بخشی از مقاله

داشبورد مديريت پروژه با کمک نرم افزار Qlik View

چکيده
پياده سازي و استقرار داشبورد هاي مديريتي در سطح سازمان اين امکان را فراهم مي سازد تا درحوزه هاي اجرايي مانند مديريت پروژه بصورت يکپارچه و مستمر نظارت و پايش وضعيت روند پيشرفت پروژه ها ميسر گردد دراين راستا اين مقاله با هدف بهبود و بهينه سازي روش ها و بکارگيري ابزارهاي موجود در زمينه مديريت پروژه و معماري اطلاعات اقدام به طراحي داشبورد مديريت پروژه با استفاده از نرم افزار کاربردي Qlik View نموده است تا اين نياز اساسي مرتفع گردد.
اهداف اين مقاله عبارتند از :
- استقرار داشبورد مديريتي در سطح سازمان
- طراحي داشبورد مديريت پروژه با نرم افزار کليک ويو
- بهبود و توسعه معماري اطلاعات

کلمات کليدي
داشبورد مديريت پروژه – شاخص هاي کليدي عملکرد پروژه – مديريت ديداري – معماري اطلاعات - مديريت کسب و کار


مقدمه
علم مديريت پروژه در سراسر دنيا بعنوان دانش و مهارتي استاندارد براي تعريف و اجراي طرح ها و پروژه هاي متنوع توسعه يافته است در شرکت پارس خودرو با بيش از نيم قرن سابقه در زمينه توليد خودرو درطول اين مدت پروژه هاي متنوعي تعريف و اجرا گرديده است و دراين راستا وجود سيستم ها ، استانداردهاي مديريت پروژه و ابزارهاي برنامه ريزي و کنترل پروژه يکي از ضروريات اين مهم بوده است .
نياز به يکپارچه سازي اطلاعات و تصميم گيري سريع مديران موجب شد تا ابزارها و روش هاي جديد در سازمان ها نقش کليدي و کاربردي تري را بازي کنند و در اين راستا يکي از اين ابزارهاي نسل جديد و هوشمند در خصوص نمايش عملکرد سازمان و تصميم سازي نرم افزار کليک ويو ( Qlik View ) را مي توان نام برد.
اين مقاله با توجه به اين نياز و با رويکرد بهبود و ارتقاي روش ها و ابزارهاي موجود در حوزه هاي مختلف کسب و کار تهيه و تدوين شده است و اميد است با فراهم آمدن بستر لازم درآينده نزديک درسطح شرکت پارس خودرو عملياتي و بهره برداري گردد و بعنوان الگويي ساده و کاربردي براي کاربران و ذينفعان در زمينه هاي مختلف مديريتي بخصوص در مديريت پروژه مورد استفاده قرار گيرد.
مراحل استقرار داشبورد مديريتي در سازمان
بانک اطلاعاتي داشبورد مديريت پروژه
در قدم اول براي ثبت و ذخيره اطلاعات پروژه ضروري است ساختار بانک اطلاعاتي تعريف و طراحي گردد که با انواع ابزارها و نرم افزارهاي موجود براي اين کار مي توان حسب نياز اين ضرورت را تامين نمود بطور معمول طراحي و تدوين ساختار بانک اطلاعاتي براساس نيازهاي مدير پروژه و ذينفعان اصلي انجام مي گيرد تا تمامي اطلاعات مورد نياز قابل ردگيري و ذخيره سازي باشد.

نرم افزارهاي کاربردي
قدم دوم انتخاب و بکارگيري نرم افرارهاي کاربردي مورد نياز در اين زمينه مي باشد که در اين مقاله نرم افزارهاي ماکروسافت پروژه و کليک ويو مورد استفاده قرار گرفته است براي تهيه گانت چارت و کنترل پروژه ها از ماکروسافت پروژه ( MS-Project ) و براي طراحي و نمايش اطلاعات و شاخص هاي عملکردي پروژه ها و تحليل شاخص ها از کليک ويو ( Qlik View ) بهره گرفته شده است .
از مزاياي نرم افزار کليک ويو بطور خلاصه به موارد ذيل مي توان اشاره نمود :
- بسيار قدرتمند و کارآمد، در تحليل اطلاعات
- بسيار آسان سريع ، در ايجاد تحليل هاي آماري
- بسيار آسان ، در يادگيري و استفاده کاربران
- بسيار مقرون بصرفه ، در زمان و يادگيري
دراين مرحله زير ساخت ها و تامين نيازهاي سيستم براي اتصال به شبکه داخلي و ايجاد دسترسي هاي لازم براي کاربران تعريف و پياده سازي مي گردد که جزو وظايف واحد هاي IS &IT سازمان مي باشد تا با پشتيباني از اين سيستم ها شرايط امن و کارائي را براي کاربران سازمان فراهم نمايند.
شاخص هاي کليدي عملکرد پروژه
قدم سوم تعريف و تعيين شاخص هاي کليدي عملکرد جهت اندازه گيري و ارزيابي پيشرفت پروژه مي باشد چراکه در مديريت پروژه بدون تعريف شاخص هاي ارزيابي عملکرد ( KPI’s ) ريسک تاخير و شکست پروژه افزايش مي يابد و از آنجايي که پايش و نظارت يکي از ارکان مديريت پروژه محسوب مي شود لذا براي حصول نتيجه مطلوب و تحقق اهداف در زمان برنامه ريزي شده شاخص هاي کمي و کيفي قابل اندازه گيري بايستي توسط مدير و تيم پروژه تعريف و مشخص گردد . تيم پروژه وظيفه دارد بطور دوره اي ( روزانه . هفتگي . ماهانه ) نسبت به بروز رساني و ذخيره سازي عملکرد و نتايج پيشرفت کارها در بانک اطلاعاتي از طريق شبکه داخلي اقدام نمايد تا کاربران و مدير پروژه دسترسي به آخرين وضعيت کارها را در هر زمان داشته باشند و براي اين منظور داشبورد مديريت پروژه طراحي و عملياتي گرديده است که درصفحات بعد در اين مقاله به آن اشاره شده است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید