بخشی از مقاله

چکیده:

فناوری اطلاعات با ورود به حسابداری به سرعت به فناوری غالب در این حوزه بدل شد و تأثیری شگرف بر این بخش نهاد. اهمیت این فناوری به گونهای بوده که سرمایهگذاریهای فراوانی در جهان و ایران به آن اختصاص داده شده است. با این وجود، شواهد نشان میدهند که کارایی و اثربخشی مورد انتظار از سرمایهگذاری در این حوزه به دست نیامده است. مطالعات و پژوهشهای پیشین نشان میدهند که یکی از عوامل مؤثر بر موفقیت کاربرد فناوری اطلاعات، آگاهی از این فناوری و کاربردهای آن است.

یکی از وظایف اصلی حسابداران، ارائه اطلاعات برای ارتقای سطح تصمیمگیری مدیران است. بنابراین فناوری اطلاعات زیر بنای اطلاعات حسابداری میباشد. یکی از بزگترین تاثیراتی که فناوری اطلاعات در حسابداری دارد توانمندسازی سازمانها در ضبط و نگهداری معاملات مالی خود است. سازمانها با بهره مندی از سیستمهای اطلاعات سازمانی قادر خواهند بود تا به تسریع فرایند پردازش، و بهبود دقت و سرعت عمل در گزارشها پرداخته و در بازارهای جهانی به مزیت رقابتی دست یابند.

مقدمه:

فناوری اطلاعات دنیای جدیدی از علوم را عرضه کرد. عبارت فناوری اطلاعات - IT - یا به تعبیر کاملتر فناوری اطلاعات و ارتباطات - ICT - نگاهی به تعاریف بنیادی فن آوری اطلاعات IT مخفف عبارت انگلیسی Information & Communication Technology است. منظور از آن مجموعه ابزارها و روش های لازم برای تولید، پردازش، نگهداری، توزیع و انهدام سیستم های مبتنی بر اطلاعات به معنی فراگیر آن - شامل متن، صوت و تصویر - است. در حال حاضر فناوری اطلاعات تبدیل به چتری شده است که مصادیق آن شامل گروهی از تجهیزات، خدمات، کاربردها و فناوریهای پایه گردد. [1]

حسابداری نیز بایستی سیستم اطلاعاتی خود را با فناوریهای جدید هماهنگ سازد تا بتواند در خدمت کاربران مالی باشد. امروزه با توجه به تحولات گسترده در زمینه فناوری اطلاعات باید به شناسایی و استفاده بهینه از آنها پرداخت تا موجب ارتقا کیفیت حرفه و پیشرفت حسابداری همزمان با تحولات اساسی در فناوری اطلاعات شود. یکی از عوامل کلیدی موفقیت دررسیدن به این هدفها، درک کامل نقش حسابداری است.

حسابداران باید تلاش کنند که تصویرشان را به مثابه فردی که به عنوان شریک کسب وکار، واحدهای تحت رسیدگی را در نیل به هدفهایشان یاری میرساند، نمایان کند. در پی این تغییر، زمان دسترسی به اطلاعات بسیار کوتاه تر شده و نحوه مبادلات پولی منابع مالی تغییر یافته است و بجای پول، اطلاعات مالی رد و بد می شود. از طرفی، هدف های گزارش گری مالی و اصول حسابداری ایجاب مبکند، اطلاعاتی که گزارش گری مالی فراهم می آورد از ویژگی های معینی برخودردار باشد تا در تصمیم گیریهای سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان فعلی و بالقوه و سایر استفاده کنندگان موثر واقع شود.

این مقاله سعی دارد تاثیر فناوری اطلاعات را بر سیستم های حسابداری مشخص کند. مهم ترین اثری که فناوری اطلاعات بر حسابداری دارد توانایی شرکت ها برای رشد و استفاده سیستم های کامپیوتری برای پیگیری و ثبت معاملات مالی می باشد. - شبکه های آی.تی و سیستم های کامپیوتری به وسیله ذی حساب ها و اطلاعات مالی موجود برای مدیر، زمان مورد نیاز را کاهش می دهد. - . این سیستم به شرکت ها اجازه می دهد که گزارش های اختصاصی را سریع و خیلی راحت برای تصمیم گیری مدیریت ایجاد کنند. سایر امکانات سیستم های حسابرسی کامپیوتری عبارتند از: کارکرد بالا، دقت بیشتر، پردازش سریع و گزارش خارجی بهتر. سرانجام این مقاله مزایا و معایب استفاده از فناوری اطلاعات را در حسابداری نشان می دهد. [2]

بیان مساله

پیشرفت فناوری اطلاعات و تغییرات روزافزون آن، سبب گسترش همه جانبه سیستم های چندکاربره باعث شده است تا رایانه ها، خیلی ساده تر و بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار گیرند و وظایف حسابداری نیز سریع تر و دقیق تر از پیش انجام شود. حسابداری به عنوان زبان تجارت و سیستم های اطلاعاتی باید خود را با فناوری های جدید هماهنگ سازد تا بتواند در خدمت استفاده کنندگان مالی باشد. حسابداران به عنوان مدیران، مشاوران و تامین کنندگان اطلاعات نقش مهمی در بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان بزرگ و کوچک دارند. عموما حرفه حسابداری به تواناییها و ایستگی های لازم حسابداران حرفه ای در زمانی فناوری اطلاعات می پردازد.

فناوری اطلاعات و تاریخچه آن فناوری اطلاعات بدون شک تحولات گسترده ای را در تمامی عرصههای اجتماعی و اقتصادی بشریت به دنبال داشته و تاثیر آن بر جوامع بشری بگونهای است که جهان امروز به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جامعه اطلاعاتی است. جامعه ای که در آن دانایی و میزان دسترسی و استفاده مفید از دانش، دارای نقشی محوری و تعیین کننده است. گستره کاربرد و تاثیرات آن در ابعاد مختلف زندگی امروزی و آینده جوامع بشری به یکی از مهمترین مباحث روز جهان مبدل شده و توجه بسیاری از کشورهای جهان را به خود معطوف کرده است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید