بخشی از مقاله

چکیده

آیت االله سید عبداالله بلادی بوشهری از علمای تاثیرگذار در رویارویی با استعمارگران مقارن با جنگ جهانی اول در بندر بوشهر است که از او بیش از 60 رساله و کتاب برجای مانده است. آیت االله بلادی در آثار و تالیفات متعدد خود جایگاه ویژه ای را به خانواده و نظام آن اختصاص داده است. پایبندی به نظام و ارکان خانواده در اعتقادات و باورهای آیت االله سید عبداالله بلادی بوشهری جایگاه ارزشمندی دارد.

تمسک به قرآن و احادیث ائمه اطهار و پایبندی عملی به ارزش های والای انسانی برای رشد و شکوفایی اعتقادات و باورهای اعضای خانواده از سفارشات این عالم برجسته برای ارتقای سطح فرهنگ اجتماعی می باشد. از نظر او تکیه بر قرآن، آیات و روایات، یگانه راه حفظ انسجام و ارکان نظام خانواده است.این مقاله با ترکیبی از روش های تحقیق"توصیفی"، "تحلیلی" و"اسنادی" بر مبنای مطالعات کتابخانه ای به بررسی جایگاه نظام خانواده در اندیشه ای این عالم ربانی پرداخته است.

مقدمه

آیت ا... سید عبدا... مجتهد بلادی بوشهری فرزند سلطان العلماء حاج سید ابوالقاسم بوشهری از فقها و دانشمندان برجسته منطقه جنوب کشور قبل از ظهر پنجشنبه دوم جمادی الثانی 1291 ه. ق در نجف  اشرف متولد شد . آموزش های اولیه را نزد پدرش و خواندن قرآن را نزد زنی بنام ملا معصومه فرا گرفت . در سال 1300 ه. ق در حالی که 9 سال بیشتر نداشت به بوشهر آمد و دروس مقدماتی و حوزوی را دنبال کرد و علاوه بر آن ها ، علم طب و ریاضیات و پزشکی و زبان انگلیسی را نیز نزد استادان فن آموخت . مجدداً برای ادامه تحصیل به نجف رفت و نزد علمای طراز اول شیعه دروس سطح و دوره خارج فقه را طی کرد .

هنگام اشغال بوشهر در سال 1333 ه. ق با رئیس علی دلواری و سایر مبارزان علیه هجوم انگلیس ها همکاری کرد و پس از اینکه از طرف آنان تحت فشار قرار گرفت به شیراز رفت و به مدت 7 سال در آن شهر ماند و ضمن ادامه فعالیتهای سیاسی خود به تألیف کتاب و نوشتن مقاله پرداخت . برخی از کتاب های بلادی در مخالفت با مظالم حکومت های قاجار و پهلوی و کشف حجاب می باشد . آیت ا... بلادی پس از عمری تلاش و مجاهده بر اثر ابتلاء به بیماری آنفلوآنزا در روز دوشنبه 23 محرم الحرام سال 1372 ه. ق برابر 21 مهر ماه 1331 ه . ش بر اثر سکته قلبی در شهر بوشهر درگذشت.

بلادی از علمای فعال ، مجاهد و پرکار بود . او در عمر 81 ساله خود بالغ بر 60 جلد کتاب و رساله به رشته تحریر درآورد. بیشتر وقت آیت ا... بلادی صرف تبلیغ دین به صورت خطابه و وعظ و همچنین از طریق نشر کتاب و مقاله می شده است . او در طی 81 سال عمر خود بیش از 60 جلد کتاب به رشته تحریر درآورد . بلادی هنگامی که بر اثر فشار انگلیسی ها بوشهر را ترک و چند سالی را در شیراز به سر برد در آن شهر نیز حوزه درس و بحث برقرار کرد و به تدریس فقه و اصول و کتاب های رایج حوزه علمیه پرداخت .

وی علاوه بر وعظ و سخنرانی و نوشتن کتاب و نشر معارف الامی در برنامه های سیاسی روز نیز فعال بود و از حرکت انقلابی آیت ا... سید عبدالحسین لاری حمایت می نمود. بلادی از نهضت دلیران تنگستان و مبارزان جنوب علیه هجوم انگلیسی ها به بوشهر پشتیبانی کرد و بویژه با شهید رئیس علی دلواری رابطه دوستی مستحکمی برقرار نمود . آیت ا... بلادی به انحاء مختلف در ترویج آراء و عقاید خود می کوشید . در جای از طریق سخنرانی و زمانی به صورت کتاب و مقاله و گاهی هم به شکل تدریس کتاب های فقهی در مدارس دینی . بنابراین عده زیادی که پای منبر یا کلاس درس از تعالیم او بهره می بردند به نحوی شاگرد بلادی محسوب می شده اند . فرزند بزرگ وی سید مهدی ابوالمعالی از شاگردان بارز وی به حساب می آید .
 
آراء و نظرات خاص آیت ا... بلادی را از لابلای کتاب های متعدد ایشان می توان دریافت . با توجه به اینکه وی در حوزه نجف تحصیل کرده و از شاگردان فاضل آخوند خراسانی بوده از استاد تأثیر پذیرفته و در جریان مشروطیت از افکار و آراء استادش حمایت می نموده است . در رابطه با مسایل منطقه ای وی افکار ضد اجنبی بویژه ضد انگلیسی داشته و با حمایت از احرار و مبارزان جنوب مخالفت خود را نشان می داده است .

در زمینه حجاب نیز با سیاست های رضاخانی مخالفت نمود . بلادی به جهان اسلام می اندیشید و با آشنایی که با دانشمندان اسلامی داشت حرکت های مسلمین در نقاط مختلف جهان را تعقیب می کرد . در جنگ بین الملل اول که دولت عثمانی همراه با دولت آلمان در یک جبهه بود وی از این دو کشور پشتیبانی می کرد . بلادی در خصوص پزشکی و طب سنتی نیز نظراتی دارد و کتابی در این باره نوشته است .

جایگاه و نظام خانواده در اندیشه و آثار آیت االله بلادی

آیت االله بلادی در زندگی نامه خود نوشت و کتاب الابرار در بخش وصیت نامه خود خطاب به اولاد و احفاد می نویسد : »این نصیحت نامه حقیر است تا آخر دنیا برای هر کدام که رضای مرا از خودش بخواهد در آن عالم ... این نصیحت نامه ایست مشفقانه، پدرانه از این حقیر برای عموم فرزندان خودم ذکورا و اناثا خواه از صلب خودم باشند یا آن که از صلب اولاد و احفاد و اسباط حقیر باشند ؛ هر کدام می خواهد خدا و رسول و ائمه اطهار و تمام نیکان عباد خود از انبیا و اوصیا و اخیار عباد و مومنین و شهدا و صالحین و ملائکه مقربین و خصوص این حقیر که پدر آن ها می باشم از ایشان راضی و خشنود باشند و باشم. گوش و هوش به این نصیحت نامه من بدهد و پند گوش جان و دل نماید و عمل نماید و عمل کند ، خدا و رسول و ائمه و تمام نیکان عباد خدا و حقیر هم از ایشان راضی و خوش وقت و خشنود خواهم بود.«

سفارش به نزدیکان و اقارب

خداوند به پیامبر - ص - می فرماید: »و انذر عشیرتک الاقربین« و لذا حقیر هم این نصایح را به فرزندان و فرزند زادگان خود می نمایم که اقرب از هرکس هستند نسبت به من ، زیرا که همگی وجود تنزیلی من هستند تا آن که علاوه بر تاسی به رسول خدا ، عنداالله هم معذور باشم که اگر یکی از آنها بعد از من بد شود و اهل معصیت گردد و داخل در حزب شیطان شود ، علاوه بر آن که من از او بری خواهم بود و در آخرت او را از خود نمی دانم ، اگر از دنیا بدون توبه برود می خواهم عنداالله معذور باشم که من چه شرط نصیحت بود ، کرده بودم در دنیا که دیگر در نزد خدا و رسول خجل و شرمسار نباشم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید