بخشی از مقاله

چکیده :
این مطالعه رفتار اقتصادی یک بنگاه تک نهاده ای - نیروی کار - را با استفاده از تخمین تابع تولید و به واسطه آن تولید متوسط، تولید نهایی را بررسی نموده و در ادامه با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری Eviews روند هزینه متغیر، هزینه نهایی، هزینه های متغیر، هزینه ثابت و هزینه کل را مقایسه قرار می دهد. در انتهای این مطالعه توابع هزینه کل، درآمد کل، متوسط هزینه های متغیر و کل هزینه های متغیر را روی تابع تولید برآورده شده و نتایج حاصل از آن تجزیه و تحلیل می گردند.

واژگان کلیدی: رفتار اقتصادی بنگاه، تخمین تابع تولید، درآمد کل، درآمد نهایی، توابع هزینه

مقدمه :
یک بنگاه - تولید کننده - سازمان - چگونه بودجه خود را صرف خرید عوامل تولید کند تا حداکثر تولید را به دست بیاورد. به عبارت دیگر چگونه بودجه خود را در استخدام عوامل تولید تخصیص دهد تا به هدف خود که فرض می کنیم حداکثر تولید است دسترسی یابد. فرایند تغییر و تبدیل فیزیکی یا غیر فیزیکی عوامل تولید را تولید گویند. حاصل این فرایند کالا و خدماتی می باشد که یا به مصرف نهایی می رسد - کالای مصرفی - یا اینکه در تولید سایر کالاها مورد استفاده قرار می گیرد - کالاهای سرمایه ای و واسطه ای - .

روش تحقیق :
جهت انجام تحقیق از اطلاعات بنگاهی که در زمینه تولید و بسته بندی گوشت در ایران فعالیت داشت، استفاده گردید و آن اطلاعات با استفاده از مفاهیم اقتصاد خرد و اقتصاد سنجی در نرم افزار Eviews مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نمودارهای مرتبط استخراج گردید.

یافته ها:
تابع تولید: زمانی که روابط بین نهاده ها یا همان عوامل تولید و ستانده یا همان تولید بر اساس روابط ریاضی و عددی بیان میشود به آن تابع تولید گفته می شود :

قیمت محصول 20 و دستمزد کارگر برابر 100 است همچنین هزینه کل ثابت برابر 100 واحد است . پس داریم:

تولید کل: - TP - 1 مقدار تولیدی است که در یک دوره معین توسط عوامل تولید - نیروی کارٍ - حاصل شده و با TP یا Q نمایش داده می شود:

تولید متوسط: - AP - 3 مقدار تولیدی است که بطور متوسط توسط هر عامل تولید متغیر - نیروی کار - تولید شود و با AP نمایشداده می شود: 

تولید نهایی: - MP - 4 تولید حاصل از آخرین واحد عامل متغیر تولید را گویند یا به عبارت دیگر تولید نهایی عبارتست از تغییر در تولید کل به ازای تغییر یک واحد از عامل متغیر:

قانون بازدهی نزولی: با افزایش یک عامل تولید به شرط ثابت بودن سایر عوامل تولید نهایی کاهش می یابد.

متوسط هزینه های متغیرِ : - AVC - برابر است با نسبت دستمزدّ نیروی کار به میزان تولید متوسط نیروی کار پس داریم:عبارت است از تغییر در هزینه کل در ازای تغییر یک واحداضافی تولید در هر واحد زمان یا به عبارتی دیگر میزان تغییرات هزینه کل بر اثر تغییر یک واحدی خروجی.در این هزینه، فقط هزینههای متغیر دخالت دارند؛ بهعنوان مثال، تولید یا عدم تولید یک واحد اضافی محصول، تغییری در هزینههای ثابت ندارد. یعنی به ازای یک واحد تغییر در تولید هزینه ثابت تغییری نمیکند. اما برای تولید یک واحد اضافی کالا، باید مواد اولیه اضافی داشته باشیم؛ که این خود، موجب بالا رفتن هزینه متغیر میشود.

مجموع هزینه های متغیر: - TVC - 8 برابر است با متوسط هزینه های متغیر× میزان تولید پس داریم:

هزینه ها کل: - TC - 9 برابر است با مجموع کل هزینه های ثابت و کل هزینه های متغیر پس داریم:

درآمد کل: - TR - 10 برابر است با قیمت محصول × تولید کل پس داریم:

نمودار ها و مقایسه ها:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید