بخشی از مقاله

چکیده :
گرم شدن کره زمین، نازک شدن لایه ازن ، افزایش آلودگی محیط زیست و از بین رفتن گونههای زیستی همگی تأکیدی برضرورت بوم شناسی و مسائل زیست محیطی را برای آینده محرز نموده است. بطوریکه جهان سبز آینده، مهمترین مسئله قرن حاضر به شمار می آید. در این میان، توسعه به عنوان یکی از بزرگترین عوامل تغییر در محیط زیست و به تبعیت از آن "ساخت و ساز" باعث از بین بردن زمینهای کشاورزی، فرسایش خاک ومنابع تجدید ناپذیر و آلوده کننده محیط زیست و به مخاطره انداختن سلامت و بهداشت مردم است. در این مقاله، به تحلیل راهکارهایی برای ایجاد ساختمان هایی سازگار با طبیعت با فرایند طراحی یکپارچه براساس بکارگیری" خرد اقلیم " با اصول اکولوژیکی ×؛ یعنی ، مدیریت یک محیط پاک و سالم را مورد بررسی و تحلیل قرار داده تا با کاهش مصرف منابع غیر قابل تجدید و توسعه محیط طبیعی و حذف یا کاهش مصرف مواد سمی و یا آسیب رسان بر طبیعت در صنعت ساختمان سازی باعث بهبود کیفیت محیطی شود . کاربرد مفاهیم "پایداری و معماری پایدار " ×در معماری، برای به وجود آوردن شهر پایدار با روش ایجاد "خرد اقلیم" بررسی می گردد.

واژه های کلیدی: معماری پایدار، خرد اقلیم ، ساختمان های یکپارچه ×

مقدمه:
چرا طراحی یکپارچه ساختمان؟
طراحی یکپارچه ساختمان ، عمل طراحی پایدار است. طراحی سبز و طراحی ساختمان یکپارچه دو واژه برابر هستند. تا همین چندی پیش، واژه "طراحی سبز" فقط در علامت نقل قول مشاهده می شد که معنای " ناتوان" بودن و زنده ماندن آن، سوال بود. امروز ه معماری پایدار، مدل ساخت و ساز اثبات شده است. طراحی یکپارچه ، فرمتکاملِ معماری طبیعت گرا است. ساختمان یکپارچه ، ساختمان سبز است. طراحی یکپارچه شمای کلی حاکم بر انرژی، منابع و تصمیم گیری برکیفیت محیط زیست است با در نظر گرفتن متغیرها ی مختلف طراحی به عنوان یک واحد از کل فرایند بوده واستفاده از آن به عنوان یابنده و ابزار حل مشکل ضرورت دارد.[ 1]

بین عناصر و اولویت بندی بین آنها برای، تولید ساختمان سبزِ موفق است و ضرورت درک لازم از روابط متقابل بین مواد، سیستم ها و عناصر فضایی را دارد - .[1] شکل - 1-1 امروزه شاید بیشتر از هر زمان دیگر در عرصه معماری و شهرسازی دچار نابسامانی و نا سازگاری هستیم . ازیک سو بناهایی که هیچ نسبتی با زمینه های فرهنگی، اجتماعی، فلسفی و اقلیمی ما نداشته و فقط بنا به سلیقه و خوشامد کارفرمایان و طراحان تحتحاکمیتِ دیدگاه اقتصادی به شهر و معماری، به وجود آمده و از سویی دیگر ویژگی های طبیعی زمینه ساخت خود را نادیده گرفته و زمینه تنزل معماری به ساختمان سازی و سرپناه سازی را فراهم آورده است  .[2]

شرایط کنونی جامعه ، وجود محدودیت سطوح قابل ساخت و ساز، بالا رفتن قیمت زمین،افزایش تقاضا برای نقاط خاصی از شهر همگی گویای تغییر درمتد شهر سازی واستفاده بیشتر از تکنولوژی در ساخت ساختمان هایی با فرایند طراحی یکپارچه است ] .[3 ساختمان هایی که با ایجاد خرد اقلیم در داخل و اطراف آن بتوان آن را به مکانی مکانیزه برای جلوگیری از اتلاف انرژی و با به کار گیری انرژی غیر فعال خورشید و باد و استفاده از آب های خاکستری ، محیطی مناسب برای زندگی کردن در آسایش و ایجاد تعاملات اجتماعی برای شهروندان ایجاد نمود.

2 - 1 فرآیند طراحی یکپارچه ساختمان: طراحی یکپارچه ساختمان مدیریت انرژی ، منابع و هوا است. فرآیندی است که در آن روابط میان اجزا و محیط به رسمیت شناخته می شود. در اولین مرحله ازفرآیندطراحی، در رابطه با سایت و جهت ساختمان ، طرح ساختمان و بخش و اندازه و محل پنجره ها ،که اثر زیادی بر زیبایی شناسی ساختمان دارد مورد بررسی قرار می گیرد. روابط متقابل بین نحوه طراحی و همچنین تعیین مقدار انرژی مورد نیاز یک ساختمان باید مد نظر قرارگیرد. در فرایند طراحی یکپارچه یک طراح با آگاهی از مجموعه زیبایی شناسی ، انرژی ، محیط زیست و تجربه کاربر طرح کامل را ارائه میدهد. در دنیای واقعی معماری و طراحی یکپارچهمعمولاً، نیاز به زمان اضافی در طراحی فازصفر و کل پروژه است به طوری که معمار، مکانیک و مهندسان برق و دیگر اعضای تیم ، سوالاتی را مطرح و با بحث اثرات گزینه ها و تقابل بین آنها ، مدل انرژی و هزینه را برآورد می کنند.

2-1-1 منابع آب و مواد اولیه ساختمان : شروع تصمیمات سبز ، با تفکر"مدیریت منابع" ضروری است. دو راه برای مدیریت عاقلانه منابع نیاز است که عبارتند از: حداکثر استفاده از نور و دیگری بازیافت زباله. با استفاده حداکثر از پتانسیل های طبیعی عناصر، بدون تهدید منابع و حفظ تعادل طبیعی در استخراج این منابع است . در این برهه زمانی، برای تعیین اولویت ها، طراحی یکپارچه و تعادل بین عناصر دچار مشکل می شود. ما با بحران تغییرات در آب و هوا ، کاهش آب ، انتشار و جریان آب بر روی سیاره خود مواجه هستیم. در مقیاس محلی، روش های کنترل آب به شرح زیر است : - شکل - 2-3

2-1-2 آب : با ساختمان سازی 12/2 درصد از تمام آب آشامیدنی در جهان و یا 15 تریلیون گالن در سال استفاده می شود. ما به دنبال استراتژی هایی برای کاهش مصرف آب در طول ساخت و ساز و تصرف و استفاده از آب غیر شرب و آب باران ذخیره شده با مدیریت کشوری هستیم. - شکل - 2-3 ما به عنوان معماران و طراحان، شغل ما ارائه راه حل است. مانند : ارائه سیستم های ذخیره سازی آب - چه طبیعی و یا ساخته شده - و حل مشکل در سایت و یا در ساختمان - شکل - 2-4جمع آوری آب باران و ذخیره سازی ،تصفیه" آب سیاه" در سایت و انتقال به ساختمان- استفاده از آب خاکستری و در فن آوری های آینده شامل اصلاحشوری و آب بازیافتِ قابل شرب شدن است.

ساختمان سبز با طراحی یکپارچه می تواند مسائل مربوط به آب و کاهش آب آشامیدنی قابل شرب و بازیافت آب خاکستری و سیاه، با استراتژی صرفه جویی، مدیریت نماید و بنابراین باید تعداد افرادی که از ساختمان استفاده می کنند و مدت زمانی که حضور دارند، تعداد دفعات استفاده مشخص شود . با تعیین سرانه اب مصرفی افراد و بازیافت آب خاکستری و سیستم های آبیاری وکنترل فرسایش خاک و کاشت گونه های گیاهی خاص منطقه ، بتوان به طراحی پایداردست پیدا کرد. که این تنها کنترل مصرف آب است و ما باید با فناوری های جدید بتوانیم منابع آب قابل شرب را مدیریت و یا با اصلاح شوری قابل استفاده نماییم و در ساخت و ساز باید به کاربران ، حفاظت از منابع آب آموزش داده شود.

2-1-3 مواد اولیه ساختمان: منابع زنده و غیر زنده مانند فلزات، مواد معدنی، نفت و تخته و الوار را می توان برشمرد . منابع انرژی در طبیعت عبارتند از جزر و مد ، نیروی باد و انرژی خورشید؛ و همچنین دیگر منابع تجدید پذیر و تجدید ناپذیر. این منابع همگی مواد اولیه برای ساخت و سازهستند. عنصر طراحی ساختمان سبز، مواد ومصالح ساختمانی قابل برگشت به چرخه حیات است. مواد ومصالح ساختمانی باید شرایط زیر را داشته باشند : قابل بازیافت و استفاده مجدد ، دوام و طول عمر طولانی مواد و ترکیب منابع تجدید پذیر و یا تجدید ناپذیر، استفاده از مصالح و انرژی های بوم آور وباز یافت ضایعات است.

2-1-4 کیفیت محیط زیست : کیفیت محیط زیست داخل ساختمان اشاره به مسائل مربوط به راحتی کاربر و کیفیت کار یا فضای زندگی افراد دارد که می توان دما، رطوبت، خیرگی و آکوستیک را مثال زد. کیفیت هوای داخل ساختمان را دسترسی به نور روز و حرکت هوا در بنا تشکیل می دهد که با سیستم های ساخت و ساز خلاق می توان کنترل محیط زیست خود را به عهده گرفت؛ یعنی، ارتباط هوای داخل ساختمان با محیط، به طور مستقیم و به مدت طولانی باعث سلامت کاربر می شود.

2-1-5چهار اصل درطراحی یکپارچه ساختمان: کنترل منابع از طریق انتخاب عاقلانه مصالح ساختمان- کنترل تهویه از طریق سیستم های به دقت طراحی شده- طراحی، تابع عملکرد - تعمیر و نگهداری ساختمان [2] 2-3 اهداف معماری پایدار:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید