مرتبهدوم و قیود خطی که دادهها به صورت نادقیق یا بازهای مشخص شدهاندمیباشد. به علت عدم قطعیت دادههای ورودی، مقدار تابع هدف هم به طور نادقیق با تعیین بهترین و بدترین مقدار بهینه تابع هدف، به صورت یک بازه مشخص میگردد.در صورت ثابت بودن ضرایب مسئله، برنامه ریزی مرتبه دوم معمولی است و با روش مضارب لاگرانژ قابل حل میباشد .[1] برای حل مسئله IQP روشهای مختلفی از جمله به کار بردن دوگانِ درن برای حل مسئله[3] و استفاده از تکنیک برنامهریزی ریاضی دوترازه جهت تعیین کرانهای هدف[8] پیشنهاد شدهاست. مسئله برنامهریزی خطی بازهای با متغیرهای نامقید قبلاً مورد بررسی قرار گرفته و روشهایی برای تعیین کرانهای بالا و پایین آن ارائه شده است .[5]

مسئله IQP با قیود مساوی در تعیین مقدار بدترین یک مسئله Np-hard است[6] در صورتی که IQP با متغیرهای نامقید برای تعیین هر دو مقدار بدترین و بهترین هدف به مسائلی Np-hard تبدیل میشود 4]،.[5 در این مقاله روشی برای تعیین مقادیر بهترین و بدترین بهینهی تابع هدف IQP با متغیرهای نامقید ارائه میگردد.این مقاله شامل 6 بخش است. در بخش 2 مفاهیم بازهای آمده است. بخش 3 مسئله برنامهریزی مرتبهدوم بازهای نامقید و بخش 4 روشحل این مسائل را معرفی میکند. بخش 5 نتایج عددی و بالاخره بخش 6 نتیجهگیری مقاله را در بردارد.

-2  مفاهیم بازهای
تعریف-1-2 عدد بازهای a بهصورت a , a تعریف میشود که در آن . a a اگر a a باشد، a را تباهیده گویند که در این صورت عدد بازهای a تبدیل به یک عدد حقیقی میشود.تعریفm, n ∈ ℝ -2-2 آنگاه ماتریس بازهای A به صورت زیر تعریف میگردد:اگر مجموعه تمام ماتریسهای بازهای m×n را با Iℝ ×  و مجموعه تمام بردارهای بازهای m تایی را با    Iℝ  نمایش دهیم آنگاه   ∈ Iℝ × 
و  ∈ Iℝ  و  ∈ Iℝ و   ∈ Iℝ ×  میباشد.بازهای بودن ضرایب سبب میشود یک خانواده QP معمولی به نام مدلِ مشخصه به صورت زیر حاصل گردد.

-4  روش حل IQP نامقید

نادقیقبودن دادهها در مسئله برنامهریزی مرتبه دوم بازهای باعث میشود که مقدار تابع هدف به صورت بازه ] مقدار و f بدترین مقدار بهینه تابع هدف است. همچنین f در حالتی که متغیرها نامقیدند بصورت بازهای و به فرم به سبب نامقید بودن متغیرها محاسبهی f و f یک مسئلهی Np-hard است.[4] به همین دلیل با حل چند زیر مقادیر بهینهی این زیر مدل ها تعیین می گردند.

1-4 محاسبه بدترین مقدار بهینه تابع هدف

با توجه به اینکه 0 ممکن و مناسب برای تعیین f با حلn Ds x است این زیر مدل یک QP مقید معمولی است و به سادگی قابلحل می باشد. ناحیه شدنی - 2 - هم کوچکترین ناحیه یافتن بدترین مقدار بهینه تابع هدف است .[3]  زیرمدل - 2 - بهصورت زیر انجام می شود.                

2-4 محاسبه کران بالایی بهترین مقدار بهینه تابع هدف
 در مسائل IQP نامقید علاوه بر اینکه محاسبهی  صورت بازهی ] U , f L[f تعیین میشود.بایستی زیر مدل هایی را حل برای محاسبهی U fمقدار بهینه زیرمدل زیر باشد. f یک مسئله Np-hard است، نمیتوان این مقدار را به صورت دقیق بهدست آورد .[5] بلکه به کرد که کمترین مقدار بهین تابع هدف را در بزرگترین ناحیه شدنی نتیجه دهند. فرض کنید.همانند محاسبهی بدترین مقدار بهینه هدف، 2n زیر مدل - 4 - بایستی حل شود تا با مینیمم گرفتن از مقدار بهینه هدف آنها بتوانیم کران بالای f را تعیین کنیم. اگر ناحیه شدنی، ناحیهای همبند باشد محاسبهی    U    f    با حل زیر مدلهای کمتری امکانپذیر است .[5] دراین حالت، ابتدا مدل مشخصه - 1 - را  برای Ac    A ، C   Cc   ، Qc    Q    و b =  حل میکنیم. اگر x* جواب این مسئله با مقدار بهینه هدف f U   باشد، قرار میدهیم s   sgn x*  و    مقدار بهینه هدف را برای فضای جواب محدود شده به ناحیه s، با حل زیر مدل پایین محاسبه میکنیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید