بخشی از مقاله

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه تکنولوژی آموزشی در خود تنظیم کنندگی دانشجویان بهره بردار از سیستم آموزش مجازی بود. روش پژوهش تجزیه و تحلیل همبستگی است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را دانشجویان بهره بردار از سیستم آموزش مجازی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ارائه دهنده و سایر موسسات ارائه دهنده خدمات آموزش مجازی مرتبط که مجهز به سیستم آموزش الکترونیکی و در سال تحصیلی 91-92 مشغول به تحصیل میباشند، تشکیل میدهند. نمونهای متشکل از 300 نفر دانش-پژوه با روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی - MSLQ - بود.

پایایی پرسشنامه خودتنظیمی با محاسبه آلفای کرونباخ برابر 0/73 به دست آمد. دادهها با استفاده از مدل آماری ضریب همبستگی و رگرسیون تحلیل شده و نتایج زیر به دست آمد: بین متغیر پیشبین تکنولوژی آموزشی و متغیر ملاک یادگیری خودتنظیمی و همچنین بین تکنولوژی آموزشی و زیرمقیاسهای یادگیری خودتنظیمی شامل راهبردهای انگیزشی، یادگیری، ارزشگذاری، انتظار، راهبرد شناختی و فراشناختی و مدیریت منابع نیز ارتباط مثبت معنادار وجود دارد. در واقع به کارگیری تکنولوژی آموزشی در مراکز آموزشی منجر به افزایش استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی است.

واژههای کلیدی: تکنولوژی آموزشی، یادگیری خود تنظیمی، دانشآموزان

مقدمه

هدف اصلی تمام فعالیت های تربیتی مدرسه این است که انگیزه ها و محرک های لازم برای ادامه رشد و تکامل طبیعی و سالم دانش آموزان را ایجاد کند و امکان کسب معرفت و مهارت های ضروری و ارزش های مطلوب برای بهره مندی از زندگی مطلوب را فراهم آورد. اول، از راه فعالیت های رسمی و محدود به کلاس درس و دوم از طریق فعالیت های غیررسمی که به کلاس و حتی گاهی به مدرسه محدود نیستند - شعاری نژاد، . - 1365 آموزش به طور اعم و دانشگاه ها به طور اخص به عنوان مقر علم و آگاهی و مرکز راهبری فکری جوامع ، همواره برای پاسخ به مسائل و نیازهای آنها ، هم آغازگر تحولات بوده اند و هم خود را متحول ساخته اند. نظام آموزشی در جهان در روند تحولی خود دچار جزر و مدهای فراوانی شده و در این رهگذر ، رشد، بالندگی و غنای قابل توجهی را تجربه کرده است.

تکنولوژی آموزشی از دوره شکل گیری تا به حال بریک هدف تاکید دارد و آن عبارتست از آموزش اثر بخش این اثر بخشی در دوره های مختلف معنایی متفاوتی داشته است برای مثال: زمانی که برای اولین بار دستگاه چاپ به وجود آمده توانست به کارهای چاپی یا نوشتاری سرعت بخشد. چون این سرعت بخشیدن نوعی اثر بخشی - کمی - تلقی می شدتکنولوژی نام گرفت و یا زمانی که تلویزیون آموزشی ایجاد شد به لحاظ پوشش جغرافیایی گسترده ، اثر بخش بوده بدون اینکه برنامه های تلویزیونی متناسب مخاطبان باشد. جوامع بشری با سرعتی شگفتانگیز در حال توسعه ، تغییر و تحولند و این تحولات جنبههای مختلف زندگی را دربرمیگیرد. پیشرفت علوم و فنون دانشهای جدیدی را مطرح میسازد که نیازهای جدیدی را نیز برای انسانها ایجاد میکند. بنابراین آموزش باید با سرعت و کیفیت بیشتر انجام شود.

به همین دلیل بسیاری از روانشناسان و صاحبنظران در مباحث تربیتی به بهرهگیری از تکنولوژی آموزشی توصیه میکنند. چرا که تکنولوژی آموزشی باعث سهولت ، سرعت و دقت در امر آموزش و یادگیری میگردد. - ذوفن ،. - 1385استفاده از فناوریهای الکترونیکی وتلفیق آنها با تجارب یادگیری دانش آموزان ،آنان را در یادگیری موارد ذیل یاری خواهد داد:تصمیم گیری، سرمشق قرار دادن،بررسیهای علمی،تجربه کردن ابعاد متعدد هنر،حل مسائل ومشکلات حقیقی و سرانجام شرکت در بسیاری از مجامع و گروههای بشری قسمت عمده ای از آنچه دانش آموزان درباره اختیارات و امکانات زندگی خود می آموزند مربوط به تجاربی است که متخصصان آموزشی طراحی کرده اند. - عطاران، 1384

خودتنظیمی در یادگیری از مقوله هایی است که به نقش فرد در فرایند یادگیری می پردازد. این سازه ابتدا در سال 1967 توسط بندورا 1 مطرح شد - کدیور، - 1380 بر اساس نظریه سه وجهی بندورا، مبنای یادگیری خودتنظیمی، شناخت اجتماعی است .به عقیده وی، فعالیت های یادگیری دانشجویان به وسیله سه عامل فرایندهای شخصی، محیطی و رفتاری آن ها تعیین می شود - بندورا، - 1986 اهمیت این سازه در یادگیری موفقیت آمیز تحصیلی، شغلی و غیره به حدی است که صاحبنظران مختلف الگوهای متفاوتی از آن را ارائه داده اند.

بنابر این پژوهشگر در صدد مطالعه بین رابطه تکنولوژی آموزشی در خود تنظیم کنندگی و دوره متوسطه می باشد چرا که در حقیقت دانش پژوهان خود به دنبال اطلاعات و دانش نو هستند و به عنوان همکاری با معلمان خویش در گرد آوری اطلاعات لازم برای آموختن شر کت می کنند. و با بهره گیری از تکنولوژی آموزشی, آموزش گیرندگان خواهند توانست اطلاعات بیشتری را در مدت زمان کوتاه تری جذب کنند با تکنولوژی آموزشی بر الگوهای زندگی, شیوه های کار, روش های پژوهش, آموزش و یادگیری, مدیریت و بسیاری از زمینه های دیگر زندگی انسانی تاثیر می گذارند و دارای سودمندی های بسیار است. قابلیت و توانائی دسترسی به اطلاعات, از طریق استفاده از منابع و فناوری اطلاعاتی ارزیابی و کاربرد بهینه آن اطلاعات بوسیله افراد, همان سواد اطلاعاتی یا سواد فناوری است که دانش آموزان اگر در فرایند یادگیری به این مطلوب مجهز شوند نو شدن افکار ذهنی و تقویت آموخته ها و در نهایت خود تنظیم کنندگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را در بر خواهد داشت .

اهمیت و ضرورت تحقیق

بنابراین از اهداف عمده بکارگیری یادگیری الکترونیکی کاهش بودجه، افزایش دسترسی و ارتقاء کیفیت است که از آن میان بحث کیفیت در دور ههای الکترونیکی هنوز جای چالش دارد و بحث ها و تحقیقات فراوانی را میطلبد. - بازرگان، - 1374 آنچه در این زمینه اهمیت دارد انگیزش یادگیرنده است . انگیزش باید به صورت جدی در محیط یاد گیری الکترونیکی مورد توجه قرار گیرد. رویکرد شناختی اجتماعی بندورا چارچوب تئوریکی برای انگیزش یادگیرنده با

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید