بخشی از مقاله

چکیده:

سیب زمینی از محصولات مهم در سبد غذایی می باشد.عدم اطلاع از وضع موجود این محصول باعث بی ثباتی در عرضه و تقاضا شده است . بطوریکه مصرف کننده یا کشاورز در معرض این بی ثباتی می باشند. با توجه به تقویم زراعی سیب زمینی و تفاوت ان با محصولات عمده چون گندم و جو با استفاده از چند سري زمانی تصاویر ماهواره اي 24 - IRS P6 روز - و آنالیز میزان NDNI مزارع نمونه سیب زمینی در طول دوره رشد،سطح ریز کشت این محصول را بدست می آید. نتایج کلاس بندي نشان دهنده 73 نقطه از 96 نقطه GPS از مزارع سیب زمینی درست کلاس بندي شده اند.

مقدمه

اساس برنامه ریزي و مدیریت صحیح در کشاورزي داشتن آمار و اطلاعات صحیح و بهنگام از منابع می باشد.استفاده از تصاویر ماهواره اي با توان تفکیک مناسب و در زمان مناسب در چند سري می تواند این اطلاعات را بدست آورد.با توجه به مصرف بالاي سیب زمینی آگاهی از وضعیت سطح زیرکشت می تواند کمک شایانی در میزان کمبود و یا مازاد این محصول را به منظور ثبات بازار صورت گیرد.

رشد و کیفیت غده هاي سیب زمینی تحت تأثیر شرایط محیطی شامل: دما، رطوبت، نور، خاك و عوامل دیگري چون : نوع رقم، اندازة غده بذري، عملیات کاشت، تراکم ساقه، آبیاري، مواد غذایی، کنترل آفات و بیماریها، تاریخ کاشت و زمان برداشت و غیره قرار دارد. گیاه سیب زمینی عمر کوتاهی از زمان کاشت تا هنگام رسیدگی بسته به واریته بین 80 تا 150 روز دارد.

منطقه مورد مطالعه

شهرستان بروجن شکل - 1 -  از شهرستانهاي استان چهارمحال و بختیاري ، با مساحت 2209/75 کیلومتر مربع و با متوسط بارندگی سالانه 239 میلیمتر و در ارتفاع 1200-3900 متر از مناطق مهم تولید سیب زمینی در کشور می باشد.1 مطابق آمار جهاد کشاورزي استان چهار محال در سال 85 بیش از 100000 تن تولید داشته است. در جدول - 1 - آمار مربوط به سطح زیر کشت و تولید سیب زمینی در شهرستان بروجن از 83 تا 84 ارائه شده است. ماهواره IRS P6 در 17 اکتبر 2003 توسط کشور هند به فضا پرتاب گردید.این ماهواره داراي سنجنده هاي LISS-IV ، LISS-III وAWiFS می باشد.سازمان جغرافیایی ایران تصاویر فوق را دریافت می کند.

تقویم زراعی محصول سیب زمینی در شهرستان بروجن به این صورت می باشد که ، در اردیبهشت ماه و خرداد - نیمه اردیبهشت تا پایان خرداد - هرسال صورت می پذیرد.مقدار بذر مصرفی 2500 تا 3000 کیلوگرم در هکتار است.کشت بوسیله دستگاه غده کار پس از عملیات تهیه زمین - شخم , دیسکت و ماله کشی - با فاصله ردیفهاي 65-70 سانتیمتر و فاصله بوته ها 20-25 سانتیمتر صورت . 3 زمان برداشت آن در مهرماه با دیدن یک سرما "که به اصطلاح محلی جهت ﺳﻔﺖ و مقاوم شدن پوست سیب زمینی جهت خاصیت انبار داري" میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید