بخشی از مقاله

تأمین مالی حقوق و افشای مسئولیت اجتماعی

چکیده

مطالعه حاضر به بررسی رابطه ی افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها و تأمین مالی حقوق در صنایع دارویی و خودروئی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای تا می پردازد. هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و تأمین مالی حقوق صاحبان سهام می باشد . بدین منظور برای بررسی سطح افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها از ِّ شاخص افشای مسئولیت اجتماعی ، بر اساس تحقیق مدل افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها در ایران استفاده شده است.

این شاخص ها در سه بعد اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی مطرح شده اند . در این پژوهش از روش رگرسیون در محیط داده های پول استفاده شده است . تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار ْEviews انجام گرفته است . نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه نشان می دهد که بین تأمین مالی حقوق و افشای مسئولیت اجتماعی رابطه ی معناداری وجود ندارد.

واژگان کلیدی:

مسئولیت اجتماعی شرکتها،تأمین مالی حقوق، هزینه حقوق صاحبان سهام، افشای مسئولیت اجتماعی.

مقدمه

مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها در دهه اخیر به پارادایم غالب و مسلط حوزه اداره شرکت ها تبدیل شده است و شرکت های بزرگ و معتبر جهانی مسئولیت در برابر اجتماع و محیط اجتماعی را جزئی از استراتژی شرکتی خود می بینند.

با بررسی دقیق نهادهای دولتی، سهامد اران فعال و رسانه ها، مسئولیت اجتماعی شرکتها یک اولویت گریز ناپذیر برای رهبران کسب و کار در هر کشوری است . مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها بطور فزاینده ای در فضای کسب و کار جهانی امروز مهم است . در سال  کمیسیون اتحادیه اروپا تعریف روشنی از مسئولیت ا جتماعی شرکتها به عنوان "مفهومی که به موجب آن شرکت ، نگرانی های زیست محیطی و اجتماعی شان را در عملیات تجاری و تعامل با سهامداران بصورت داوطلبانه ادغام می کنند " ارائه کرده است.

از آنجا که مقررات بازار سرمایه بین المللی، قوانین دولتی ، سیاست های زیست محیطی و ایمنی و استاندارد گزارشگری مالی، ممکن است تعه دات قانونی شرکتهای چند ملیتی را افزایش دهد، سرمایه گذاری در مسئولیت اجتماعی شرکتها بعنوان راهی برای کاهش هزینه تأمین مالی و حفظ مزیت رقابتی دیده می شود - گالما و همکاران3، ًًٍَ - . برای شرکتهای دولتی و سرمایه گذاران در بازار مهم است این موضوع را بدانند که عملکرد بهتر مسئولیت اجتماعی شرکتها میتواند هزینه سرمایه را کاهش دهد .

برای مثال، دی هالیوال و همکاران - نشان دادند که شرکتهای آمریکایی با سطح بالای مسئولیت اجتماعی تمایل بیشتر ی به افشای داوطلبانه اطلاعات زیست محیطی و اجتماعی دارند که در نتیجه این افشا ، هزینه سرمایه سهام عادی کاهش می یابد، زیرا این شرکتها می خواهند پیام مثبت خود را به سرمایه گذاران و ذینفعان برسانند - دی هالیوال و همکاران -

بسیاری از محققان استدلال می کنند که درک فعالیتهای مسئولیت اجتماعی برای شرکتها مؤثر و سودمند است و دو توضیح احتمالی را بیان می کند . یکی اینکه، هزینه های مسئولیت اجتماعی شرکتها بعنوان بخشی از هزینه های تبلیغاتی شرکت دیده می شود، چون آنها در راه افزایش و بهبود تصویر شرکت استفاده می شوند . در این رابطه، با سرمایه گذاری در شرکتهای با مسئولیت اجتماعی میتوان هم خواسته های ذینفعان را برآورده کرد و هم مشتریان بالقوه و سرمایه گذاران را جذب کرد . دوم اینکه، از سال ًًًٍ به بعد تمایل به استفاده بیشتر از شیوه های مسئولیت اجتماعی شدت گرفته و بسیاری از شرکتهای چند ملیتی سیاست های خود را تغییر دادند . 

 اهداف اساسی تحقیق

از آنجا که طی سالهای اخیر مسئولیت اجتماعی شرکتها به یکی از رایج ترین موضوعات محافل علمی و دنیای کسب و کار تبدیل شده است، بسیاری از مدیران در تصمیم گیری های خود به آن توجه و اطلاعات مربوط به آن را افشا می کنند. درگیر شدن شرکتها در مسئولیت اجتماعی همانند سرم ایه گذاری در تولید برای کسب سود درنظر گرفته می شود و رفتار شرکتها صرفاً در راستای سودآوری جهت دهی می شود   - حساس یگانه و برزگر - . از طرفی سرمایه گذاران و سایر ذی نفعان به اطلاعات کامل و صحیحی برای تصمیم گیری های مالی خود نیاز دارند   . این امر یک نوع پاسخگویی و مسئولیت در قبال ذی نفعان برای مدیران شرکت ها ایجاد می کند . لذا هدف این پژوهش این است که ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و هزینه حقوق صاحبان سهام را مورد بررسی قرار دهد .

 مبانی نظری

مسئولیت اجتماعی در واقع تلاش های استرتژیک یک شرکت را برای ایجاد ارزش مشترک یا ایجاد ارزش اقتصادی برای بیان نیازها و چالش های جامعه منعکس می کند - جانسن و همکاران1. با افشای شفاف و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران و بین مدیران و سرمایه گذاران، سرمایه گذاران تمایل بیشتری به تجارت نشان می دهند که منجر به افزایش نقدینگی می شودثانیاً. افشا، ریسک برآورد و ابهام پارامتر را در مدل های قیمت گذاری دارایی که توسط سرمایه گذاران استفاده می شود، کاهش می دهد . سطح بالای شفافیت، هزینه نظارتی توزیعی توسط سرمایه گذاران را کاهش می دهد و آنها به نرخ بازده پائین تری برای نگهداری سهام نی از دارند . در نهایت، افشای بهتر، شناخت سرمایه گذار را بهبود می بخشد و منجر به تقویت توزیع ریسک می شود.

سه نظریه اصلی در اینجا مطرح می شود که پیش بینی می کنند مسئولیت اجتماعی شرکتها با هزینه حقوق صاحبان سهام ارتباط می یابند . مورد اول، نظریه تعادل بازار است که بوسیله مرتون 2  بیان شده است. بر اساس مدل تعادل بازار سرمایه، بیان می شود که زمانی که اندازه سرمایه گذاران شرکت افزایش یابد، هزینه حقوق صاحبان سهام را به نوبه خود کاهش می دهد . شرکتهای با رتبه بندی مسئولیت اجتماعی بالاترمعمولاً گروه بزرگتری از سرمایه گذاران را دارند.

بنابراین، هزینه حقوق صاحبان سرمایه آنها به احتمال بیشتری کا هش می یابد - گالما و همکاران،. مورد دوم، تئوری نمایندگی است که بیان می کند که عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و سهامداران وجود دارد و در نتیجه مدیر همیشه در جهت منافع سهامدار عمل نمی کند . از آنجا که شرکت با رتبه بندی مسئولیت اجتماعی بالاتر ، بصورت داوطلبانه اطلاعات زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی را افشاء می کند، عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش داده و در نتیجه هزینه حقوق صاحبان سهام را نیز کاهش می دهد.

نظریه سوم، انتخاب رفتار سرمایه گذار است . ویلیام -  بیان کرد که سرمایه گذارانی که از مسائل اجتماعی مراقبت می کنند ممکن است رفتارشان را به استراتژی نمونه کارهایشان نیز گسترش دهند . زمانی که اخلاق شدت می گیرد ، سرمایه گذاری اخلاق شرکتی می تواند ابزار و بازده روانی سرمایه گذاران را افزایش دهد.
 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید