بخشی از مقاله

چکیده

تغییرات اقلیمی به نوسانات درون محیط زمین، فرآیندهای طبیعی موجود در اطراف آن، و تأثیر فعالیت بشر بر آن برمی گردد. عوامل خارجی که میتواند اقلیم را شکل دهد اغلب نیروهای اقلیمی نامیده میشوند شامل فرآیندهایی همچون نوسانات در تابش خورشیدی، گردش زمین، و تمرکز گاز گلخانهای میباشند.

عوامل موثر انسانی، فعالیتهایی هستند که به وسیله آن انسانها محیط را تغییر داده و بر اقلیم تاثیر میگذارند. بزرگترین عامل مورد نظر کنونی افزایش سطحCO2 در اثر بروندههای مربوط به احتراق سوخت فسیلی است که در نتیجه آنها ذرات معلق آئروسلها - ذرات معلق در جو - موجب اعمال اثر سرد سازی بر اقلیم میشود. عوامل دیگر، از جمله استفاده از زمین، استهلاک ازن، و تخریب جنگلها نیز بر اقلیم تاثیر گذار هستند.

در حال حاضر تغییرات آب و هوایی یکی از عوامل مهم در انقراض گونههاست .افزایش شرایط خشکسالی ممکن است بهصورت غیر مستقیم یا مستقیم بر جمعیت حیات وحش تاثیرگذار باشد. خشکسالی در طی چند سال اخیر جدیترین تهدید حیات وحش در بسیاری از مناطق و زیستگاهها بوده است. تغییر اقلیم در حال تغییر الگوی زندگی تمام اشکال حیات بر روی کره زمین میباشد.

یک اقلیم در حال تغییر گیاهان و حیوانات را مجبور به مهاجرت به منظور بقاء میکند و این تغییر رفتار و مهاجرتهای اجباری بیشک به نفع گونه تمام نخواهد شد و در دراز مدت انقراض آنها را سبب خواهد شد.

یکی از اهداف اصلی برنامهریزی و طراحی شهری، ایجاد سلامت، آسایش و امنیت برای انسانهاست، اما با گرم شدن کره زمین، آلودگی هوا و تغییر اقلیم شهری، سلامت و مطلوبیت فضاهای زیستی شهرها به مخاطره افتاده است. باید اهمیت برنامهریزی و سیاستگذاری شهرها بهمنظور تابآوری آنها در برابر تغییرات اقلیمی شهری موردتوجه قرار گیرد.

مقدمه
تغییرات اقلیمی به نوسانات درون محیط زمین، فرآیندهای طبیعی موجود در اطراف آن، و تأثیر فعالیت بشر بر آن برمی گردد. عوامل خارجی که میتواند اقلیم را شکل دهد اغلب نیروهای اقلیمی نامیده میشوند شامل فرآیندهایی همچون نوسانات در تابش خورشیدی، گردش زمین، و مقادیر تمرکز گاز گلخانهای میباشند.

تغییر اقلیم یکی از مهم ترین چالش های قرن جاری است وقوع سیل های با شدت بالا، گرما ، سرماهای بی موقع، تکرار بیشتر خشکسالی ها، بالا آمدن سطح آب دریاها، طغیان آفات و بیماریهای گیاهی، کاهش ضخامت لایه ازن، گرم شدن جهانی هوا و ذوب شدن یخهای دائمی از جمله مواردی است که بحث تغییر اقلیم را در دهه جاری در جهان بیشتر مطرح کرده است.

تحولات اقلیم در دوران زمین شناسی

اقلیم گرچه پدیده ای ثابت به نظر می رسد، اما مطالعه گذشته زمین نشان می دهد که شرایط آب و هوا با سایر تحولات درونی و بیرونی کره زمین پیوسته دستخوش تغییر قرار گرفته و دوره های سرد و گرم یا خشک و مرطوب، مکرر جای یکدیگر را گرفته اند. نوسانهای اقلیمی حتی در 200 سال اخیر که به آمارهای هواشناسی دسترسی داریم، درپاره ای از مناطق سطح کره زمین، کامل محسوس بوده است.

شواهد اقلیمی را بر اساس ویژگیهایشان به سه گروه، زیست شناختی، سنگ شناختی، ریخت شناختی تقسیم می کنند. از شواهد زیست شناختی، با توجه به نزدیکی سیستماتیک که بین انواع نباتات و حیوانات وجود دارد و همچنین شناختی که امروزه از شرایط زیست محیطی و فیزیولوژیکی جانداران در دست داریم، استفاده می شود.از مطالعه شواهد سنگ شناختی، نحوه جریانهای فرسایشی و شرایط رسوب گذاری در دوره های گذشته، مشخص می شود که خود می تواند بیانگر روند شرایط اقلیم در گذشته باشد و بالاخره شواهد ریخت شناختی تاثیر بعضی عناصر اقلیمی را بر روی پاره ای از تظاهرات که می توانند معرف شرایط اقلیم در زمان تاثیر خود باشد مورد بررسی قرار می دهد.

تاثیرات انسانی بر اقلیم

عوامل موثر انسانی، فعالیتهایی هستند که به وسیله آن انسانها محیط را تغییر داده و بر اقلیم تاثیر میگذارند. بزرگترین عامل مورد نظر کنونی در اثر بروندههای مربوط به احتراق سوخت فسیلی است که در نتیجه آنها ذرات معلق آئروسلها - ذرات معلق در جو - CO2 افزایش سطح موجب اعمال اثر سرد سازی - بر اقلیم - میشود. عوامل دیگر، از جمله استفاده از زمین، استهلاک ازن، و تخریب جنگلها نیز بر اقلیم تاثیر گذار شرایط اقلیم جهان در حال تغییر است که قسمت اعظم این تغییرات در نتیجه فعالیتهای بشر است. این تغییرات باعث تشدید .هستند.

نوسانات در شرایط آب و هوایی میگردد. تغییرات و نوسانات اقلیمی میتواند بر بخشهای مختلف اعم از کشاورزی، محیط زیست، بهداشت، صنعت و اقتصاد اثرات منفی داشته باشد ولی این تاثیرات بر بخش کشاورزی که به کمترین نوسانات در میزان بارش و درجه حرارت حساس است، بیشتر خواهد بود. هر چند نوسانات اقلیمی شرایط رشد گیاه را تحت تاثیر قرار میدهد ولی تاثیرات آن تنها اقتصادی و زیست محیطی نیست بلکه تاثیرات اجتماعی مثل کاهش فرصتهای شغلی را نیز در بر خواهد داشت.

بدون شک تغییرات و نوسانات اقلیمی در حال اتفاق افتادن است و در نتیجه تمام جوامع نیاز دارند بیاموزند که چگونه با این تغییرات پیشبینی شده مقابله نموده و سازگار شوند، لذا سازگاری تغییرات و .نسبت به نوسانات رایج و بالقوه اقلیمی پیششرط توسعه پایدار و کاهش دهنده فقر بوده و باید در سیاستگذاریها لحاظ گردد نوسانات اقلیمی یک تهدید جدی بخصوص برای معیشت کشاورزان خرده مالک است چون این افراد منابع کافی مثل اعتبارات مالی یا بیمه محصولات برای مقابله و سازگاری با این نوسانات را در اختیار ندارند و تصمیمگیری آنها برای اینکه چه چیزی و چگونه تولید کنند در یک محیطی پر از ریسک صورت میگیرد لذا کشاورزان نیازمند کمک و حمایت هستند تا تصمیمات مناسبی برای سازگاری با نوسانات اقلیمی بگیرند.

نوسانات اقلیمی و تأثیر آن بر تغییرات محیطی

مهمترین تأثیرات اقلیم بر بیابان زدایی، هیدرولوژی و منابع آب، بالا آمدن آب دریا، خشکسالی، کشاورزی، منابع طبیعی و جنگل ها، بلایای طبیعی، اکولوژی، محیط زیست مسائل شهرنشینی و توسعه شهرها، ذخائر غذایی انسان، انرژی و دیگر مسائل اقتصادی و اجتماعی جامعه است.

تغییرات اقلیمی و تولیدات زراعی

هر نوع تغییراتی در آب و هوا - چه به صورت گرم تر شدن و چه به صورت سرما یا سیلات و طوفان - می تواند حاصلدهی اراضی زراعی و تولید محصولات را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. تغییرات اقلیمی می توانند در سطح محلی - میکرو - و در سطح ماکرو بر روند تولیدات زراعی مؤثر واقع شوند.

یکی از اثرات تغییرات اقلیمی مرتبط با رشد گیاه است. در صورتی که تغییرات اقلیمی و جوی ناگهانی باشند و یا شدت آن زیاد باشد بر تولید بهینه کشاورزی مؤثر می شود.

ایران و پدیده گرمایش زمین

باران های ناگهانی و سیل آسا، طوفان های مهیب با قدرت پیش بینی اندک، کاهش دما و یخبندان های شدید و طولانی، خشکسالی های گسترده و دمای بالای هوا همگی از نشانه های تغییر اقلیم در کره ی زمین هستند که غیرقابل پیش بینی بودن و مهارناپذیری آن ها، فاجعه بارتر از هر موضوع دیگری است. طی سال های اخیر ناهنجاری های اقلیمی مانند طوفان ها، خشکسالی های بلندمدت و روند دار بودن تغییرات دما و بارش در ایران نشان دهنده عمق اثرات تغییر اقلیم بر سرزمین ما به حساب می آید. رشد روز افزون بیابان ها، از بین رفتن یا کاسته شدن قابل ملاحظه ذخایر برفی مناطق کوهستانی و یخچالی، افزایش دما و روند کاهشی مقدار بارش را می توان فاکتورهای روشن و معناداری دانست که ضمن وقوع همزمان، همگی با حرکت در جهت منفی نشان از وقوع پدیده ی تغییر اقلیم در سرزمین ما دارند.

:تغییرات آب و هوایی چه تاثیری بر زندگی ما می گذارد؟

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر منابع آب

بروز خشکسالیهای شدید به واسطه تغییرات آب و هوایی نه تنها زندگی انسان، بلکه حیات و محیط زیست یک منطقه را در معرض خطر قرار داده و به طور مشخص سبب کاهش منابع آب شیرین و بی ثباتی در سطح آب رودخانهها و دریاچهها شود.

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر کشاورزی و دامداری

از آنجایی که رشد محصولات کشاورزی با عوامل محیطی در ارتباط است، تغییرات آب و هوایی می تواند بر بازدهی برداشت محصول و یا نابودی کامل آن تاثیرگذار باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید