بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش تعیین رابطه ی خودکار آمدی و خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه ی شهرستان ایذه در سال تحصیلی 91/92 است پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دبیرستان دخترانه ی شهرستان ایذه در سال تحصیلی 91/92 که تعداد2000 نفر است و 50 دانش آموز با روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به پرسشنامه ی مقیاس باورهای خودکار آمدی پاسخ دادند. داده های این با آزمون همبستگی پرسون تحلیل شدند . یافته های تحقیق نتایج نشان داد که بین خود کارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه ی شهرستان در سال تحصیلی 91/92 رابطه ی معنی داری وجود ندارد. نتایج این پژوهش ضرورت توجه معلمین و خانواده ها برای ایجاد جو فضایی که دانش اموزان مهارت های پیشرفته برای کنترل و هدایت فرایند یادگیری خود به دست آورند را مورد تاکید قرار می دهد.هر مقاله باید دارای یک خلاصه 70 تا 100 کلمه ای باشد که در یک پاراگراف تهیه گردیده، دارای حواشی 40 میلیمتری از لبه راست و 35 میلیمتری از لبه چپ باشد. این بخش باید بصورت مستقل بیانگر موضوع، اهداف، روش تحقیق و دستاوردهای مقاله باشد ولی یک مقدمه تلقی نمیگردد .

کلمات کلیدی: خودکارآمدی ، خود تنظیمی

.1 مقدمه - با 2 خط 9pt  فاصله از کلمات کلیدی -

مطالعه ی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی طی سه دهه اخیر بیش از بیش مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است. یافته های تحقیقاتی متعددی نشان داده است که پیشرفت تحصیلی هم از ساختارهای دانش و فرآیندهای پردازش اطلاعات تأثیر می پذیرد ،هم از عوامل محیطی از جمله عوامل خانوادگی و خودتنظیمی - باترووین1 ،. - 1995شیفر2 در مطالعات اولیه ی خود 1965 - ،به نقل از یعقوب خانی ، - 1372در مورد تحلیل عوامل رفتاری والدین به دو بعد رسید:بعد گرمی روابط در برابر سردی و بعد کنترل در برابر آزادی . شیفر - همانجا - والدین را با ترکیب دو بعد ذکر شده به چهار دسته کلی تقسیم کرد :والدین گرم و کنترل کننده ،والدین گرم و آزاد گزارنده ،والدین سرد و کنترل کننده و والدین سرد و آزاد گزارنده .مطالعات  بامریند1991 - 3الف - از کودکان و خانواده های آنان نشأت گرفته است .

از جمله متغیرهای دیگری که ارتباط آن با سازگاری تحصیلی دانش آموزان مورد توجه محقان بوده است باور خودکارآمدی است »خودکارآمدی«از نظریه ی شناخت اجتماعی آلبرت بندوار - 1977 - نشئت گرفته و نزدیک به سه دهه است که توسط روانشناسان نظریه پرداز مورد مطالعه و بررسی قرار دارد لین. - 2006 - 4 به اعتقاد بندوار - 1997 - ،منظور از - - خودکارآمدی - - و یا خودبسندگی میزان اطمینانی است که فرد به توانایی خود در زمینه ی اجرای یک رشته امور یا انجام یک تکلیف خاص ابراز مینماید. او همچنین خودکارآمدی را یکی از فرایند های شناختی میداند که ما از طریق آن بسیاری از رفتارهای اجتماعی و خصوصیات شخصی را بسط میدهیم.اینک که افراد به آزمایش یا کنار آمدن با موقعیت های مشکل ساز خواهند پرداخت یا نه ،تابعی از میزان اطمینان آنها به کارآمدی خوداست .خودکارآمدی ادراک شده،نه تنها ترس هاوبازداریهای انتظاری را کاهش میدهد ،بلکه از طریق انتظار موفقیت احتمالی ،بر میزان تلاش برای کنار آمدن اثر میگذارد . مطابق نظریه ی بندروا - 1997 - ،خودکارآمدی تحت تأثیر منابع مختلفی در فرد شکل میگیرد که این منابع با خانواده و الگوهای ارتباطی در آن مرتبط است. با نفوذ ترین منبع خودکارآمدی - - تجارب تسلط - - است که منظور از آن عملکرد های قبلی فرد می باشد.

به طور کلی ،عملکرد موفقیت آمیز احساس کارآمدی را افزایش می دهد و شکست سبب کاهش آن میشود . دومین منبع خودکارآمدی ، - - سرمشق گیری اجتماعی - - یعنی - - تجارب جانشینی - - است که به مشاهده ی رفتار دیگران به عنوان الگو در حین انجام تکالیف اشاره دارد . - - اقناع اجتماعی - - منبع دیگری است که حاصل قضاوتهای کلامی دیگران در مورد فرد است - - قانع سازی کلامی - - اغلب به منظور متقاعد کردن افراد در این مورد که آنها توانایی لازم برای به اجرا رساندن اهدافشان را دارند،مورد استفاده قرار می گیرند . به عنوان مثال،بسیاری از والدین کودکانشان را تشویق می کنند که باور میکنند میتوانند در حوزه های مختلف زندگی موفق شوند تا آنجا که چنین تشویق هایی بچه ها را ترغیب میکنند که به اندازه کافی تلاش کنند و همچنین باعث ارتقاء و رشد حس کارآمدی شخصی می گردند بر عکس ،والدینی که بطور مداوم تلاشهای فرزندانشان را با تمسخر ،انتقاد و تحقیر ،مأیوس می کنند ،احتمالا انتظارات کارآمدی پایینی را در فرزندانشان ایجاد می نمایند - بندورا، - 1997

باورهای خود کار آمدی از دوطریق بر رفتار های مرتبط با تندرستی انسان تاثیر می گذارند یکی از طریق تاثیرات این باور ها بر رفتار های مرتبط با تندرستی فرد و دیگری از طریق تاثیر آن ها بر کار کرد زیستی او، به عبارتی هم بر احتمال بروز بیماری های مختلف و هم بر فرایند بهبود بیماری تاثیر می گذارد. باورهای خود کارآمدی بر طرز تفکر افراد چگونگی رویا رو با مشکلات، سلامت هیجانی ، تصمیم گیری ها مقابله با استرس و افسردگی، انتخاب اهداف و دسترسی به آن ها تاثیر می گذارد نظام باورها از طرفی در بهبود رفتار، سلامتی، رضایتمندی از زندگی نقش دارد. از طرف دیگر بسیاری از مسائل و مشکلات افراد ناشی از این باورهاست. خود کارآمدی هم چنین در یادگیری و پیشرفت تحصیلی موثر است. دانش آموزان دارای خود کار آمد قوی در مقایسه با ضعیف به پیشرفت های پیش تر نایل می شوند.

امروزه یادگیری خود تنظیم - - SRLبه عنوان یک سازه مهم در آموزش و پرورش مطرح است و مورد توجه سیاستگذاران ،معلمان ،مربیان و والدین قرار گرفته است. نظریه خودتنظیمی به این نکته توجه میکند که چگونه دانش آموزان شخصأ فرایند یادگیری یادگیری خود را فعال کرده،تغییر میدهند و یا آن را حفظ می کنند . از نظر فراشناختی ،فراگیران خود تنظیم افرادی هستند که طراحی ،سازماندهی ،خودآموزی و خودارزیابی می کنند از نظر انگیزشی ،فراگیران خودتنظیم در تمام مراحل متفاوت یادگیری خود را لایق و کار آمد و مستقل می بینند ، از نظر رفتاری ، فراگیران خودتنظیم ،محیطهایی را انتخاب ،ساخته یا خلق می کنند که یادگیری را افزایش دهد - زیمرمان در محمودی . - 1377

معلمان باید توجه داشته باشند که تکالیف کلاسی باید اطلاعاتی در مورد توانایی های دانش آموزان فراهم کند و همچنین خود کارآمدی دانش آموزان را تقویت کنند. لذا تکالیف درسی باید به گونه ای باشد که دانش آموزان در آن نا موفق شود و احساس کار آمدی کنند. پس از انجام تکالیف کلاسی، معلمان می توانند اطلاعاتی را در مورد توانایی دانش آموزان برایشان فراهم کنند تا دانش آموزان نسبت به توانایی های خود آگاه تر شوند. دانش آموزانی که می توانند توانایی های خود را ارزیابی کنند، خود تنظیمی شان در یادگیری بهبود می یابد - زیمر مان و مارتپنزپوتر، . - 1986 خود تنظیمی در یادگیری از مقوله هایی است که به نقش فرد در فرایند یادگیری می پردازداین سازه ابتدا در سال - 1967 - توسط بندوار مطرح شد - کدیور، - 1380 اهمیت این سازه در یادگیری و موقعیت تحصیلی شغلی و غیره به حدی است که صاحب نظران مختلف الگو های متفاوتی از آن ارائه داده اند.

از جمله این الگو ها الگوی پنتریچ 986 - - است در این دراین الگو»خود تنظیمی دریادگیری« به استفاده بهینه از راهبردهای شناختی.فراشناختی-مدیریتی جهت بیشینه کردن یادگیری دانش آموزان به وسیله ی سه عامل فرایند های شناختی،محیطی و رفتاری آن ها تعیین میشود - بندوار ، - 1986نظریه ی یادگیری خود تنظیمی بنتریج و دی گروت - 1990 - مطرح کردند - شکل . - 1 آنها خود کارآمدی ،ارزشگذاری درونیو اضطراب امتحان را به عنوان باورهای انگیزشی در نظر گرفتند و راهبردهای شناختی ،فراشناختی و تلاش و تدبیر دانش آموزان را تحت عنوان یادگیری خودتنظیمی معرفی کردند. خود کار آمدی به مجموعه باورهای دانش آموزان در مورد توانایی هایشان در انجام تکالیف اشاره دارد - شانک،. - 1998 راهبرد های شناختی نیز به چاره اندیشی هایی که دانش آموز برای یادگیری به خاطر سپاری یاد آوری و درک مطالب از آن ها استفاده می کند اشاره دارد - زیمرمان -پونز ، - 1986

نتایج تحقیقات در این زمینه حاکی از آن است که دانش آموزانی که خود را خودکار آمد می دانند،از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده می کنند و در انجام تکالیف اصرار بیشتری از خود نشان می دهند - پاریس و اکا ، - 986ارزشگذری درونی به اهمیتی که دانش آموزان به یک تکلیف یا درس خاص می دهد،باوری که به آن تکلیف دارد و هدفی که از مطالعه آن دنبال می کند ،اطلاق می شود . تحقیقات نشان می دهند که دانش آموزانی که دارای انگیزه غلبه بر کار و تکلیف اند ،از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده می کنند - ایمز و آرچر، - 1988امتحانات رسمی و یادگیری موقعیت های ارزشیابی تجربه می شود. در رابطه با اضطراب امتحان،تحقیقات بیانگر رابطه غیرخطی این عامل با عوامل خودتنظیمی یعنی تلاش و تدبیر می باشند - پنتریچ و دی گروت، - 1990 اعرابیان و همکاران - 1383 - نشان دادند که بین خود کارآمدی و سلامت روانی رابطه ی مثبت معنی داری وجود دارد .

یافته های مطالعه سیوکاچنگ3و استفن4 در سال 2000 حاکی از آن است که افزایش خودکارآمدی با بهبود سلامت روان رابطه دارد. اسمیت5 و همکاران - 2002 - نشان دادند که بین خودکار آمدی و افسردگی و اضطراب رابطه ی معکوس و معنادار یافتند. یافته های بندوار6 و همکاران در سال - - 1991 حاکی از آن است که بین دختران و پسران از لحاظ خودکار آمدی تفاوت معنی معنی دار وجود ندارد .پنتریچ1 و همکاران نتیجه گرفتند که خودکارآمدی در دو جنس متفاوت است به نظر می رسد که

 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید