بخشی از مقاله

بیان مسأله:

ذبح اسلامی بر پایه قطع اوداج اربعه، و توسط چاقوی تیز - برای کاهش زمان خونریزی، کاهش سریع و ناگهانی فشار خون و ایجاد حالت غش مغزی - استوار است تا حیوان هیچگونه دردی را احساس نکند. این در حالی است که ابداع کنندگان روش غربی معتقدند که کشتن حیوانات بر اساس بیهوشی باعث کاهش درد حیوانات - حتی بهتر از روش اسلامی - میشود. با توجه به اینکه شواهد کافی وجود دارد که حداقل برخی حیوانات دارای احساسات کامل می باشند؛ سوال مهم این است که کدامیک از روشهای ذبح اسلامی و یا غیر اسلامی در کاهش درد حیوانات موثرتر بوده و کمترین عوارض را برای مصرف کننده گوشت این حیوانات خواهد داشت.

هدف پژوهش: هدف این بررسی این است که کدامیک از این دو روش ذبح حیوانات، تأثیر منفی کمتری بر خلق و خوی افراد مصرف کننده گوشت این حیوانات دارد.

روش و چگونگی انجام پژوهش: بررسی اسناد و مدارک از دو بعد دینی و مرور سیستماتیک علمی انجام شده است تا به سوال مطرح شده پاسخ داده شود.

یافتهها و نتیجهگیری: بررسی نوار مغز - EEG - و قلب - ECG - نشان داد که حیوانات در روش ذبح با بیهوشی، درد شدیدی را حس می کنند و قلب حیوانات بیهوش شده - در مقایسه با روش ذبح اسلامی - دیگر ضربان نداشته و خون بیشتری در درون گوشت باقی می ماند. بنابراین آزردن حیوان حین ذبح موجب افزایش سطح هورمونهای استرس شده و چون این هورمونها غالباً بواسطه خون حمل می شوند؛ افزایش میزان خون در بافت موجب تغییر خلق و خوی فرد مصرف کننده گوشتشان خواهد شد. همچنین مطالعات سالهای 2014 - 2012 نشان داده است که خون و گوشت - بدلیل افزایش سطح آراشیدونیک اسید - در تغییر خلق و خوی انسان بسیار موثر است و این در حالی است که همزمان سطح اسیدهای چرب امگا 3 را نیز بالا می برند. به عنوان یک نتیجه، روش ذبح اسلامی با مکانیسمهای عصبی- قلبی موجب کاهش درد و استرس و سلامت بالاتر گوشت خواهد شد و کمتر موجب تخریب خلق و خوی مصرف کننده می شود.

کلید واژهها: ذبح اسلامی، درد، حلال

مقدمه:

ذبح اسلامی یا ذبح حلال شامل مجموعه دستوراتی میشود که در دین اسلام - و دارای شباهات زیادی به قوانین ذبح یهود - برای طرز سربریدن و آمادهسازی حیوانات توصیه شده است. ریشه قرآنی این دستورات، از آیات سوره مائده - آیه های شماره 3، - 5، انعام - آیه های شماره 118، 119، 121، 138، - 145، نحل - آیه - 115، حج - آیه های شماره 34 و - 36 و سوره بقره - آیه - 173 استخراج شده است. جهت بریدن سر حیوان باید حلقوم - نای - ، مِری و دو شاهرگ را که در دو طرف حلقوم است، از پایین برآمدگی زیر گلو، به طور کامل و پشت سرهم بریده و تا خارج شدن روح، سر را از بدن جدا نکنند - . - 1 از جمله شرایط ذبح آن است که ذبح کننده مسلمان باشد و هنگام ذبح، به نیّت سر بریدن، نام خدا را بر زبان جاری کند - ذکربسم االله - و با وسیله تیزی از جنس آهن این عمل را انجام دهد.

همچنین در موقع سر بریدن، جلوی بدن حیوان رو به قبله باشد و حیوان بعد از سر بریدن، حرکتی از خود نشان دهد. آنچه مسلم است، بدست آوردن غذای حلال و پاک، مورد تأکید جدی دین اسلام است؛ زیرا در آیاتی از قرآن کریم - سوره های بقره آیات 168 و 173، عبس آیه 24، مومنون آیه 51 و مائده آیات 90 و - 91 کسب غذای حلال توصیه شده است. جالب است که بدانیم، انجمن اسلامی غذا و مواد غذایی آمریکا - IFANCA - که بر روی گواهی حلال کار می کند؛ این گواهی راکاملاً متناسب با HACCP معرفی می کند و HACCP مهمترین سیستم مدیریت کیفی صنایع غذایی دنیا است - . - 2 در حقیقت، اجزای سیستم HACCP نشان دهنده تمایل مصرف کننده به محصولات سالم و در اصل بیانگر سلامت غذا - food safety - می باشد - . - 3

گواهی ایزو9000 نیز از دیگر سیستمهای مدیریت کیفی صنایع غذایی است که به تولید محصولات با کیفیت پایدار می پردازد و کد حلال نیز دربرگیرنده چنین مسائلی نیز، هست - . - 6-4ذبح غربی از طرف دیگر طبق قوائد خاص خود صورت می گیرد. به عنوان مثال در انگلستان، 900 میلیون دام به منظور مصرف انسانی ذبح می شوند که این میزان سربریدن در کمتر از 600 کشتارگاه صورت میگیرد. اعتقاد دولت انگلیس این است که در ذبح دام به روش غربی، به دلیل بی حسی قبل از کشتار، حیوان هوشیاری خود را از دست داده و درد کمتری را در حین کشتار متحمل می شود. هر چند مطالعات دانشمندان و عقیده متخصصان بسیاری چنین عقیده ای را درست نمیداند - . - 8 ,7 بنابراین دو روش کشتارکاملاً متفاوت در دنیا وجود دارد که هر یک معتقد است بهترین روش بوده و بایستی جایگزین روش دیگر شود.

این تناقض ها موجب شد که این دست نوشته با هدف بررسی متون موجود دست به موشکافی زده و معایب و محاسن این دو روش را بررسی کند. بنابراین این بررسی به منظور یافتن برترین روش ذبح حیوانات انجام شده است.مواد و روش ها روش مطالعه این دست نوشته، بررسی اینترنتی مطالب و مقالات مرتبط با کلمات کلیدی غذای حلال، ذبح اسلامی و ذبح غربی بوده است.یافته ها حدود 9 میلیون مسلمان در شمال آمریکا, 20 میلیون در اروپا, 300 میلیون در آفریقا , 200 میلیون در خاورمیانه و بیش از800 میلیون مسلمان در آسیا خواستار غذایی با کد حلال هستند - . - 8 فرانسه بزرگترین اقامتگاه انجمن مسلمانان در کشورهای اروپایی - با 4,7 میلیون نفر - ، بزرگترین میزان فروش و عرضه مواد غذایی حلال را - در حدود 2 تا 4 بیلیون دلار در سال

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید