بخشی از مقاله

چکیده

تحقیق و توسعه از ضرورت های ارتقای کیفیت و تنوع محصول و رقابت پذیری در سطح واحدهای سازمانی است تا اقدامات و فعالیت جامعه و راهبردی تحقیقاتی در زمینه بازار ، فرآیند ، محصول ، افزایش دانایی تولی د و حتی مهارتهای تخصصی و حرفه ای مدیران و کارکنان بخشهای گوناگون صنعت مدنظر و ارزیابی دقیق قرار گیرد . توجه به ضرورت تحقیق و توسعه در این است که مشکلی را در جامعه برطرف کند. با توجه به اینکه کسب توان رقابتی در عرصه جهانی ، بر پایه کسب تواناییهای تکنولوژیکی صورت می گیرد تکنولوژی برتر امکان ماندن در صحنه رقابت را افزایش می دهد .

مقدمه

موضوع توسعه و توسعه یافتگی از مهم ترین موضوعات مطرح در چند دهه اخیر بوده و مبنای برنامه های اقتصادی، اجتماعی، سیاس ی و فرهنگی تمامی جوامع شناخته شده است . توسعه آرمان ملی و مردمی تمام کشورهاست . توسعه، به دنبال سه ارزش اصلی به عنوان پایه فکری و رهنمود عملی در راستای تعالی ملت ها است

توسعه فرآیندی است که طی آن باورهای فرهنگی، نهادهای اجتماعی، نه ادهای اقتصادی و نهاد های سیاسی به صورت بنیادین متحول می شوند تا متناسب با ظرفیت های شناخته شده جدید شوند؛ و طی این فرایند سطح رفاه جامعه ارتقا می یابد

امروزه اهمّیت توسعه و تحقیق در سازمان ها و نقش بارز آن در بنا نهادن جامعه ای آرمانی، بر هیچ کس پوشیده نیست زیرا سبب قبول تعارضات به عنوان یک بخش ذاتی از عملیات سازمان و برخورد باز با آنها و سامان دادن انها ، طراحی و تبادل اطلاعات و تجد دی نظر در مفاهیم قدرت و اختیار و بنابراین باید تا آنجا که می توان آن را از اولویت های دنیای امروز دانست، که در این مقاله به بررسی این موضوع میپردازیم.

توسعه

-    توسعه سازمان کوششی است برنامه ریزی شده تحت نظارت مدیریت عالی سازمان، به منظور تامین سلامت و بهبود کارائی و اثر بخشی سازمان، با استفاده از فنون علوم رفتاری.

-    توسعه سازمان، شبکه پیچیده ای از رویدادها و تغییراتی است که توانایی اعضا سازمان را برای اداره فرهنگ سازمانی آنها تقویت می کند تا بتواند در حل مشکلات، خلاق بوده و به سازمان خویش در انطباق با محیط موثر خود، کمک کنند.

- توسعه سازمان عبارت است از تغییر وضع به منظور کسب تکامل سازمانی است و به دلیل آنکه تغییر در قسمتی از سازمان بر سایر قسمت ها تاثیر می گذارد لازم است برای پیشگیری از خنثی شدن تاثیرات، نسبت به تجدید حیات و نوسازی در قسمت های دیگر ن یز اقدام گردد

- توسعه، تحول و دگرگونی ساختارهای کهن به ساختارهای نو است . نکته حائز اهمیت این است که در فرایند توسعه، بحث بازسازی نهادهای یک جامعه مطرح است . به عبات دیگر در بحث توسعه، نکته مهم این نیست که به اهمیت علم به معنای دانش تجربی در دنیای کنونی تاکید کرد. بلکه نکته مهم تر این است که در فرایند توسعه باید نهادها و سازمان هایی ایجا د شود که امکان شکوفایی و کاربرد علم را فراهم سازد.

- توسعه نشان دهنده یک جامعه در حال گذار است . حرکتی از مناسبات سنتی، شیوه های تفکر سنتی، شیوه های برخورد با مسئله بهداشت، آموزش و پرورش و روش های سنتی تولید به سمت روش های نوتر است.

- توسعه عبارت است از افز ایش ظرفیت نظام و متعاقب آن، تحول و دگرگونی همه جانبه در ساختارهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای پاسخگویی به نیازهای فزاینده جامعه است.

- توسعه علاوه بر بهبود میزان تولید و درآمد، باید شامل دگرکونی اساسی در ساخت های نهادی، اجتماعی، اداری و نیز ایستا رها و وجهه نظرهای عمومی مردم باشد. توسعه در بسیاری از موارد حتی عادات و رسوم و عقاید مردم را در بر می گیرد 

 نهادسازی برای توسعه

توسعه فرآیندی است که طی آن باورهای فرهنگی، نهادهای اجتماعی، نهاد های اقتصادی و نهاد های سیاسی به ص ورت بنیادین متحول می شوند تا متناسب با ظرفیت های شناخته شده جدید شوند؛ و طی این فراییند سطح رفاه جامعه ارتقا می یابد . به این اعتبار وقتی جامعه ای توسعه نیافته است منظور این است که در این جامعه نهادهای متناسب با دنیای جدید به حد کفایت شکل نگرفته است و لذا ا ز ظرفیت های موجود خود استفاده نمی کند .

پس توسعه عبارت است از بازسازی کامل یک جامعه از دیدگاه ایجاد نهادهای تازه ای که متناسب با بصیرت و اندیشه های مهم جدید باشد . در جریان این بازسازی و این نهاد سازی جدید، تمدنی ایجاد می شود و نتیجه حاصله، جامعه ای توسعه یافته است. پس اگر در کشوری کمتر توسعه یافته باشد، نتوانسته است به اندازه کفایت، نهادهای اصلی زندگی خود را با اندیشه و بصیرت عصر خود - ظرفیت های شناخته عصر خود - متناسب نماید

حمایت مدیران برای تحقیق و توسعه سازمانی

حمایت و پشتیبانی مدیریت عالی - رده بالای - سازمان و مشارکت فعالانه انها در امر بهسازی و نوسازی سازمان است . چرا که توسعه سازمان و اجرای موثر برنامه های ان بدون دخالت و حمایت صاحبان قدرت امکان پذیر نیست. این امر از دو جنبه به موثر بودن برنامه های توسعه سازمان یاری می رساند.

الف - حمایت مدیریت عالی سازمان، اجرای برنامه های توسعه سازمان را تسهیل می کند.

ب - کارکنان اطمینان می یابند که تغییر مورد نظر دارای ضمانت اجرائی است - ممی زاده، ٌَِْ - .

معیارها و شاخص های توسعه

 درآمد خانوارها باید به حد کافی باشد به طوری که بتوان ند بسته معشیتی خود را که شامل حداقل غذا، سرپناه، پوشاک، کفش و بهداشت و درمان می شود را فراهم کنند.

 برای سرپرستان خانوارها، کار، وجود داشته باشد . اشتغال و کار نه فقط تضمین کننده حدقل معشیت برای افراد می تواند باشد بلکه بدون داشتن کار و شغل افراد نمی توا نند استعدادهای خود را بروز داده و انها را شکوفا کرده و در زندگی از نظرمادی و معنوی پیشرفت کنند.

 افزایش دسترسی افراد به اموزش و ازدیاد نرخ با سوادی در جامعه ُ- برخورداری عموم افراد جامعه از امکان و فرصت مشارکت در اداره جامعه و حکومت

استقلال ملی به این مفهوم که سایر دولت ها به میزان زیادی نتوانند بر تصمیمات دولت ملی نفوذ و تاثیر بسزا داشته باشند

ضرورت و اهمیت توسعه

موضوع توسعه و توسعه یافتگی از مهم ترین موضوعات مطرح در چند دهه اخیر بوده و مبنای برنامه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تمامی جوامع شناخته شده است . توسعه آرمان ملی و مردمی تمام کشورهاست . توسعه، به دنبال سه ارزش اصلی به عنوان پایه فکری و رهنمود عملی در راستای تعالی ملت ها است . این ارزش ها عبارتند از : معاش زندگی، اعتماد به نفس و آزادی این ها نمایان گر هدف های مشترکی هستند که توسط تمام افراد در جوامع مختلف دنبال می شوند . این ارزش ها به نیازهای اساسی انسان ها مربوط میشوند و تقریبا در جوامع، فرهنگ ها و زمان ها وجود دارد.

در فرایند توسعه سه قدم اصلی باید برداشته شود:

 فهمیدن، هضم کردن و فرهنگی نمودن ایده های جدید ٍ- تبدیل ایده های تفضیلی، تفهیم و فرهنگی نمودن آنها

 تبدیل به ایده های اصلی به موسسات، نهادها و سازمان های متناسب - الوانی و همکاران، ٌََُ - . توسعه سازمان در پی اهدافی است که عمده ترین آنها عبارتند از:

-    افزایش سلامت و اثر بخشی سازمان

-    افزایش سطح اطمینان و حمایت در میان اعضای سازمان و افزایش سطح رضایت شخصی و شغلی سازمان.

-    ایجاد فضای باز و مساعد سازمان، برای حل مشکلات و ارائه عکس العمل مناسب در برار تغییرات

-    پرورش یک نظام مستعد برای رشد و نوسازی ، تلفیق اهداف فردی و سازمانی

-    ایجاد نظام خود ارزیابی و خود کنترلی در سطح گروه ها و کل سازمان

-    ایجاد امکانات لازم برای تصمیم گیری، براساس اطلاعات و نه بر پایه موقعیت سازمانی یا شغل افراد

-    تغییر فرهنگ گروهی و سازمانی به منظور تضعیف مقاومت در برابر تغییر و تشویق آینده نگری و آینده سازی

-    ایجاد نظام تشویق و پاداش جهت دستیابی به اهداف و ماموریت های سازمانی و ترغیب افراد به شرکت در فرایند توسعه سازمانی

-    بیدار نمودن وجدان کاری، محاسبه و کنترل فردی و تدوین نقش افراد در فرایند توسعه سازمان

-    دستیابی به روش مداوم و مستمر بهسازی و نوسازی در سازمان

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید