بخشی از مقاله

چکیده

گذار الکترومغناطیسی بین نوکلئون و حالت هاي باریونی برانگیخته شده از دیر باز به عنوان یک منبع مهم اطلاعات براي درك برهمکنش هاي قوي در در محدوده ي ساختار کوارکی شناخته شده است. این مقاله به مطالعه ي تغییرات دامنه هلیسیتی در بر انگیختگی الکتریکی حالت تشدیدي - ∆ - 1232 پرداخته است و وابستگی دامنه هلیسیتی حالت تشدیدي ∆ - 1232 - به Q2 را با فرض مدل کوارك غیر نسبیتی با پتانسیل برهم کنشی کرنل نشان می دهد و نتایج را براي رنج 0 ≤Q2 ≤5 گزارش دادیم و در مقایسه با پیش بینی هاي بدست آمده در کارهاي نسبتی و غیر نسبیتی نتایج کار ما توافق بهتري با کارهاي تجربی دارد.

مقدمه:

با یک پراکندگی ناکشسان روبرو خواهیم بود در این نوع پراکندگی پرتو فوتونی با طول موج کوتاه و انرژي زیاد قادر خواهد بود ساختارنوکلئون را تغییر بدهد و آن را به حالت برانگیخته برساند و در یک برهم کنش الکترومغناطیسی با جریان کوارك سازنده ي نوکلئون، هامیلتونی را ایجاد کند که سبب تغییر در دامنه هلیسیتی در گذار از حالت پایه به حالت برانگیخته نوکلئون باشد. براساس محاسباتی که تاکنون انجام شده، مدل هاي نسبیتی زیادي به محاسبه این تغییرات پرداخته اند و نتایج خوبی را گزارش کرده اند .[2] در سالهاي اخیر اندازه گیري هاي متنوعی از تولید یک پیون منفرد در CLAS و تحریک الکترونی پروتون در رنج هاي متنوعی از انرژي فوتون انجام گرفته است .[3] هرچند مدل هاي غیر نسبیتی در محاسبه تغییرات دامنه هلیسیتی چندان موفق نبودند [4] مدل معرفی شده توسط ما به دلیل انتخاب پتانسیل مناسب نتایج خوبی را نشان می دهد.

محاسبه تغییرات دامنه هلیسیتی :

یک پراکندگی ناکشسان در اثر مبادله یک فوتون مجازي نوکلئون - پروتون و نوترون - برانگیخته شده و یک رزونانس نوکلئونی رخ خواهد داد و این نوکلئون با انتشار مزون هاي پئون به حالت پایه بر می گردد. فوتون مجازي عامل ایجاد برهمکنش الکترومغناطیسی، داراي قطبیدگی طولی، عرضی و اسکالر خواهد بود [1] فوتون در برهمکنش با جریان کوارك ها همانند یک پتانسیل نوسانگر هماهنگ در نظرگرفته می شود .[5]

در این مقاله به محاسبه A1/2 زمانی که اسپین فوتون و نوکلئون در خلاف جهت یکدیگر باشد و A3/2 زمانی که اسپین نوکلئون و فوتون هم جهت باشد پرداخته ایم. گام اول براي محاسبه ماتریس
دامنه تغییرات هلیسیتی باید تابع موج حالت پایه و حالت رزونانسی مورد نظر را بدست آوریم. دراین کار با استفاده از مدل غیر نسبیتی کوارك سازنده ي نوکلئون و با در نظر گرفتن سیستم مختصات ژاکوبی قسمت شعاعی تابع موج را از حل معادله غیر نسبیتی شرودینگر بدست آوردیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید