بخشی از مقاله

چکیده

اقلیم از جمله مهم ترین جنبه های مطرح در گردشگری یک منطقه محسوب می شود. با وجود نقش کلیدی وضعیت آب و هوایی در تعیین یک مقصد گردشگری و مطرح بودن آن به عنوان یک جاذبه، آگاهی در مورد آن اغلب به صورت یک موضوع بدیهی فرض شده و به جزئیات آن اهمیت چندانی داده نشده است. تا کنون تاثیرات متقابل اقلیم و گردشگری بر یکدیگر بیشتر بر مبنای فرضیات بوده و به طور سطحی بررسی شده و توجه چندانی به مشاهدات و آزمون های آماری نگردیده است.

در این پژوهش به منظور ارزیابی شرایط اقلیم آسایش از منظر گردشگری با استفاده از شاخص T.C.Iو داده های اقلیمی ایستگاه سینوپتیک شهرستان بروجن، شرایط آسایش این شهرستان در بازه زمانی 18 سال تعیین گشته است. این شاخص به شکلی سیستماتیک با استفاده از 7 پارامتر میانگین بارش ماهانه، میانگین دما، میانگین نم نسبی، بیشینه دما، کمینه نم نسبی، میانگین روزانه ساعات آفتابی و سرعت باد، شرایط اقلیمی را برای گردشگری مورد ارزیابی قرار داده و بر حسب پارامتر های مذکور،تقویم آسایش گردشگری شهرستان بروجن در طول سال تعیین گردید.

با استفاده از نرم افزار T.C.I و بر اساس نتایج بدست آمده بهترین ماه ها برای گردشگری در شهرستان بروجن در درجه اول ماه های خرداد و مهر و در مرتبه بعد ماه های اردیبهشت وشهریور میباشد در حالی که ماههای بهمن و دی جهت گردشگری، از کمترین درجه اهمیت برخوردارند.

واژگان کلیدی: گردشگری، آب و هوا، آسایش اقلیمی، مدل T.C.I، بروجن

مقدمه

اقلیم یکی از مهمترین فاکتور های موثر در جذب گردشگر در تمام مناطق جهان محسوب می شود. در زمینه نقش اقلیم و محاسبات کمی آن مدل ها و روش های خاصی ارائه شده است به طوری که میسکاز برای اولین بار در سال 1985 با ارائه شاخص T.C.I و با کاربرد اطلاعات پیراسنجی شرایط آسایش گردشگری453 ایستگاه هواشناسی را محاسبه کرد و نتیجه آن را در طول دوازده ماه سال برای کل جهان تعمیم داد.

در این پژوهش با استفاده از این مدل به پهنه بندی شهرستان بروجن از لحاظ آسایش گردشگری ماه های مختلف اقدام شده است که در این راستا از7پارامتر اقلیمی برای محاسبات استفاده میشود. درباره اهمیت موضوع باید اشاره کرد که با استفاده از این شاخص می توان بهترین زمان سفر را از آسایش از نظر آسایش اقلیمی گردشگران تعیین شود، همچنین با محاسبه آن برای مناطق مختلف کشور و یا حتی به طور وسیع تر درسطح جهانی می توان کمک شایان توجهی به گردشگران درانتخاب مقصد نمود.

برای گردانندگان تور، راهنمایان تور و آژانس های مسافرتی در ارائه تورهایی با برنامه ریزی های مناسب زمانی و مکانی قابل استفاده خواهد بود. با توجه به اهمیت صنعت توریسم که از نظر اقتصادی دارد، برنامه ریزی در این صنعت درمکانهایی که شرایط را برای جذب گردشگران دارند می تواند به عنوان یک برنامه اقتصادی مورد توجه همگان قرار بگیرد همانطور که در بیشتر کشورهای جهان چنین کاری انجام داده اند.

وجود شرایط مساعد آب وهوایی شهرستان بروجن این صنعت یک فرصت مناسب است تا شرایط مناسب خود را به بالفعل برساند. اقلیم از جمله مهمترین جنبه های مطرح در گردشگری یک منطقه محسوب میشود. با وجود نقش کلیدی وضعیت آب وهوایی و اقلیمی در تعیین یک مقصد گردشگری و مطرح بودن آن بصورت یک جاذبه، آگاهی در مورد آن بصورت یک نظریه در نظر گرفته شده و به جزئیات آن توجه چندانی نشده است. تاکنون تاثیرات متقابل اقلیم وگردشگری بر یکدیگر بیشتر بر مبنای فرضیات بوده و به طور سطحی بررسی شده است و توجه چندانی به مشاهدات و آزمونهای آماری نگردیده است. در این پژوهش تاثیر اقلیم بر گردشگری یک منطقه ونقش آن به عنوان یک اصل مهم در انتخاب مقصد مورد بررسی قرار گرفته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید