بخشی از مقاله

چکیده

امروزه فراوانی اطلاعات پردازش نشده در شرکت ها پیشبرد امور را با مشکل مواجه کرده است و درصورتی که برنامه ای برای نظارت و کنترل آن ها وجود نداشته باشد، مدیریت شرکت از یک انسجام مدیریتی بر اطلاعات شرکت خود برخوردار نخواهد بود. همچنین اگر مدیریتی برای کنترل و هدایت این اطلاعات وجود نداشته باشد، این اطلاعات باعث اختلال در کارها نیز خواهد شد.

باتوجه به اهداف تعیین شده در شرکت های توزیع نیروی برق مبنی بر افزایش سطح رضایت مشترکین، بهبود مستمر فعالیت ها و خدمات شرکت و همچنین افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات، نیاز به یک اپلیکیشن تحت اندروید قدرتمند و منحصر به فرد برای هر شرکت وجود دارد که بتواند به وسیله نمودار از وضعیت شرکت مطلع شد.

در همین راستا حوزه دفتر برنامه ریزی و بودجه شرکت توزیع نیروی برق کرمانشاه برای اولین بار در سطح شرکت های توزیع نیروی برق، موفق به طراحی و استقرار نسخه اندروید نرم افزار داشبورد مدیریتی هوشمند از دو درگاه اینترنت و SMS شده است. در این مقاله نقش داشبوردهای تحت اندروید به عنوان ابزارهای پشتیبان تصمیم گیری و دسترسی سریع به اطلاعات در فرآیند مدیریت استراتژیک و همچنین مراحل طراحی و تولید نرم افزار داشبورد مدیریتی تحت اندروید بررسی و ارائه گردیده است.

-1 مقدمه

امروزه با توجه به محیط رقابتی، تغییرات فزاینده و پیچیده شدن تصمیم گیری، مدیریت استراتژیک در سازمان ها ضرورتی دوچندان یافته است. مدیریت راهبردی به مدیران کمک می کند با روشی منظم، هماهنگ و مداوم استراتژی مناسبی را تدوین و انتخاب نمایند، در این رهگذر فناوری اطلاعات با ابزارهایی که در اختیار مدیران قرار می دهد، به عنوان پشتیبان و همراه در فرآیند مدیریت استراتژیک سازمان ها محسوب می شود. یکی از ابزارهای نوین در این عرصه داشبورد های مدیریت می باشند، داشبورد ها با افزایش دادن شناخت و بهره بردن از قابلیت های ادراکی انسان، تصمیم گیری را بهبود می بخشند.

نرم افزار داشبورد مدیریتی تحت اندروید بایستی از لحاظ نرم افزاری به صورتی باشد که اطلاعات را در کمترین زمان به سمت برنامه هایی ازقبیل موبایل ، تبلت و... ارسال نماید. بزرگترین مشکل یک سازمان کمبود اطلاعات دقیق و به موقع می باشد. با وجود این حقیقت، مدیران برای تصمیم گیری تحت فشار هستند و معمولا بر اساس یک تصمیم گیری حدسی مجبور به ریسک می شوند.

این ریسک ها بعضا باعث از دست رفتن یکسری سودها و منافع کسب و کار می شوند. بستر هوشمندی کسب و کار و داشبورد مدیریت امکان مدیریت داده ها، دستیابی به داده ها و تحلیل داده ها را در زمان و هزینه کمتر امکان پذیر می سازد. این شرکت در این حوزه دارای ابزارها و تجربیات بسیار ارزنده ای است، حوزه هایی که سطوح استراتژیک و فرایندی را پوشش داده و امکان مانتورینگ شاخص ها و سازمان را به راحتی میسر می سازد.

داشبورد مدیریت این امکان را به مدیران سازمان می دهد که در هر لحظه عملکرد سازمان خود را مشاهده کرده و وضعیت آن را نسبت به هدف نهایی پایش کنند. برای این منظور می بایست شاخص های کلیدی عملکرد - KPI: Key Performance Indicator - سازمان و واحدها تعریف شود تا بتوان در هر لحظه از وضعیت شرکت و عملکردها واحدهای سازمانی مطلع شد.

علل استفاده از داشبورد مدیریت

با استفاده از این سیستم مدیران ارشد سازمان می توانند به سادگی در یک محیط زیبا و غیر پیچیده، بر شاخص های عملکردی سازمان، بخش و یا واحد خود نظارت کامل و به روز داشته باشند. همچنین استفاده کنندگان اصلی داشبورد زمان زیادی از روز را خارج از محل کارشان می باشند، داشبورد این امکان را برایشان مهیا می کند که ازراه دور به اطلاعات مور نظرشان دسترسی داشته باشند اینک با رشد صنعت فناوری اطلاعات و کسب تجربیات گوناگون در حوزه جمع آوری، ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات، موضوع "معنا بخشیدن به داده ها" و آسان کردن فرآیند تصمیم سازی، هم زمان در مرکز توجه کارشناسان فناوری اطلاعات و متخصصان علم مدیریت و کسب و کار قرارگرفته است.

"راه حل پایگاه داده تحلیلی " فناوری جدیدی است که پس از جمع آوری، ذخیره، پاکسازی، تجمیع، تحلیل و بازیابی اطلاعات، فرآیند تصمیمگیری را برای مدیران آسان می سازد. در شکل زیر نحوه اتصال خدماتدهنده - سرور - به خدمات گیرندهها - کلاینتها - نشان داده شده است. کاربر پس از ورود به سیستم توسط کلمه عبور اختصاصی خود میتواند با توجه به سطح دسترسی که توسط مدیر سیستم تنظیم شده است از امکانات نرمافزار استفاده نماید.

شکل - - - 1 نحوه اتصال سرور به کلاینت ها

مزایای داشبورد مدیریت

·    تعریف شاخص های کلیدی عملکرد سازمان - KPI -

·    ارائه تصویری کارآمد از عملکرد سیستم

·    ایجاد توانایی در شناسایی و تصحیح روندهای منفی

·    قابلیت اندازه گیری کارآمدی و ناکارآمدی سیستم

·    توانایی در تولید گزارشهای جزئی از روندهای جدید

·    توانایی تصمیم گیری آگاهانه تر بر اساس اطلاعات کسب و کار جمع آوری شده

·    ایجاد تراز بین استراتژیها و اهداف سازمانی

·    ذخیره زمان در ایجاد گزارشهای سازمانی

·    ایجاد دید کلی و سریع از عملکرد سیستم

·    نظارت بر عملکرد سازمان و واحدها

·    کمک به تصمیم گیری سریعتر و بهتر

·    نمایش وضعیت کل سازمان در یک نگاه

·    دسترسی سریع به اطلاعات از مجموعه چند منبع

مراحل کلی طراحی و پیاده سازی سیستم

فاز اول: شناسایی فرایندهای سازمان

فاز دوم: تعریف شاخص های کلیدی عملکرد سازمان و واحدها - KPI -

فاز سوم: طراحی سیستم داشبورد مدیریت

فاز چهارم: طراحی و پیاده سازی نرم افزار

شکل - - - 2 تقسیم بندی بر اساس معاونت ها

شکل - - - 3 تقسیم بندی بر اساس آیتم ها

دلایل استفاده مدیران از سیستم داشبورد های مدیریتی

✓    با استفاده از این سیستم مدیران ارشد سازمان می توانند به سادگی در یک محیط زیبا و غیر پیچیده بر شاخص های عملکردی سازمان ، بخش و یا واحد خود نظارت کامل و به روز داشته باشند.

✓    بهره برداری از این محیط به مدیران این قابلیت را می دهد که در صورتی که شرکت در در هر شاخص دچار اغتشاش یا عملکرد بحرانی شود به سرعت از آن مطلع گردند و تصمیم لازم را اتخاذ نمایند و پاسخ مدیریتی مناسب را به عملکرد بحرانی نشان دهند.

✓    مدیران می توانند با استفاده از قابلیت های شبکه ای از هر مکانی به راحتی و در مدت زمانی کمتر از یک دقیقه از آخرین وضعیت شرکت اطلاع یابند.

✓    امکانات پیشرفته به مدیران این امکان را می دهد که به راحتی روند شاخص های کلیدی عملکرد سازمان را در آینده پیش بینی نموده، این روند را با اهداف از پیش تعیین شده مقایسه نمایند و با استفاده از تجزیه و تحلیل های یک سیستم خبره هوشمند به گلوگاه های استراتژیک و علل اختلالات شاخص های کلیدی عملکرد ونتایج سازمان پی ببرند.

شکل - - - 4 گیج مدیریتی نمودار میله ای

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید