بخشی از مقاله

چکیده

اسلام گرایی و مطالبات و خواسته اسلامی و دینی، مردمی بودن خیزشها و قیامها، ریشه دار بودن انقلابها، روح استکبار ستیزی و توجه به عزت و کرامت انسانی از دست رفته توسط حکام دیکتاتور عربی، حکمرانی نامطلوب حکام عربی و اسلامی، وابستگی آنها به قدرتها و مادام العمر بودن در قدرت، چرخشی شدن مناسب ومسئولیتها ماهیت اصلی خیزشهای مردمی منطقه را تشکیل میدهد. اما از آنجای که این خیزشها و این قیامها موجبات ترس صاحبان قدرت را فراهم نموده است عکس العمل خشن و غیر انسانی حکام این کشورها را به دنبال داشته واقداماتی مرتکب شده اند که خلاف تمام موازین انسانی می باشد. آنچه در بحرین اتفاق افتاده و در حال اتفاق افتادن است و چشم انداز نگرانی ملتها و افکار عمومی را در پی داشته است اوج گرفتن موج گسترده نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه و نسل کشی می باشد.

واﮊگان کلیدی: بحران بحرین، حقوق بشر دوستانه، جنایت علیه بشریت، نسل کشی

۱-بحرین در یک نگاه

بحرین در مرداد ماده ۰۵۳۱ شمسی به صورت رسمی استقلال خود را از ایران اعلام کرد و در همان سال به عضویت سازمان ملل درآمد. مساحت بحرین ۰۵۷ کیلومتر مربع میباشد و کوچکترین کشور خاورمیانه است. نزدیک به هفتاد در صد جمعیت این کشور شیعه هستند. تمام پستهای کلیدی این کشور در دست خاندان آل خلیفه که اصالتاَ بحرینی نیستند و از شبه جزیره عربستان وارد این کشور شدهاند میباشند۲۱.

۲- استفاده ابزاری از حقوق بشر دوستانه

بحرانها و حوادث قرن بیستم و در پی آن، قرن بیست و یکم، مملو از حوادث دردناکی است که از نوعدوستی، انسان دوستی، حقوق بشر وحقوق بشر دوستانه به غیر از واﮊههای توخالی چیز دیگری را به عاریت نگرفته است.اگر نگاهی گذرا به وضعیت سیاسی نظامی که از اصل یکجانبه گرایی امپریالیسم آمریکا و قانون جنگل پیروی میکند بیفکنیم مشاهده میشود که آمریکا و سایر قدرتهای همراه ایشان در راستای منافع ﮊئوپلتیک، ﮊئواکونومیک و ﮊئواستراتژیک خود تحت لوای قدرت هر نوع منازعه داخلی بین دولت مد نظر و مخالفان داخلی آن را بحرانی بشر دوستانه جلوه داده و با کمک قدرت رسانهای خود باب تهاجم و حمله نظامی١١ این مقاله ابتدا توسط نگارنده در همایش ابعاد حقوق سیاسی جنایات در بحرین در مورخ ۹/۳/۰۹ بصورت سخنرانی ایراد گردید.

١٢ مساحت بحرین کمتر از نصف مساحت کوچکترین استان ایران است.براساس آمار وارقام اعلام شده از۰۷۵ پست عالی دولتی، صرفا ۰۰۱ پست - ۸۱درصد - به شیعیان تعلق دارد. از ۵۴ وزیر تنها ۹ وزیر از شیعیان هستند. از ۵۴ معاون وزیر ۷ نفر از شیعیان هستند.سایر مراجع دولتی مثل دیوان پادشاهی، گارد ملی، سرویس امنیت ملی وسرویس اطلاعات بر اساس اصل فقط سنی مذهب تشکیل شده است.را میگشودند از طرفی توصیه میکردند منشور سازمان ملل نادیده گرفته شود. حقوق بشر و جنایت علیه بشریت و نسل کشی را بهانه مداخله درامورکشورهای مثل افغانستان، عراق، یوگسلاوی سابق وخیلی از کشورهای دیگر و اخیرا لیبی قرار داده اند.

و به بهانه دموکراسی یا صلح و امنیت جهانی حاکمیت ملی دولت ها مورد تعرض واقع می شود و حتی سرزمین کشوری اشغال می شود و برای آن کشور حاکم حکومتی13 تعیین می شود که از نمونه های آن می توان به عراق، افغانستان و... اشاره کرد. این وضعیت تاکنون نتوانسته است مورد قبول افکار عمومی این کشورها قرار گیرد و یا افکار عمومی جهان را قانع کند١٤. ولی تعجب اینجا است هنگامی که سخن از دفاع از حقوق فلسطینیان به میان میآید یا هنگامی که سخن از کشتار بیرحمانه، شکنجه و زندانی کردن و تجاوز به زنان و تخریب منازل و اماکن مذهبی و خیلی جنایتهای دیگر در بحرین به میان میآید حقوق بشر و وظیفه مداخله بشر دوستانه معجزه آسا از بین میرود.

لذا مداخله بشر دوستانه بعضی وقتها در معیارها و ارزش ها دچار دوگانگی می شود. مثال ها و نمونه هایی از وجود این دو گانگی بسیار است از جمله نابودی هزاران نفر به بدترین وجه در رواندا، سیرالئون، لیبریا و آنگولا و کونگو - زئیر سابق - و اخیرا بحرین و همین طور تجاوز به مردم فلسطین در سرزمین اشغالی که بدترین وجه از تجاوز به حقوق بشر و نسل کشی به حساب می آیند ولی ناتو و ایالات متحده آمریکا چشم بر آنها بسته نگه داشتند. به هنگام کشتار و نسل کشی در رواندا از کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا سوال شد چرا آمریکا در رواندا دخالت نمی کند وی در پاسخ گفت: آمریکا منافعی در رواندا ندارد تا در آنجا دخالت کند.

۳- هدف تهاجمات نظامی تحت لوای بشر دوستانه

از آغاز دهه ۰۹ تاکنون شمار تهاجمات نظامی تحت لوای بشر دوستانه با مجوز سازمان ملل یا بدون مجوز سازمان ملل افزایش یافته و همواره سه هدف بهانه١٣ ۰۱- آمریکا به هنگام اشغال کشور عراق درسال ۳۰۰۲ پل برمر را که فردی آ مریکائی بود به عنوان حاکم عراق تعیین کرد.١٤ رک به پروین، خیراالله،فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دوره ۰۴شماره ۴.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید