بخشی از مقاله

 

چکیده

یادگیری و درک ریاضیات در هر پایه ای نیازمند درگیر شدن دانش آموزان با موضوع است و حضورفعّال آنان را می طلبد و استفاده از روش های مؤثر درفعّال نمودن دانش آموزان در فرایند یادگیری را که به درک روابط و مفاهیم ریاضی کمک می کند؛ می خواهد . هدف این پژوهش بیان و ارائه روش ها و فرایندهایی مانند - دست ورزی - است که آموزش ریاضی را بیشتر بر پایه فهم مسئله وتفکر استوار می کندو بافعّال ساختن دانش آموز در محیط مدرسه و جایگزین ساختن آن به جای روش های تدریس سنتی مانند: سخنرانی، پرسش و پاسخ و........اقدام می کند وعلّمان و دانش آموزان را در ارتباط با یکدیگر یاری می دهد تا آموزشی اثربخش در کلاس درس ریاضی سازماندهی شود و دانش آموزان به اندیشیدن و پژوهش راهنمایی شوند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که دست ورزی در ریاضی در پیشرفت و عملکرد ریاضی دانش آموزان تأثیر گذار می باشد. بنابراین در آموزش ریاضی می توان با ارائه فرایندها روش های دست ورزی ریاضی، مفاهیم پایه و بنیادی ریاضی را در دانش آموزان تقویت کرد.

کلید واژه ها: دست ورزی، آموزش ریاضی، یادگیری، دانش آموز

-1مقدمه

آینده هر جامعه ای به کیفیّت و کارایی آموزش و پرورش آن کشور بستگی دارد از این رو هرچه کارایی و بهره برداری برنامه های آموزشی موثر و مفیدتر باشد جامعه ی فردا، سلامت و سعادت بیشتری خواهد یافت. بنابراین یکی از پایه های اساسی نظام های آموزشی که در امر آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد، شیوه ی آموزش یا به طور اختصاصی تر شیوه ی تدریس است. امروزه در کشور عزیز ما به امر تدریس و شیوه ی تدریس مؤثر کمتر توجه می شود و یکنواختی و استفاده ی بیش از حد از یک روش تدریس، یادگیری را کند می کند. تدریس هم علم است و هم هنر ومعلّم باید از علم روز آن برخوردار باشد. هدف این پژوهش بیان و ارائه روش ها و فرایندهایی مانند - دست ورزی - است که آموزش ریاضی را بیشتر بر پایه فهم مسئله و تفکر استوار کند و بافعّال ساختن دانش آموز در محیط مدرسه و جایگزین ساختن آن به جای روش های تدریس سنتی مانند:

سخنرانی، پرسش و پاسخ و........اقدام کند ومعلّمان و دانش آموزان را در ارتباط با یکدیگر یاری دهد تا آموزش اثربخشی خود را در کلاس درس ریاضی سازماندهی کند و دانش آموزان به اندیشیدن و پژوهش راهنمایی شوند. تدریس تنها رابطه یمعلّم و شاگرد برای انتقال معلومات خود نیست. وظیفه یمعلّمان در فرآیند تدریس تنها انتقال واقعیت های علمی به دانش آموزان نیست بلکه باید موقعیت و شرایط مطلوب یادگیری را فراهم کنند و چگونه اندیشیدن و چگونه آموختن را به شاگرد بیاموزند. به قول "راسل" تدریس باید علم زندگی بدون یقین و در عین حال بدون شک را برای فراگیرنده فراهم آورد. - مهرمحمدی، - :1383 در این پژوهش ،»مهارت دست ورزی« کوشش می کند تا بیش از توجه به هدف هاو انتظارهای یاددهنده، بر توانایی ها، نیازها و فعّالیت های یادگیرنده در فرایند یاددهی - یادگیری توجه و تاکید کند

-2پیشینه تحقیق

در ارتباط با روش تدریس ریاضی در دوران ابتدایی مقالات و پایان نامه ها و کتاب های زیادی نوشته شده و همچنین در مورد فنون تدریس و روش های نوین تدریس ریاضی مطالب زیادی ذکر شده است، اما با وجود جستجوهای فراوان در پایگاه های الکترونیکی و کتابخانه ها، مطالب اندکی در زمینه ی» دست ورزی به عنوان یک شیوه تسهیل کننده یادگیری ریاضی« وجود دارد. از جمله پایان نامه ای که تا حدودی به موضوع مربوط می شوند، می توان » أثیر آموزش درس ریاضی به روش حل مسأله بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس چهارم ابتدایی شهر بروجن « اثر طاهرزاده را نام برد. که درال تحصیلی88-89 در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزادخوراسگان نوشته شده است. همچنین پایان نامه ای با عنوان» بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان ابتدایی مدارس طرح بهبودکیفیت منطقه مروست« در سال 1387 در دانشگاه آزاد واحد مرودشت به وسیله قاسمی نوشته شده است.

همچنین کتابی با عنوان آموزش راه های یادگیری، توسط قربانی از انتشارات محامد در 244 صفحه انتشار یاقته است.و کرامتی در سال1381پایان نامه دکتری خود را در دانشگاه تربیت معلم با عنوان ،مطالعه تأثیریادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهرمشهد نوشته است. همان گونه که ملاحظه می شود دررابطه با موضوع دست ورزی به عنوان یک شیوه تسهیل کننده یادگیری ریاضی ، هنوز هیچ گونه تحقیق مستقل و کاملی صورت نگرفته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید