بخشی از مقاله

چکیده:

تحقیق علمی، علمی است استوار که هدفی را تعقیب کرده و محقق را به اتخاذ و ادامه روش ها و فنون وا می دارد که امر وصول به هدف در سایه آن فصل و تسریع می گردد.داشتن هدف این فایده را دارد که جلوی بسیاری از بیهوده گویی ها ،کارها اتلاف وقت و سرگردانی ها را می گیرد و زاویه دید و جهت تلاش محقق معین می شود.هدف موجود انتخاب روش است و بر اثر معلوم می گردد چه سرمایه گذاری هایی برای دستیابی به مقصدی معین از نظر مادی و غیر مادی ضروری است. - روش تحقیق با تاکید بر مکتب شناسی-1372Bاهداف - تحقیق معمولاً به دو صورت کلی و ویژه بیان می شود. هدف از بیان اهداف به صورت کلی آن است محقق قصد دارد، معلوم دارد در پی چه چیزی است و قصد و نیت نهائی از انجام تحقیق چیست.

کلمات کلیدی: - تحقیق،اهداف،جایگاه ،محقق -

مقدمه

هر تحقیقی برای دستیابی به اهداف خاصی صورت میگیرد، این اهداف خود را در قالب مسأله تحقیق، نمودار میسازند و از طریق بیان آن، آشکار میشوند. اهداف تحقیق میتوانند به دو صورت کلی و فرعی مطرح شوند. - خاکی،1384، - . در اجرای پژوهشهای علمی، پس از بیان مسئله تحقیق، پژوهشگر قصد خود را به صورت عملیاتی که از طریق مشاهدههای عینی قابل دستیابی است، بیان میکند. در برخی از پژوهشها، محقق به جای طرح سؤالهای پژوهشی یا فرضیه، فقط به بیان هدف میپردازد. این امر، معمولاً در تحقیقات کیفی 7 به چشم میخورد . اهداف نقاط مطلوبی در آینده قصد دارید به آن دست یابید.هر چه قدر اهداف پژوهش روشن ،دقیق ،شفاف باشد به همان میزان دستیابی به آن ها سهل تر خواهد بود. - تدوین پایان نامه - 1388B

توضیح مفاهیم اصلی

هدف: هدف در لغت به معنای نشانهای است که به سوی آن تیر پرتاب میکنند. اما در اصطلاح، هدف به معنای ایده و آرمانی است که تمام نیروها، افکار، احساسات و امکانات فرد را به سوی خود سوق داده و متمرکز میسازد. داشتن هدف به انسان کمک میکند تا به موقع شروع کند، در مسیر مناسب گام بردارد نیازهایش را میشناسد و برای رفع آنها از تمام توان و انرژیاش استفاده کند. تحقیق: تعاریف بسیار متنوعی برای اصطلاح تحقیق ارائه شده است.

پژوهش عبارت است از کشف و دریافت آنچه بر دیگران مجهول است و نیز گشودن و گستردن و روشن تر ساختن آنچه به اجمال بر دیگران معلوم است. - آریان پور - تحقیق به غور و تعمق و بررسی در موضوع خاصی گفته می شود تا در نتیجه جمع آوری مطالب، مقایسه و نقد آنها ، محقق به حقیقت مطلب دست یابد. - غلامرضایی - تعریف کلی : تحقیق تلاشی است منظم برای رسیدن به حقیقت. بنابراین، هدف از انجام تحقیق یا پژوهش، دستیابی و کشف حقیقت در موضوعی معین است . موضوع معین می تواند در رابطه با علوم مختلف مطرح شود. حقیقت کشف شده نیز ، ممکن است حقیقتی دینی ، علمی ، فلسفی، هنری و مانند آن باشد.

تعریف معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم از مفهوم پژوهش »پژوهش نوعی کوشش معرفتی در راستای هر یک از دو امر ذیل است:

1.    پاسخ موجه به پرسش هایی که تاکنون به آنها پاسخ داده نشده است.

2.    پاسخ جدید به پرسش هایی که پیش تر به آنها پاسخ داده شده است.«

ضرورت و اهمیت وجود هدف در تحقیق

یک تحقیق به دنبال تفکیک واقعیت ها و خیالات است.زندگی ظاهری و باطنی انسان در صورتی بقا و رشد دارد که بر اساس واقعیت ها استوار گردد و هماهنگ با قوانین و معادلات خلقت باشد.در غیر این صورت زندگی خیالی و رویایی خواهد بود که دوامی ندارد و قدرتی برای حرکت دادن فرد در زندگی نخواهد داشت.تحقیق انسان را قادر میسازد که حرکت به سوی اهداف خود را کنترل کرده و با پیش بینی و هوشیاری گام بردارد. - روش تحقیق بر اساس نگرش علم و هستی - 1381B

هدف پژوهش را با توجه به آنچه را در پایان پژوهش مد نظر است، می نویسند. یعنی هدف تحقیق مسیرهای اصلی تحقیق را مشخص می کند ،که قابل سنجش،روشن،عینی و قابل حصول است. براین اساس، محقق هدف یا هدفهای کلی و آرمانی پژوهش را به صورت بیانه های مثبت و کلی مطرح می سازد . وبه عبارت دیگر محقق در عرضه این هدفها بر علمی بودن نتایج تحقیق بودن بیش از هر چیز دیگر اهمیت میدهد. اهداف تحقیق معمولاً به دو صورت کلی و ویژه بیان می شود . هدف از بیان اهداف به صورت کلی آن است محقق قصد دارد ، معلوم دارد در پی چه چیزی است و قصد و نیت نهائی از انجام تحقیق چیست.

که بهتر در یک ویا پاراگراف اهداف کلی تحقیق نوشته شود وبعداز آن اهداف ویژه آورده شود. اهداف ویژه تحقیق معمولاً بعداز اهداف کلی تحقیق نوشته می شود ، در حقیقت چهارچوبی است که مشخص می سازد چه کارهای انجام بگیرد وچه کارهای انجام نگیرد یعنی ریزکاریهای انجام یافتنی تحقیق را می توانم از این قسمت طرح تحقیق به فهمیم. بهتر است محقق اهداف ویژه خود را به صورت بیانه های دقیق و مشخص مطرح کرده و حتماً در آن بیانه ها متغیرهای مورد مطالعه و شیوه های اجرای پژوهش و زمان ومکان و جامعه و نمونه مورد پژوهش کاملاً مشخص کند. بطوریکه محقق بتواند آنها را در معرض آزمایش قرار دهد.

می توان ادعا داشت که اهداف ویژه تحقیق ، راهنمائی برای تهیه و تدوین ابزار گردآوری اطلاعات است و چهار چوبی مناسب برای تجزیه وتحلیل آماری ارائه میدهد. پژوهشگران به طور عمده علاقه مند به پاسخ هایی برای سوالات مورد نظر در طرح تحقیقی در حال انجام است.البته هدف از انجام یک کار تحقیق نیز همین است که پژوهشگران پاسخ سوالات مورد نظر را بیابند. - شیوه نگارش1387B تحقیق علمی،علمی است استوار که هدفی را تعقیب کرده و محقق را به اتخاذ و ادامه روش ها و فنون وا می دارد که امر وصول به هدف در سایه آن فصل و تسریع می گردد.داشتن هدف این فایده را دارد که جلوی بسیاری از بیهوده گویی ها ،کارها اتلاف وقت و سرگردانی ها را می گیرد و زاویه دید و جهت تلاش محقق معین می شود.هدف موجود انتخاب روش است و بر اثر معلوم می گردد چه سرمایه گذاری هایی برای دستیابی به مقصدی معین از نظر مادی و غیر مادی ضروری است.

غرض ما از هدف نقطه ای است که قصد وصول به هن را داریم و طبعا اینکه از آن نقطه در فاصله ایم در آنچه که مربوط به هدف تحقیق است ،غرض کشف حقیقت و یا تلاش در بررسی ابعاد مساله ای است که اینک در زیر پرده ابهام است و می خواهیم از آن پرده برداری کنیم و آیا جوانب و ابعاد آن شناخنه شود. هدف به ما نشان می دهد که چه چیز می خواهیم ؟ درباره چه مساله ای قصد داوری و اظهار نظر را داریم؟چه امری را می خواهیم اثبات و یا رد کنیم؟ چه راهی را می خواهیم معرفی و عرضه نماییم؟ و بالاخره برای چه سوالاتی می خواهیم پاسخ تهیه نماییم؟ طبیعی است که چنین صورتی جهت حرکت و میزان سرمایه گذاری آن معلوم و آشکار خواهد شد و وجود هدف در تحقیق بر اساس آنچه که در قبلا ذکر شد دارای اهمیتی بسیار و فوائدی است که اهم آن بدین شکل است.

-    زمینه کار و فعالیت محقق را معین می کند.

-    جهت سیر و مسیر تلاش را معلوم می کند.

-    محقق را وادار می کند به اخذ روش ها و فنون مناسب برای رسیدن به آن مبادرت کند.

-    جلوی بسیاری از سرگردمی ها ،ابهامات . ندانم کاری ها گرفته می شود.

-    حد و مرز تحقیق و انسجام محتوا در سایه آن مشخص میگردد.

-    میزان سرمایه گذاری و تلاش در طریق و وصول به ان از پیش معین می شود و در نهایت استفاده کنندگان از تحقیق در می یابند با چه مساله و محتوایی سرو کار دارند و تا چه حدی میتوانند درباره ارزش ها اظهار نظر کنند بر روی چه مساله ای تا چه میزان تحقیق شده و برای دستیابی به مقصد تا چه حد باید امیدوار باشند. - روش تحقیق با تاکید بر مکتب شناسی- - 1372 در حالت کلی اهداف یک پژوهش را میتوانیم به دو دسته تقسیم کنیم.

الف - اهداف اصلی هدف کلّی به طور مستقیم، از مسأله پژوهش مشتق می شود و در واقع، اهداف کلی، خود پاسخ به مسأله تحقیق است که مشخص میکند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید