بخشی از مقاله

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه تاب آوری و تعهد شغلی با رضایت شغلی، رضایت از زندگی و سلامت روان بود . به این منظور تعداد 137نفر از زنان شاغل در بیمارستان امام خمینی شهر کرمانشاه با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه های تاب آوری کانر و دیویدسون - 2003 - ،پرسش نامه    نامه تهد شغلی بلاو - 1988 - ، پرسش نامه رضایت شغلی اسپکتر   - 1991 - ، پرسش نامه رضایت از زندگی دینر     - 1985 - و پرسش نامه   - GHQ - گلدبرگ - 1972 - استفاده گردید. نتایج نشان داد که    بین تاب آوری با رضایت شغلی ، رضایت از زندگی و سلامت روانی رابطه وجود دارد . همچنین بین تعهد شغلی    با رضایت شغلی، رضایت از زندگی و سلامت روانی    رابطه وجود دارد    . و همچنین نتایج نشان دادند که  متغیرهای تاب آوری ،    تعهد شغلی،    رضایت شغلی  و رضایت  از زندگی پیش بینی کننده متغیر سلامت روان هستند.                

- مقدمه

پیشرفت صنعت و تکنولوژی ، قدرت و ثروت را افزایش داده ولی امکان زندگی با آرامش وصلح و اطمینان را از       انسان سلب کرده است..سلامت روان برای مدت های زیادی در پشت پرده ای از انگ و تبعیض پنهان شده و اکنون پیشرفت علم بشر بستری برای بیان سلامت روان و پرداختن به آن را فراهم نموده است .از طرفی می دانیم که برای همه ی افراد سلامت روحی،جسمی و اجتماعی برای ساخت مسیر زندگی حیاتی است   . همچنین ارتقاء آن در تمام دوران های زندگی لازم است.

اما در برخی از دورانها نظیر بلوغ،نوجوانی، پس از زایمان،بارداری،دوران تحصیل و   ... ممکن است پرداختن به آن مهمتر باشد  .جهت افزایش اطلاعات در زمینه سلامت روان و با توجه به عدم دسترسی به وبلاگ آموزشی فارسی زبان که بتواند اطلاعات مفی دی را در این زمینه در اختیار کاربران اینترنت قرار دهد من بر آن شدم که وبلاگی را در خصوص سلامت روان تهیه نماییم .در واقع هدف من از این وبلاگ انتقال یافته های مطالعات دیگر به افراد غیر متخصص در این زمینه است .

باشد که مؤثر بوده و شاهد ارتقاء سطح سلامت روانی افر اد جامعه باشیم. برخی افراد گاهی حتی با قرار گرفتن در جمع بعضی از این ویژگی ها را پنهان می نمایندسازمان جهانی بهداشت ، بهداشت روانی را اینگونه تعریف می کند: "بهداشت روانی در درون مفهوم کلی بهداشت قرار دارد و بهداشت یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش های روانی و جسمی ، سلامت به معنای نبود بیماری یا عقب ماندگی نیست ." انجمن بهداشت روانی کانادا در یک دید جامع بهداشت روانی را در سه قسمت "نگرشهای مربوط به خود ، نگرش های مربوط به دیگران و نگرش های مربوط به زندگی" تعریف می کند.

از نظر این انجمن بهداشت روانی یعنی : "توانایی سازگاری با دیدگاههای خود ، دیگران و رویارویی با مشکلات روزمره زندگی ." سازمان جهانی بهداشت - - who سلامت روانی را اینگونه تعریف نموده است : قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران،تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طو ر عادلانه،منطقی و مناسب . دانستن ویژگی های افراد سالم و و افرادی که دارای اختلالات روانی هستند جهت تشخیص کمک کننده است .معمولاْ افرادی که از نظر روانی سالم هستند دارای ویژگی های زیر می باشند - احمدی، . - 1392 از این رو در پژوهش حاضر به بررسی رابطه تاب آوری و تعهد شغلی با رضایت شغلی، رضایت از زندگی و سلامت روان می پردازد.

- هدف کلی

بررسی  رابطه تاب آوری و تعهد شغلی با رضایت شغلی، رضایت از زندگی و سلامت روان در زنان شاغل.

-    اهداف اختصاصی

1.    تعیین رابطه تاب آوری با رضایت شغلی در زنان شاغل در بیمارستان  امام خمینی شهر کرمانشاه

2.    بررسی رابطه تاب آوری با رضایت از زندگی در بیمارستان  امام خمینی شهر کرمانشاه

3.    بررسی رابطه تاب آوری با  سلامت روانی  در بیمارستان  امام خمینی شهر کرمانشاه

4.    بررسی رابطه تعهد شغلی با رضایت شغلی در بیمارستان  امام خمینی شهر کرمانشاه

5.    بررسی رابطه تعهد شغلی با رضایت از زندگی در بیمارستان  امام خمینی شهر کرمانشاه

6.    بررسی رابطه تعهد شغلی با سلامت روانی  در بیمارستان  امام خمینی شهر کرمانشاه

.7 تعیین میزان پیش بینی کنندگی متغیرهای تاب آوری ، تعهد شغلی، رضایت شغلی و رضایت از زندگی پیش بینی کننده با متغیر سلامت روان در بیمارستان امام خمینی شهر کرمانشاه.

-    فرضیه های پژوهش

1.    بین تاب آوری با رضایت شغلی رابطه وجود دارد.

2.    بین  تاب آوری با رضایت از زندگی رابطه وجود دارد.

3.    بین تاب آوری با سلامت روانی رابطه وجود دارد.

4.    بین تعهد شغلی  با رضایت شغلی رابطه وجود دارد.

5.    بین تعهد شغلی با رضایت از زندگی رابطه وجود دارد.

6.    بین تعهد شغلی  با سلامت روانی  رابطه وجود دارد.

7.    متغیرهای تاب آوری ،  تعهد شغلی،  رضایت شغلی  و رضایت از زندگی پیش بینی کننده متغیر سلامت روان هستند.

-  طرح پژوهش

طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است که بر اساس آن رابطه بین تاب آوری ،تعهد شغلی ، رضایت شغلی ، رضایت از زندگی و سلامت روان مورد بررسی قرار می گیرد.

-    طبقه بندی متغیرها

متغیر پیش بین : تاب آوری و تعهد شغلی متغیر ملاک :رضایت شغلی ، رضایت از زندگی و سلامت روان متغیر کنترل: جنسیت - زنان -

-    جامعه آماری پژوهش

جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه زنان شاغل بیمارستان امام خمینی شهر کرمانشاه در سال 92-93 است ، که تعداد آنها 227 نفراست .

نمونه آماری پژوهش و روش نمونه گیری

نمونه شامل 137 نفر از زنان شاغل در بیمارستان امام خمینی شهر کرمانشاه است که برای انتخاب این تعداد نمونه ابتدا به جدول مورگان و کرجسی مراجعه شد ، تا بر حسب تعدا جامعه تعداد نمونه انتخاب شود - تعداد 137 نفر - و سپس با روش نمونه گیری تصادفی ساده این تعداد از جامعه انتخاب گردید . به اینصورت که اسم تمام افراد جامعه در کاغذ نوشته شد و کاملا تصادفی با روش قرعه کشی تعداد 137 نفر از اسامی انتخاب گردید.

-  ابزار پژوهش

در پژوهش حاضر برای جمع آوری اطلاعات و داده ها از  5 پرسش نامه استفاده گردید . که در زیر به شرح آنها پرداخته خواهد شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید