بخشی از مقاله

مقدمه

امروزه ریاضیات به عنوان ابزار قدرتمند طبیعیدانان، بخصوص زمین شناسان را در توصیف فرآیندهای موجود در طبیعت یاری می دهد. از سال 1983 هندسه فرکتال توسط پروفسور ماندلبروت مطرح شد - Mandelbrot, B.B., 1983 - و در سال Turcotte 1986 نشان داد بین میزان ذخایر تجمعی در یک کانسار با عیارهای متوسط بخش های مختلف آن رابطه فرکتالی وجود دارد - Turcotte., l997 - ، منگ و ژائو وجود ساختارهای فرکتالی در داده های زمین شناسی را بیان نمودند .

- Meng, X,Zhao ,H.,1991 - در این میان روش های عیار- مساحت، عیار - محیط و عیار- تعداد و طیف توان- مساحت در علوم زمین و تحلیل اشکال پیچیده زمین شناسی بسیار کاربرد دارند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که روش های فرکتالی برای جدایش زون های ژئوشیمیایی و کانی زایی در اکتشاف معدن، زمین شناسی و ژئوفیزیک و... کاربرد دارد. روشهای فرکتالی به دلایل بسیاری ازجمله در نظر گرفتن توزیع فضایی داده ها و نیز شکل هندسی آنومالی ها و نیز استفاده از تمام داده ها بدون تعدیل آنها دارای کاربرد فراوانی در مطالعات سطحی زمین شناسی و ژئوشیمیایی می باشند .

- Davis.C., 2002 - به طورکلی داده های ژئوشیمیایی رفتار مولتی فرکتالی دارند که بیانگر تغییرات ژئوشیمیایی، آلتراسیون، کانی سازی و به دنبال آن مراحل غنی شدگی یک عنصر است . - Lima, A et all,2003 - هدف از این مطالعه، جداسازی جوامع ژئوشیمیایی - جداسازی آنومالی از زمینه - با استفاده از روش - فرکتال - عیار-مساحت بر پایه داده های به دست آمده از منطقه و با استفاده از نرم افزارهای SURFERو SPSS می باشد.

زون متالوژنی ملایر- اصفهان

ایالت متالوژنی ملایر- ا صفهان شاید مهم ترین زون متالوژنیک سرب و روی ایران با شدو تعداد زیادی از کان سار ها ،اندیس ها و ن شانه های معدنی سرب و روی ایران در این منطقه قرار دارند .از این زون به ا سامی مختلف نام برده شده ا ست،که از معروفترین ا سامی می توان به ملایر-ا صفهان ،ملایر - شهر ضا و ا صفهان اراک ا شاره نمود.کان سارها تقریبا همگی در واحد های مزوزوئیک قرار دارند.

روند عمومی این زون منطبق بر روند زاگرس و شمال غربی جنوب شرقی می با شد.بخش عمده منطقه در ا ستان های مرکزی ،ا صفهان و همدان قرار دارد و بخش هایی از ا ستان های لر ستان و چهار محال و بختیاری را شامل می گردد.این منطقه بخ شی از زون تکتونیکی سنندج سیرجان ا ست این زون در طی دوران مزوزوئ یک به صورت یک کمرب ند پر تحرک ع مل کرده است واز نظر تکتونیکی و پلوتونیکی ف عال بوده است .دگرگونی هایی با درجه ضعیف در دوره های متوالی،رسوبات این ناحیه را تحت تاثیر قرار داده استو ولکانیسم زیر دریایی به مقدار کم - فقط در حوالی گلپایگان - دیده می شود .

زمین شناسی محدوده

ورق یک صدهزارم اراک با مختصات جغرافیایی 49030′ و50000′ طول های خاوری و 34030′ و34000′ عرض های شمالی در محدوده استان مرکزی واقع شده است در شکل 1 نقشه زمین شناسی شهرستان اراک مشخص شده است. ورق مورد مطالعه به گونه ای واضح در دو پهنه ساختاری ایران مرکزی و سنندج - سیرجان جای دارد .کانه ی سرب کهغالباً به صورت سولفور است، در نقاط متفاوتی از منطقه وجود دارد که گاهی با کانه ی روی همراه است.

این کانی سازی در مواردی دارای ارزش اقتصادی است و مورد بهر ه برداری قرار گرفته است از جمله در گوشه ی جنوب باختری استان مرکزی، به عنوان بخشی از زون سنندج - سیرجان، در پایه ی سنگ آهک های کرتاسه ی پایین انباشته هایی از سرب و روی وجود دارد که به عنوان یک نوار کانه دار از جنوب اصفهان آغاز و تا استان مرکزی ادامه می یابد. کانسارهای سرب و روی عمارت اراک، کانسار سرب خورگان ،کانسار سرب لکان از این جمله است.

شکل-1 نقشه زمین شناسی 1:100000 اراک

روش فرکتال عیار -مساحت

بنا به تعریف ا ساس این روش بر مبنای محا سبه غلظت های مختلف اندازه گیری مقادیر مختلف عن صر و محا سبه مساحت متناظر با غلظتهای اندازه گیری می باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید