بخشی از مقاله

چکیده

عصر حاضر، رسانهها پیچیدهترین ابزار القای اندیشهها و کارآمدترین سلاح برای تسخیر آرام فرهنگ جوامع میباشند. استقرار دستگاههای عظیم ماهوارهای در فضا و پخش برنامههای مختلف رادیو و تلویزیون به زبانهای مختلف دنیا و چاپ و انتشار میلیونها جلد کتاب و نشریه تنها جزئی از غول تبلیغاتی استکبار جهانی را تشکیل میدهد. با در نظر گرفتن توسعه شتابندهی رسانهها و تأثیر بدون چون و چرای آنها بر ساکنان کره ی زمین، بهویژه فرهنگ اسلامی، جوامع اسلامی این هجمه فرهنگی را باید به منزله جنگی تمام عیار علیه فرهنگ خویش بدانند.

مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار کشتی انقلاب اهمیت بسیاری برای خنثیسازی هجمه فرهنگی رسانهها قایل شدند. چارچوب فکری و نظام اندیشه ایشان متثّأر از مقتضیات زمان و مکان و مسایل مستحدثه است. برهمین اساس کارآمدترین دیدگاهها را در عرصه فرهنگ، ارایه نمودند تحقیق حاضر با عنوان راهبردهای رسانه در هجوم فرهنگی رسانههای غرب با تکیه بر نظام فکری آیت االله خامنه ای به روش توصیفی تحلیلی نگاشته شده است.

مقدّمه

از آنجا که جهان به طور مستمر در حال تغییر، تحول و تکامل است. هنگامیکه اندیشههای نوین و دانش و فنّ آوریهای جدید متولد میشوند و توسعه مییابند، براساس سودمندیهایشان مورد بررسی، تجزیه و تحلیل و نقد قرار میگیرند و سرانجام به مجموعه معارف بشری افزوده میشوند. بر اساس منطق تاریخ، آن دسته از اختراعات و نوآوریهایی که از اهمیت اندکی برخوردارند و فاقد بهرهدهی فراوان هستند، به سرعت دور ریخته شده و از گردونه حرکت جهان در حال تغییر دائم، خارج میشوند. یکی از این اختراعات وسایل ارتباط جمعی است - مطبوعات، سینما، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و .... - که بدون تردید بر تمام جنبههای زندگی انسان تأثیرگذار بوده است.

این وسایل، دیدگاهها و ذهنیتهای ما، نسبت به جهان را تعیین و روشهای تصمیمگیری و تطبیق ما با محیط پیرامون را مشخص میکنند. چگونگی شناخت، درک و دریافت دیگران را در ما تعیین، نحوهی گذراندن اوقاتمان را مشخص و مهمتر از همه شکل و ساختار ارتباطات تعاملی ما با دیگران را بازسازی میکنند. بنابراین؛ به این وسایل، نه تنها میتوان به عنوان نیرویی که پشت فرهنگها و دگرگونیهای اجتماعی قرار دارد نگاه کرد، بلکه آنها را میتوان به عنوان مؤلفهها و شاخصههای بسیج سیاسی درسطح جهان دانست. مقام معظم رهبری بارصدکردن هجمه فرهنگی دشمنان بهوسیله رسانهها، کارامدترین راهبردها راجهت مقابله ابراز نمودند، تحقیق حاضرباتوجه به حجم بیانات ایشان به بخشی از این بیانات که مربوط به راهبردهای آموزشی و تدافعی رسانه درمقابله با هجوم فرهنگی رسانههای غربی میباشد پرداخته است.

1 مفهوم راهبرد

راهبرد یا استراتژی شاخهای از علم مدیریت است که در فنون نظامی، اقتصادی، تجارت و بهویژه عرصه سیاست کاربرد دارد. استراتژی یک برنامه واحد، همهجانبه و تلفیقی است که نقاط قوت اصلی و نقاط ضعف اصلی سازمان را با فرصتها و تهدیدات محیط مربوط میسازد و به نحوی طراحی شدهاست که با اجرای صحیح آن از دست یابی به اهداف اصلی سازمان اطمینان حاصل میگردد. استراتژی به آوردن نیرو به صحنه اطلاق میشود و به بیان دیگر طرح درازمدتی است که برای نیل به یک هدف مشخص طراحی و تبیین میگردد. - خادم الرضا، :1396ص - 60

2 راهبردهای آموزشی و ترویجی

مقام معظم رهبری نیاز به داشتن استراتژی متناسب باهجمه فرهنگی دشمن راضروری دانستند و می- فرمایند:

»در مقابل هجمه ای که امروز وجود دارد، نمیشود بیکار نشست و نظارت را از دست داد؛ بایستی با دقت، مراقب رفتار و حرکت فرهنگی جامعه بود و برای آن برنامهریزی کرد؛ این یکی از مهم ترین وظایف حکومت است و حق بزرگی است که مردم بر گردن حکومت دارند؛ حق رشد فضلیتها و پیشرفت در زمینهی معنویات؛ این حق را باید حکومت ایفا کند. این مطلب مهمی است که باید برایش برنامهریزی و فکر شود و راههای اثرگذاری بر روی فرهنگ عمومی مردم و رشد فضایل شناخته شود.« 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید