بخشی از مقاله

چکیده
در این مقاله تریس تانسور انرژي-تکانه میدان اسکالر در یک میدان الکتریکی زمینه در فضازمان دوسیته 2بعدي بررسی میشود. با بهکاربردن روش بهسازي کمکردن بی- دررو واگرایی فرابنفش لگاریتمی حذف میشود و یک نتیجه متناهی بهدست میآید. ما یافتهایم که براي ذرات اسکالر سبک تریس تغییر علامت میدهد. ما رفتار تریس را براي قلمروهاي حدي گوناگون جرم اسکالر و میدان الکتریکی زمینه بررسی میکنیم.

کلید واژهها: فضازمان دوسیته، میدان اسکالر، میدان الکتریکی زمینه، تریس تانسور-انرژي تکانه، بهسازي کمکردن بیدررو

مقدمه

فرآیند تولید ذره در فضازمان دوسیته، بهعنوان یک جهان فریدمان-لومتر-رابرتسون-والکر در حال انبساط، در چند دهه گذشته بهخوبی مطالعه شده است، براي نمونه تانسور انرژي-تکانه ذرات خلق شده در مرجع [1] مطالعه شده است. میدانیم که در دوره تورم میدانهاي الکترومغناطیسی قوي تولید شدند .[2] از اینرو، مطالعه تولید زوج در یک میدان الکتریکی زمینه در فضازمان دوسیته، بهدلیل کاربردهاي آن در حل و فهم مسایل کیهانشناسی، در سالهاي اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در مرجعهاي 5]،4،[3 جریان رسانندگی الکتریکی میدان اسکالر در فضازمانهاي دوسیته بهترتیب 2، 3 و 4بعدي مطالعه شده است. در آن کارها نویسندگان نشان دادهاند که براي مورد یک میدان اسکالر سبک در حد میدان الکتریکی ضعیف با کاهش میدان الکتریکی جریان افزایش مییابد که به نام پدیدهَفرارسانندگی فروسرخ شناخته شده است. مشاهده چنین پدیدههاي نویی در رفتار جریان، ما را تشویق کرده است که در این زمینه، رفتار دیگر کمیتهاي فیزیکی را نیز مطالعه کنیم. در این مقاله، ما میخواهیم رفتار تریس تانسور انرژي-تکانه را مطالعه کنیم. در مرجع [4] تانسور انرژي-تکانه زوجهاي اسکالر خلق شده در یک میدان الکتریکی زمینه در فضازمان دوسیته در شرایط شبهکلاسیک که رابطه زیر برقرار است مطالعه شده است این مقاله ما میخواهیم چشمداشتی بهسازيشده خلأ ورودي تریس تانسور انرژي-تکانه میدان اسکالر در یک میدان الکتریکی یکنواخت زمینه در فضازمان دوسیته 2بعدي را بدون درنظرگرفتن فرض - 1 - محاسبه کنیم. در مرجع [6] تریس تانسور انرژي-تکانه میدان اسکالر در یک میدان الکتریکی یکنواخت زمینه در فضازمان دوسیته 3بعدي، بدون درنظرگرفتن فرض - 1 - محاسبه شده است.

بهگونهاي که p k و  یک قطعبالا تکانه است که بهدلیل مناسب بودن آن تعریف شده است. با استفاده از روشی که در مرجعهاي 5]،[3 براي محاسبه انتگرال تکانه جریان رسانندگی در فضازمانهاي دوسیته بهترتیب 2 و 4بعدي معرفی شده است، انتگرال تکانه سمت راست معادله - 10 - محاسبه میشود. بهطور مشخص اگر از نمایش ملین-برنز تابع ویتاکر استفاده کنیم و پربند انتگرالگیري را مانند مرجع [5] درنظر بگیریم، بهدست خواهیم آورد بهگونهاي که  تابع دیگاما است. جزییات محاسبه براي بهدست آوردن نتیجه - 11 - در مرجع [7] آورده شده است. براي بهدست آوردن نتیجه - 11 - فرض شبهکلاسیک - 1 - درنظر گرفته نشده است، بنابراین بسته به مقدار پارامترهاي , ، در عبارت - 11 - پارمتر  میتواند حقیقی یا موهومی محض باشد، معادله - 6 - را ببینید. چشمداشتی خلأ ورودي تریس، داراي یک واگرایی لگاریتمی است. براي حذف این واگرایی لگاریتمی از روش به- سازي کمکردن بیدررو استفاده میکنیم. براي این منظور توابعمد را بهصورت یک جواب از نوع WKB درنظر میگیریم 1 عبارت تریس بهسازي شده - 15 - بهصورت تابعی از میدان الکتریکی براي مقدارهاي گوناگون جرم میدان اسکالر رسم شده است. این شکل نشان میدهد که براي ذرات اسکالر سبک   1 ، تریس تغییر علامت میدهد اما براي ذرات اسکالر سنگین  1 تغییر علامت تریس رخ نمیدهد. در شکل 2 اندازه میدان الکتریکیL که در آن تغییر علامت تریس رخ میدهد بهصورت تابعی از جرم میدان اسکالر رسم شده است. این شکل نشان می- دهد که با افزایش جرم میدان اسکالر اندازه میدان الکتریکی L نیز افزایش مییابد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید