بخشی از مقاله

چکیده

ایران از جمله کشورهایی است که به شکل کاربردی از نیروی دریایی بهره برده است وجود این ویژگی درشکلگیری اقتدارو سیادت آن در دنیا، نقش مؤثری داشته است. باتوجه به استقلال حقیقی واقتدارنظام اسلامی ویژگیهای جغرافیایی، سیاسی، نظامی واقتصادی کشورعزیزمان ایران، ضرورت وجود یک نیروی دریایی منسجم، قوی وبازدارنده بر همگان آشکار شده است. روش پژوهش حاضربراساس هدف کاربردی وبرحسب نحوه گردآوری داده ها ازنوع تحقیقات توصیفی همبستگی به شمار می آید.

جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی کارکنان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران درتابستان سال91 - 1393 نفر - تشکیل دادند که کلیه نفرات به صورت سرشماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها ازدو پرسشنامه - پرسشنامه چند عاملی رهبری باس و آوولیو،ویرایش2000 وپرسشنامه ارزیابی عملکردشغلی کارکنان پاترسون - استفاده شده است .

دراین تحقیق برآورد وتخمین های آماری مدلها وتاثیرچندگانه کلیه متغیرهاو داده های جمع آوری شده با استفاده ازنرم افزارهای Eviews5 و SPSS صورت می گیرد وروش تخمین مدلها،ترکیب دادهای مقطعی–سری زمانی - پانل دیتا - می باشد.

یافته های پژوهش نشان دادکه بین الگوی رهبری باس باعملکرد شغلی کارکنان نیروی دریایی راهبردی r=0/248 - و - p 0/05 وسبک رهبری تحول گرا باعملکرد شغلی کارکنان نیروی دریایی راهبردی r=0/356 - و - p 0/05 وسبک رهبری عدم مداخله وعملکرد شغلی کارکنان نیروی دریایی راهبردی r=-0/21 - و0/05 - p تاثیرمثبت ورابطه معناداری وجود دارد وبین سبک رهبری تعامل گرا و عملکرد شغلی کارکنان نیروی دریایی راهبردی r=0/013 - و - p 0/05 رابطه معناداری وجود دارد واز بین سبک های رهبری تحول گرا، تعامل گرا وعدم مداخله بهترین پیش بینی کننده عملکرد شغلی کارکنان نیروی دریایی راهبردی سبک رهبری تحول گرا است.

-1مقدمه

ایران از جمله کشورهایی است که به شکل کاربردی از نیروی دریایی بهره برده است وجود این ویژگی در شکلگیری اقتدار و سیادت آن در دنیا، نقش مؤثری داشته است. با توجه به استقلال حقیقی واقتدار نظام اسلامی ویژگیهای جغرافیایی، سیاسی، نظامی و اقتصادی کشور عزیزمان ایران، ضرورت وجود یک نیروی دریایی منسجم، قوی و بازدارنده بر همگان آشکار شده است. گرچه در جهان امروز، قدرت دریایی با مجموعه نیروی دریایی امپراتوریهای گذشته تفاوتهای بسیار دارد، اما بدیهی است که به رقم تمامی تحولات خود، در واقع صورت تکوین یافته، پیشرفته و تثبیت شده الگوهای گذشته میباشد.

این موضوعی است که از چشم تیزبین و اندیشه بلند فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیتا... خامنهای دور نمانده است و از همین رو معظم له نیروی دریایی را در بسیاری از نقاط عالم و در کشور ما، یک نیروی راهبردی معرفی میفرمایند و تاکید میکنند که: »به چشم یک نیروی راهبردی باید به نیروی دریایی نگریسته شود.« اهتمام به دریانوردیها، توجه به زیرساختها و استقلال در تأمین تجهیزات موردنیاز- از جمله دستاورد اخیر، یعنی ناوشکن جماران- در راستای تحقق این تدبیر دوراندیشانه و نقطه آغاز برداشتن گامهای بلندتر برای حضور قاطع جمهوری اسلامی ایران در پهنه دریاها خواهد بود.

سازمانهایی که به استراتژی های خود می اندیشند ، می دانند که توسعه باید از رهبران و منبع انسانی آغاز شود.چرا که انسانها سرمایه اصلی سازمانها محسوب می شوند .در این میان سازمان هایی موفق اند که رهبران آنها بتوانند این سرمایه ارزشمند را بسیج کرده و شایستگی و تعهد آنان را شکوفا نمایند

منافع کشورهای صاحب دریا ارتباطی مستقیم با خواسته ها، نیازها، توانایی ها و فرهنگ آنها دارد و در واقع سیاست دریایی آن کشورها را عینیت می بخشد. این سیاست در قالب راهبرد دریایی تبیین میشود و اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی را به دنبال دارد.

موفقیت در اهداف مورد نظر بستگی به توان به کارگیری نیروی انسانی، ابزار و تجهیزات و قوانین و مقررات در حد فراگیر دارد و قدرت جمهوری اسلامی ایران نیز دارای مرز ساحلی گسترده ای بوده که سواحل مکران یکی از سواحل می باشد که متاسفانه تا کنون به دلایل گوناگون توجه آنچنانی به آن نشده است و در حال حاضر با تدابیر مقام معظم رهبری کشور درتلاش است تا بتواند این سواحل را تا حدممکن توسعه داده و به عنوان یکی از مناطق کلیدی کشور که ارتباط ایران را با اقیانوس ها و دیگر کشورها ی اقیانوسی برقرار می کند مطرح نماید و دراین میان نقش نیروی دریایی راهبردی به عنوان پرچم دارتوسعه این سواحل انکار ناپذیر است لذا ازآنجا که نیروی انسانی متخصص وفرهیخته عامل اصلی توسعه می باشد وشرط لازم برای داشتن این نیروی انسانی آموزش وتربیت مناسب می باشد

سازمان برای این که موفق باشد، مدیریت باید دارای نوعی رویای ویژه رهبری باشد تا بتواند سازمان را رهبری و هدایت کند نه اینکه تنها به هدایت امور در درون سازمان اکتفا نماید. رهبر باید یک رویا یا دیدگاه از آن چه را که می توان انجام داد ارائه کرده و به کارکنان احساس رهبری، هدف مشترک و مقصود یا مقصد القا کند. رهبرانی که دارای دیدگاه یا رویا هستند این آمادگی را دارند تا آستین های خود را بالا زده و در همه سطوح در امور و مسائل مشارکت نمایند

رهبری برای تمام سازمان ها برای رسیدن به اهداف مهم می باشد. از آن جایی که رهبری یک عامل کلیدی برای بهبود عملکرد سازمان است، موفقیت و شکست سازمان وابسته به اثربخشی رهبری در تمام سطوح می باشد. محققان بیان می دارند که رهبری، توانایی اثر گذاشتن بر نگرش ها ، توانایی ها و باورهای کارکنان در جهت رسیدن به اهداف سازمانی است . هرچند سال ها رهبری یک موضوع اصلی در بین محققان بوده است اما تغییرات چشمگیر اجتماعی که در طول دو دهه گذشته اتفاق افتاده است باعث شده که بحث رهبری اثربخش ، مهمتر شده باشد

به طور یقین کارکنان نیروی دریایی راهبردی نیز از این مقوله مستثنی نیستد و وجود مدیرانی با سبک های رهبری متناسب می تواند بر عملکرد کارکنان و به دنبال آن عملکرد کل سازمان تاثیر گذار باشد. بنابراین با توجه به اهمیت و نقش رهبری مدیران و منابع انسانی در این ادارت که همگی ازجمله ی سازمان های خدماتی هستند و این دو - مدیران و کارکنان - ، نقش بسیار پررنگی در تحقق اهداف سازمانی دارند ، گام برداری در مسیر راهبرد ملی به منظور دستیابی به اهداف کلان جمهوری اسلامی مستلزم برخورداری از امنیت در حوزه های مختلف است؛ چیزی که همواره دغدغه خاطر دولتمردان و کارگزاران نظام بوده است. منافع کشورهای صاحب دریا ارتباطی مستقیم با خواسته ها، نیازها، توانایی ها و فرهنگ آنها دارد و در واقع سیاست دریایی آن کشورها را عینیت می بخشد.

این سیاست در قالب راهبرد دریایی تبیین میشود و اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی را به دنبال دارد. موفقیت در اهداف مورد نظر بستگی به توان به کارگیری نیروی انسانی، ابزار و تجهیزات و قوانین و مقررات در حد فراگیر دارد 

در این پژوهش سعی شده است تا رابطه بین الگوی رهبری باس و عملکرد شغلی کارکنان نیروی دریایی راهبردی مورد بررسی قرار گیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید