بخشی از مقاله

چکیده

در قرآن، آیات بسیاری وجود دارد که به شهادت روایات مستند و معتبر، درباره حضرت مهدی - علیه السلام - و قیام جهانی او نازل گردیده است. »قرآن کریم« و »سنت نبوی« دو شجره طوبای برآمده از یک ریشه مبارک اند و هر دو متعلق به یک قانون گذارد. بی تردید قرآن مجید، اعتقاد مسلمانان به ایده ظهور مهدی - ع - را که از رسول اکرم - ص - متواتر بوده، با مجموعه ای از آیات شریفه تأیید کرده است؛ آیاتی که بسیاری از مفسران آنها را بر امام مهدی - ع - تطبیق کرده اند که ظهورش در آخرالزمان نوید داده شده است. هرگاه مطلبی از پیامبر - ص - متواتر گردد، ناگزیر باید پذیرفت که قرآن حکیم آن را یک سره مسکوت نگذارده است، هر چند عقول ما به سادگی آن را در نیابد؛ زیرا خداوند متعال در وصف قرآن می فرماید:»ونزّلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شیء«و این کتاب را که روشنگر هر چیزی است بر تو نازل کردیم.بنابراین استخراج این عقیده از آیات مبارکه بر عهده کسی است که حقایق قرآنی را با فهمی در خور آن، درک کند و تردیدی نیست که بنا بر نص حدیث شریف ثقلین که نزد همه مسلمانان متواتر است، »اهل البیت - ع - « همتا و کفو قرآنند. از این رو، باید آیاتی را که ایشان بر ظهور مهدی - ع - حمل کرد ه اند، دلیل قرآنی ایده مهدویت به شمار آوریم. در این زمینه احادیث فراوانی از حضرات ائمه - ع - نقل شده است که در آنها آیات بسیاری بر حضرت مهدی - ع - و موضوع های مرتبط با آن حضرت تطبیق شده است.

کلیدواژه: حضرت مهدی - ع - - »قرآن کریم» - «سنت نبوی- « خداوند متعال - ایده مهدویت - حضرات ائمه - ع -

مقدمه

آیات ابتدائی سوره »قصص«، بیان گر یک قانون کلی است، برای همه اعصار و قرون، و همه اقوام و جمعیت ها. در آیات فوق می خوانیم: »ما اراده داریم که بر مستضعفان منت بگذاریم، و آنها را پیشوایان و وارثان حکومت روی زمین قرار دهیم.«این، بشارتی است در زمینه پیروزی حق بر باطل و ایمان بر کفر.این، بشارتی است برای همه انسان های آزاده و خواهان حکومت عدل و داد، و برچیده شدن بساط ظلم و جور.نمونه ای از تحقق این مشیت الهی، حکومت بنی اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود.و نمونه کاملترش حکومت پیامبر اسلام - ص - و یارانش بعد از ظهور اسلام بود، حکومت پا برهنه ها و تهی دستان با ایمان و مظلومان پاک دل، که پیوسته از سوی فراعنه زمان خود، مورد تحقیر و استهزاء بودند، و تحت فشار و ظلم و ستم قرار داشتند.

سرانجام، خدا به دست همین گروه، دروازه قصرهای کسراها و قیصرها را گشود، و آنها را از تخت قدرت به زیر آورد، و بینی مستکبران را به خاک مالید.و نمونه »گسترده تر« آن، ظهور حکومت حق و عدالت، در تمام کره زمین به وسیله حضرت »مهدی - «ع - است.این آیات، از جمله آیاتی است که به روشنی بشارت ظهور چنین حکومتی را می دهد، لذا در روایات اسلامی می خوانیم که، ائمه اهل بیت - علیهم السلام - در تفسیر این آیه، اشاره به این ظهور بزرگ کرده اند.در »نهج البلاغه« از علی - ع - چنین لَتَعْطِفَنَآمدهاست:الدُّعَلنْیَایْنَابَعْدَشِمَاسِهعَطْفَاالضَّرُوسِعَلَیوَلَدِهَاوتَعَقِیبَلاذَلِکَنُرِیدُوَأَمُنَّنْعَلَیالَّذِینَاسْتُضْعِفُوفِیالأَرْضِ: »دنیا پس از چموشی و سرکشی همچون شتری که از دادن شیر به دوشنده اش خودداری می کند، و برای بچه اش نگه می دارد به ما روی می آورد... سپس آیهنُرِیْدُوَ»اَمُنَّنْ« را تلاوت فرمود.«و در حدیث دیگری از همان امام بزرگوار - ع - می خوانیم که در تفسیر آیه فوق فرمودهُمْ:آلمُ حمّدیَبْع - ص - مَثُهْدِیَّهُمْاللّهبَعْدجَهْدِهِمْ،فَیُعِزُّهُمْیُذِلُّوَعَدُوَّهُمْ: »این گروه، آلمحمّد - ص - هستند، خداوند مهدی آنها را بعد از زحمت و فشاری که بر آنان وارد می شود برمی انگیزد و به آنها عزت می دهد و دشمنانشان را ذلیل و خوار می کند.«و در حدیثی از امام سجاد - ع - می خوانیمالَّذِیوَ:بَعَثَمُحَمَّداًبِالْحَقِّبَشِیْراًنَذِیْراً،وَاِنَّالاَبْرارَمِنّاأَهالْلَبَیْتِشِیْعَتَهُمْوبِمَنْزِلَهِمُوسیشِیْعَتِهوَاِنَّعو،دُوَّنااَشْیاعَهُمْوَبِمَنْزفِلَهِرْعَوْنَاَشْیاعِهِوَ: »سوگند به کسی کهمحمّد - ص - را به حق بشارت دهنده و بیم دهنده قرار داد، که نیکان از ما اهل بیت و پیروان آنها، به منزله موسی و پیروان او هستند، و دشمنان ما و پیروان آنها به منزله فرعون و پیروان او می باشند« - سرانجام ما پیروز می شویم و آنها نابود می شوند وحکومتِ حق و عدالت از آن ما خواهد بود - .البته حکومت جهانی مهدی - ع - در آخر کار، هرگز مانع از حکومت های اسلامی در مقیاس های محدودتر پیش از آن، از طرف مستضعفان بر ضد مستکبران، نخواهد بود، و هر زمان شرائط آن را فراهم سازند، وعده حتمی و مشیت الهی درباره آنها تحقق خواهد یافت، و این پیروزی نصیبشان می شود. - تفسیرنمونه، جلد 16، صفحه . - 29

امام زمان - عج - و قرآن

با دیدن عنوان فوق در ذهن هر انسانی که کمترین آگاهی نسبت به متون دینیخصوصاً قرآن داشته باشد دو سئوال مطرح می گردد؛آیااساساً نامی از امام زمان - عج - در قرآن آمده است؟ و یا آیاتی در قرآن هست که اشاره مستقیم به امام زمان - عج - داشته باشد؟

نام امام زمان - عج - در قرآن

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید