بخشی از مقاله

چکیده

هر واحد تجاری جهت تداوم فعالیت خود نیازمند سرمایه در گردش و به منظور توسعه فعالیتها و افزایش سودآوری ناچار به سرمایهگذاری جدید است. هر دو نیاز واحد تجاری، یعنی سرمایه در گردش و سرمایهگذاری جدید، از طریق تأمین مالی مرتفع میشود. تصمیمهای تأمین مالی و سرمایهگذاری در شرکتها، تصمیمهایی هستند که هر دو با آیندهنگری اتخاذ میشوند. در تصمیمهای تأمین مالی، شرکت وجوه مورد نظر را در حال حاضر به کار میگیرد تا در آینده بتواند به تعهدات خود در قبال تأمین کنندگان منابع مالی عمل کند.

در نتیجه به منظور به دست آوردن اعتماد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه، شرکتها نیاز به افزایش شفافیت در ارائه اطلاعات - اعم از مالی و غیرمالی - دارند. به منظور افزایش شفافیت، شرکتها میتوانند تصمیم به گسترش سیاستهای افشای خود و به تبع آن افشای داوطلبانه به عنوان یک ابزار مهم اقتصادی، بگیرند. در واقع بحرانهای مالی در چند دهه اخیر در کشورهای اروپایی و آمریکایی سبب شده است که مسأله شفافیت اطلاعات و افشای داوطلبانه در فرآیند گزارشگری مالی مورد توجه عمیق مجامع حرفهای قرار گیرد. این مقاله به بررسی مبانی نظری افشاء، تئوری و انگیزههای افشای داوطلبانه، تأمین مالی و فعالیتهای تأمین مالی، تئوریهای تأمین مالی و در پایان به نتیجهگیری میپردازد.

.1 مقدمه

امروزه توسعه اقتصادی بر پایه دسترسی به منابع مالی برای سرمایهگذاران استوار است. تصمیم سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری منابع خود در شرکتها به نوبه خود به وجود گزارشگری مالی مناسب در شرکت بستگی دارد گزارشگری مالی، تخصیص منابع سرمایه در یک شرکت تجاری و قابلیت سوددهی آن را افشا مینماید. این اطلاعات اقتصادی به شناخت وضعیت مالی و سلامت یک واحد تجاری کمک میکند.

از آنجا که تصمیمات سرمایهگذاری وابسته به اطلاعاتی است که در اختیار تصمیم گیرندگان قرار میگیرد و گزارشدهی مالی نیز هدف خود را کمک به فرایند تصمیمگیری افراد ذینفع نظیر سرمایهگذاران، وام دهندگان و بستانکاران قرار داده است. بنابراین یک گزارش ویژه و مناسب باید این موضوع را به درستی منعکس سازد که منافع سرمایهای شرکت تا چه حد به نحو مطلوب به کارگرفته میشوند. برای دستیابی به معیارهای مناسب از جمله مضررات مربوط به ارزیابی داراییها و اندازهگیری درآمدها باید شکل گزارشگریهای مالی مشخص و به کارگیری آنها تضمین گردد.

قسمت اعظم گزارشهای مالی را صورتهای مالی تشکیل میدهد هدف صورت مالی عبارت از ارائه اطلاعات تلخیص و طبقه بندی شده دربارهی وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری است که برای طیفی گسترده از استفادهکنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع میگردد. باتوجه به نیازهای روز افزون استفادهکنندگان از صورتهای مالی، این استفادهکنندگان به صورت چشمگیری به گزارش فعالیتهای مالی شرکتهای تجاری علاقهمند شدهاند پاسخگویی به این نیازهای روبه افزایش افشای اطلاعات مربوط به فعالیتهای واحد تجاری را ضروی نموده است.

تصمیمگیری درست برای سرمایهگذاری در سطح بنگاههای اقتصادی و تخصیص بهینه منابع کمیاب در جامعه، مستلزم وجود اطلاعات مالی شفاف و قابل مقایسه است. وجود اطلاعات مالی شفاف و قابل مقایسه رکن اساسی پاسخگویی و تصمیمگیری اقتصادی آگاهانه و از ملزومات بی بدیل توسعه و رشد اقتصادی در بخش خصوصی و دولتی است. نبود اطلاعات یا وجود اطلاعات گمراه کننده، باعث عقب ماندگی و فقر اقتصادی و کاهش رفاه عمومی میشود. استفادهکنندگان از اطلاعات مالی، بالاخص سرمایهگذاران، برای تصمیمگیری در زمینه خرید و فروش سهام، ارزیابی عملکرد مدیران و دیگر تصمیمات اقتصادی مهم به اطلاعات مالی نیاز دارند و سرمایهگذاران زمانی در یک واحد اقتصادی سرمایهگذاری میکنند، که دربارهی آن اطلاعات کافی داشته باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید