بخشی از مقاله

چکیده

امروزه یکی از روشهای مدرن برای جداسازی آنومالی از زمینه روش-های فرکتال میباشد، روش فرکتالی عیار-مساحت یکی از روشهای کارآمد است که سطح اطمینان قابل قبولی در جداسازی آنومالیها ارائه میدهد. در این مورد مطالعاتی جداسازی آنومالی از زمینه برای عنصر مس در یک ذخیره مس سولفیدی در منطقه ترود استان سمنان بررسی شد. ابتدا 116 نمونه سنگی ژئوشمیایی از منطقه جمعآوری  شد و به روش  ICPمورد  آنالیز  قرار  گرفت. همچنین توزیع آماری عنصر به روشهای معمول  آماری  و  جداسازی جوامع باروش نمودار احتمال مورد بررسی قرار گرفت. سپس نمودارلگاریتمی عیارمساحت برای عنصر مس رسم شد که جامعه آماری را به سه قسمت تقسیم میکند. با استفاده از روش عیار-مساحت حد آنومالی که روش فرکتال به دست آورد 230ppm که شامل سه محدوده در منطقه مطالعاتی میشود که توس نرم افزار GeoSoft به صورت نقشه به نمایش درآمده است.

واژگان کلیدی: آنومالیژئوشیمی، روش فرکتال، عیار-مساحت، ترود، سمنان

-2زمینشناسی محدوده

بر اساس تقسیمبندی اشتوکلین وروتنر - - 1968 این محدوده در شمال زون زمین شناسی–ساختاری ایران مرکزی واقع شده است، لذا از اختصاصات و مشخصات عمومی این زون تبعیت میکند.در چهار گوش ترود کلیه تحولات زمین شناسی منطقه وابسته به گسل هایی با جهت شمال شرقی–جنوبغربی بوده و امتدادی موازی باگسل درونه دارند. مهمترین این گسلها، گسل انجیلو و گسل ترود میباشند که ناحیه را بانوارهایی در همین امتداد تقسیم میکند.محدودهموردمطالعه  از  نظر  زمینشناسی  پیچیده  نمیباشد.در  حقیقتاین محدوده بخش کوچکی ازمحدوده منطقه متالوژنی ترود می باشد. ازنظر سنگ شناختی، سنگ های آتشفشانی ازنوع آندزیت بازالت، آندزیتدهمینهمایشملیزمین شناسی دانشگاه پیام نور،7-6اردیبهشت 1396 The 10th, National Geology Conference of Payame Noor University - 26-27Apr, 2017 -

وتراکی آندزیت سنگ های اصلی منطقه کانسار میباشند. چگونگی پیدایش سنگهای آتشفشانی به قرار زیر است:ابتدایک ولکانیسم بازیک در منطقه رخ داده از نوع بازالت و آندزیت بازالت و در مرحله بعد ولکانیسم قدری اسیدییا حداقل دارای کانیهای روشنتر شده، آندزیت- تراکی آندزیت که ولکانیسم مرحله دوم روشن بسیارچشم گیرتر است. سنگهای ولکانیکی مرحله اول توس سنگهای ولکانیکی مرحله دوم دربر گرفته شده قطعات آنها - که تیرهتر هستند - توس گام دوم ولکانیسم دربر گرفته شدهاند.

سنگ های گام اول همانطور که گفته شد قدریمافیکتر هستند ولی شباهت پتروگرافی و به احتمال ژئوشیمی مشابهای دارند و به احتمال زیاد به یک ماگما تعلقدارند که در یک آشیانهیا چند آشیانه ماگمایی تفریق حاصل کرده اند. در سنگهای آتشفشانی گام دوم در یک نقطه در نزدیکی چاه گله، بیگانه سنگهایی از نوع دیوریت تا تونالیتپورفیری وجود دارد که در سنگهای آتشفشانی گام دوم به دام افتادهاند، که این نشان میدهد که به احتمال زیادقبل از گام دوم آتشفشانییک توده کوچک پورفیری از نوع تونالیت پورفیری تا دیوریت پورفیری در منطقه تزریق شدهاست.در شرق محدوده و همچنین به طور پراکنده در بخشهایی از پیرامون محدوده لیتولوژی دیگر رسوبات آبرفتی وکوهپایهای اواخر نئوژن و کواترنر میباشد که به صورت گسترده بخش قابل توجهی از شرق محدوده مورد مطالعهتشکیل میدهد.

-3 جدایش زمینه و آنومالی:

در برداشتهای اکتشافی توزیع فراوانی دادهها به علت چولگی زیاد اغلب لاگ نرمال است. در این برداشتها مقادیر بزرگ تابع توزیع آنومالیها را تشکیل میدهند. این مقادیر که از بقیه دادهها - زمینه - قابل تفکیک هستند مناطق امیدبخش برای پیدایش کانیسازی اقتصادی میباشد. روشهای آماری مختلفی برای جداسازی و تشخیص مناطق آنومال از زمینه توسعه یافته است. این روشها از انواع ساده - بر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید