بخشی از مقاله

چکیده

توجه به بهداشت روانی در تمام عرصه های زندگی از جمله زندگی فردی و اجتماعی و شغلی حایز اهمیت است. عدم توجه به سلامت روان یکی از عوامل مهم در کاهش کارآیی، از دست رفتن نیروی انسانی و ایجاد عوارض جسمی و روانی، خصوصا در خدمات حرفه ای، می باشد. وآلکسی تایمیا به عنوان ناتوانی در ابراز هیجانات می تواند بر سلامت روان تاثیرگذار باشد.با توجه به نقش پرستاران در سیستم بهداشتی درمانی و لزوم انگیزه کاری بالای آنها برای ایجاد امنیت بهداشتی برای این قشر عظیم و مراجعین آنها، تحقیقی به منظور بررسی تاثیر آلکسی تایمیا بر سلامت روان پرسنل پرستاری بیمارستان رازی سراوان، انجام شد.روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود، جامعه آماری آن را کلیه پرستاران بیمارستان رازی سراوان در سال 1394دربرمی گیرد. تعدادآنها 85 نفر می باشد که از بین آنها 58 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری در نظرگرفته شد.

ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه آلکسی تیمیا تورنتو - - 1986 و پرسشنامه سلامت روانی - 1998 - GHQبود،یافته های این پژوهش با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج نشان داد که اکثریت افراد مورد مطالعه زن - %75/8 - و - %24/7 - مرد بودند، اکثریت در سطح تحصیلات کارشناسی - %89/7 - بودند. میانگین و انحراف معیار سلامتی عمومی افراد مورد مطالعه به ترتیب28/12 10/50 بود؛ و از نظر آلکسی تایمیا میانگین نمرات و انحراف معیار به ترتیب 33/75 12/18 برآورد شد. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان اد که بین یافته ها بیانگر آن بود که بین آلکسی تایمیا و سلامت عمومی در سطح %99 اطمینان رابطه آماری معناداری منفی وجود دارد . - 0.001>P -

تحلیل رگرسیون نشان داد تبیین سلامت روان از روی مؤلفه های متغیر آلکسی تایمیا، یعنی از روی متغیرهای پیش بین، می توان گفت مؤلفه دشواری در تشخیص و شناسایی احساسات به میزان 32 درصد، واریانس را برای آلکسی تایمیا را تبیین کرد و مولفه دشواری در توصیف احساسات ، به میزان 18درصد واریانس را برای سلامت روان تببین کرد، و مولفه تمرکز بر تجارب بیرونی شرایط ورود به رگرسیون را نداشت ولی حذف شد.با توجه به ماهیت استرس زای حرفه پرستاری و شیوع بالای اختلالات هیجانی در سلامت روان نسبت به جمعیت عمومی خصوصا در پرسنل جوان تر و با سابقه کم تر و وجود ارتباط منفی بین دو متغیر آلکسی تایمیا و سلامت روان که با بالارفتن آلکسی تایمیا سلامت روان پایین می آید، بنابراین جهت پیشگیری یا برطرف نمودن مشکل موجود، توجه جدی مسوولین دست اندرکار بهداشت روان دانشگاه ضروری می باشد.

واژه های کلیدی: آلکسی تایمیا، دشواری در تشخیص و شناسایی احسسات،دشواری در توصیف احساسات، تمرکز بر تجارب بیرونی، سلامت روان

مقدمه

حفظ سلامت روان یکی از اصلی ترین و مهم ترین اهداف هر جامعه به شمار می رود . در تمام مشاغل به این نکته توجه می شود که باید به نحوی مانع تاثیر گذاری فشارهای کاری روی روان کارکنان خود شود . البته سلامت روانی به نحوه تفکر، احساس و عمل اشخاص بستگی دارد. افرادی که از سلامت روانی برخوردار هستند، نسبت به زندگی نگرش مثبت دارند. آماده برخورد با مشکلات زندگی هستند. در مورد خود و دیگران احساس خوبی دارند. در محیط کار و روابطشان مسئولیت پذیر می باشند. زیرا وقتی از سلامت روانی برخوردار باشیم انتظار بهترین چیزها را در زندگی داریم و آماده برخورد با هر حادثه ای هستیم - حجتی و همکاران، . - 1388سلامت شاغلین به عنوان مهمترین عامل تأثیر گذار بر تولید، در اثر استرس شغلی در معرض خطر قرار می گیرد .

احتمال ابتلا به اختلالات روانی خصوصا افسردگی در طول زندگی برای زنان تقریبا %20 و برای مردان %10 است یعنی شیوع این اختلالات در زنان دو برابر مردان است . از انجائی که بخش بزرگی از پرستاران را زنان تشکیل می دهند، بنابراین می توان چنین انتظار داشت که این قبیل مشکلات در بین پرستاران زن از شیوع بالایی برخوردار باشد. - بدری زاده و همکاران، - 1392 در کشور ما، پرستاران درصد قابل توجه ای از شاغلین سیستم بهداشت و درمان را تشکیل می دهند که جزء مشاغل سخت و دارای نوبت کاری است . انجمن ملی ایمنی حرفه ای آمریکا، پرستاری را در رأس 40 حرفه با شیوع بالای بیماری های مربوط به استرس معرفی کرده و عقیده بر این است که احتمالاً حرفه پرستاری در رأس مشاغل پر استرس، در میان مشاغل بهداشتی قرار دارد.

کول معتقد است که 93 درصد پرستاران مرتباً تحت تأثیر عوامل استرس زای محیط کار قرار می گیرند که این مورد می تواند سلامت جسمی و روانی آنان را تحت تأثیر قرار دهد . - نقش تبریزی، - 1384 سلامت روانی به نحوه تفکر، احساس و عمل اشخاص بستگی دارد. به طور کلی افرادی که از سلامت روانی برخوردار هستند، نسبت بهزندگی نگرش مثبت دارند. آماده برخورد با مشکلات زندگی هستند. در مورد خود و دیگران احساس خوبی دارند. در محیط کار و روابطشان مسئولیت پذیر می باشند. زیرا وقتی از سلامت روانی برخوردار باشیم انتظار بهترین چیزها را در زندگی داریم و آماده برخورد با هر حادثه ای هستیم. ما با آموختن ویژگی های سلامت روانی بهتر می توانیم به روح و روان متعادل و شاد دست یابیم. سلامت روانی در بسیاری از موارد مانند سلامت جسمی است و باید به آن توجه کافی داشت.

سلامت روانی برای خوشبختی انسان ضروری اند. رسیدن به سلامت روانی به هیچ وجه تصادفی نیست، نیل به این هدف با صرف زمان و زحمت محقق می شود. همچنین نباید فراموش کرد که اعتماد به نفس، کلید سلامت روانی است - حجتی و همکاران، . - 1388 همه انسانها در زندگی شخصی، تجربه های هیجانی دارند، که هیجانات می تواند بر سلامت روان اشخاص تاثیرگذار باشد،و تعدادی از افراد در پردازش و شناسایی هیجانهای دیگران و تنظیم هیجانها خود دچار مشکل هستند - لومینت5 وهمکاران ، - 2004 این افراد به حالتی دچارند که آلکسی تیمیا6 نامیده میشود، آلکسی تیمیا سازهای است که برای اولین بار توسط سیفنوس - - 1973 مطرح شد و عبارتست از ناتوانی در پردازش شناختی اطلاعات هیجا نی و تنظیم هیجان ها این سازه متشکل است از دشو اری در شناسایی و توصیف احسا سها و جهت گیری فکری بیرونی مشخص.

این مشخصه ها که سازه آلکسی تیمیا را تشکیل میدهند بیانگر نقایصی در پردازش شناختی و تنظیم هیجانها هستند. الکسی تیمیا عدم ابراز هیجانها به دلیل نارسایی در توانایی پردازش و تنظیم هیجانها یا بازداری آگاهانه ابراز هیجانی است. توانمند بودن افراد از نظر هیجانی، روبه رو شدن آنها را با چالش های زندگی آسان می کند. افراد توانمند از نظر هیجانی احساس های خود را تشخیص میدهند، مفاهیم ضمنی آن را درک میکنند و به گونه ی مؤثرتری حالت های هیجانی خود را برای دیگران بیان میکنند - مظاهری و همکاران، - 1392این گونه افراد در مقایسه با افرادی که توانایی درک و بیان حالت های هیجانی را ندارند، در کنار آمدن با تجربه های منفی از موفقیت بیشتری برخوردارند و سازگاری مناسب تری را در ارتباط با محیط و دیگران نشان می دهند - ولز و دیگران، 2001؛ به نقل از مظاهری - 1389بررسیها نشان داده اند که حالت هیجانی با سلامت روان در ارتباط است در این زمینه عیسی زادگان - 1392 - در پژوهشی به رابطه آلکسی تیمیا و تیپ شخصیتی D با سلامت عمومی پرداختند که نتیجه گرفتند،الکسی تیمیا تبیین کننده ی قوی برای واریانس سلامت عمومی است.

افزایش آلکسی تیمیا با کاهش سلامت عمومی در ارتباط بود، همچنین مظاهری - 1389 - در پژوهشی به بررسی رابطه ابعاد آلکسیتایمیا با افسردگی و اضطراب در بیماران روانپزشکی انجام شد، نتایج نشان داد که دو بعد از آلکسیتایمیا شامل دشواری در شناسایی احساسات و دشواری در توصیف احساسات با افسردگی و اضطراب همبستگی مستقیم معنیداری داشتند با توجه به اهمیت سلامت روان پرستاران که حلقه ای از سیستم ارائه خدمات بهداشتی هستند و ضعف پیشینه مطالعاتی در زمینه بررسی وضعیت سلامت روان پرستاران شاغل در سیستم نوبت کاری ما را بر آن داشت تا با انجام چنین پژوهشی ، اطلاعات کاربردی را در اختیار دست اندرکاران نظام سلامت قرار دهیم تا با استفاده از نتایج آن ضمن بالا بردن کارایی ، از دلزدگی ، فرسودگی و افت عملکرد شغلی در پرستاران جلوگیری بعمل آورند. بنابراین مسئله ای اساسی که در این پژوهش مطرح می شود این است که آیا آلکسی تایمیا و مولفه های آن با سلامت روان پرستاران رابطه وجود دارد؟

روش پژوهش

روش این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی و جمعیت آماری را کلیه پرستاران بیمارستان رازی سراوان در سال 1394دربرمی گیرد. تعدادآنها 85 نفر می باشد با توجه به جامعه محدود از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد که نمونه آماری58 نفر در نظرگرفته شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه آلکسی تیمیا تورنتو - - TAS-20 - - 1986این پرسش نامه توسط بگبی و همکاران ساخته شده است. این پرسشنامه20 سئوالی است که دارای سه بعد دشواری در تشخیص و شناسایی احساسات - شامل 7 سئوال - ، دشواری در توصیف احساسات - شامل 5 سئوال - و تمرکز بر تجارب بیرونی - شامل 8 سئوال - می باشد، در نمره گذاری این نمره های 60 به بالا را آلکسی تایمیای با شدت زیاد، نمره های53-60 را آلکسی تایمیای با شدت متوسط و نمرات 52به پایین را به عنوان آلکسی تایمیا با شدت کم - بدون آلکسی تایمیا - در نظر گرفته اند.

اعتبار همسانی درونی بر حسب آلفای کرونباخ در نمونه-ی ایرانی برای کل مقیاس TAS- 20و ابعاد,DDF ,DIF EOTبه ترتیب 0/79، 0/75، 0/71 و 0/66 گزارش گردیده است و اعتبار کل مقیاس TAS-20 و ابعاد,DDF ,DIF EOTدر نمونه ی بالینی ایرانی با استفاده از روش بازآزمایی به ترتیب 0/77، 0/73، 0/69 و 0/65 گزارش شده است.مقیاس سلامت عمومی: برای سنجش سلامت عمومی از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر [1979] استفاده شد این یک پرسشنامه 28 سؤالی است و چهار خرده مقیاس علائم جسمانی، علائم اضطرابی، اختلال خواب، کارکرد اجتماعی و افسردگی - هر کدام 7 سوال - را می سنجد. در هر خرده مقیاس از نمره 6 بالاتر و در کل پرسشنامه از نمره 22 به بالا بیانگر علائم مرضی است. تقوی آلفای کرونباخ را برای کل مقیاس در جامعه ی ایرانی 0/90روایی مقیاسها را 0/55 گزارش نموده است. در مطالعه حاضر بعد از جمع آوری داده ها بر روی 40

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید