بخشی از مقاله

چکیده

خلیج فارس اصیل ترین نامی است که از کهنترین منابع تاریخی بر جاي مانده است. این نام به طور مستمر از سدههاي پیش از میلاد تاکنون در همه زبانها مخصوصا زبان عربی وجود داشته است که با نامهایی همچون »بحر فارس، خلیج عجم،و یا خلیج فارس معرفی شده است. تاریخ نگاران عرب به اتفاق در کتابهاي خود اذعان دارند که تمامی نواحی خلیج فارس در دورههاي پیش از اسلام به ایران تعلق داشته است. در این مقاله خلیج فارس در متون معتبر تاریخی عربی از »از اوایل قرن سوم تا اواسط قرن نهم هجري« همراه با تصویري از جلد کتاب و نیز نوشتههاي همان صفحه از اصلِ کتابِ مورِد استناد به خوانندگان معرفی خواهد شد. کتابهاي مورد استناد به صورت نسخههاي pdf و نیز word تهیه شده است که در صورت افتتاح سایتی در اینترنت قابل عرضه به همگان است. بنابراین همه صفحات موردِ استناد، توسط نگارنده مشاهده وتصویري برداري شده است.

کلید واژه ها: خلیج فارس، بحر فارس، خلیج عجم، کتابهاي تاریخی عربی.

مقدمه

نام خلیج فارس از جمله نام هاي تاریخی است که از گذشته بسیار دور تاکنون در اسناد و مدارك، مورد استفاده همه اقوام و ملتها، اعم از فارس، عرب، ترك، هندي و نیز اروپاییان بوده است. با این حال در دهه شصت میلادي برخی از اعراب در اقدامی نابخردانه به جاي استفاده از نام معتبر »خلیج فارس« از نام جعلی استفاده کردند که توهین به هویت و تمدن ملت ایران است.اولین کسی که آشکارا واژه »خلیج فارس« را جعل نمود، کارگزار استعمار پلید انگلیس در خلیج فارس به نام » لرد بلگریو« است که در کتاب خود مینویسد: » خلیج فارس که تازیان اینک آن را »خلیج ع رب ي« میگویند...« وي تلاش کرد تا این واژه ساختگی را در بین کشورهاي عرب منطقه خلیج فارس رواج دهد. در این مقاله خلیج فارس در متون معتبر تاریخی عربی »از اوایل قرن سوم تا اواسط قرن نهم هجري« همراه با تصویري از جلد کتاب و نیز نوشتههاي همان صفحه از اصلِ کتابِ موردِ استناد به خوانندگان معرفی خواهد شد.

-1 محمد بن جریر طبري 224-310 - ه - از مورخان اسلامی اواسط قرن سوم هجري در کتاب - تاریخ الأمم والملوک - معروف به تاریخ طبري مینویسد: - ١/ ٢٢٢»   - وکان فی سواحل بحر فارس ملک یقال له... در سواحل دریاي فارس پادشاهی به نام ابتنود بود.« - ص ١٧٣٦ - ... » ومن بحر فارس والهند إلی...و از دریاي فارس و هند به سمت «

-2 قدامه بن جعفر - ت 337 ه - در کتابش - اﳋراج وصناعه الکتابه - مینویسد:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید