بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش به بررسی رابطه جهت گیری مذهبی با میزان اضطراب در کارمندان شاغل شهرداری کرمانشاه در سال 1394 پرداخت .جامعه پژوهش حاضر را کلیه کارکنان شهرداری شهرکرمانشاه بود که در زمان انجام پژوهش به طور تمام وقت در شهرداری کرمانشاه مشغول به کار بودند. که از این میان 150کارمند به عنوان حجم نمونه به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های جهت گیری مذهبی آلپورت و مقیاس اضطراب هاسپیتال استفاده شد. یافته های پژوهش حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین اضطراب با جهت گیری مذهبی رابطه معنی دار وجود دارد.بنابراین فرض صفر رد شده و فرضیه های پژوهش تایید شدند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جهت گیری مذهبی می تواند 0/70 اضطراب و افسردگی را پیش بینی کند.

کلید واژه ها:جهت گیری مذهبی، اضطراب، شهرداری

مقدمه

گرچه اضطراب پدیده ی شایع عصر ما تلقی می گر دد، در عین حال از پیشینه ای به طول تمامی تاریخ بشر برخوردار است - آزاد،. - 1384 در عین حال تاریخ بشر نشان داده است انسان" دین ورز "قدمتی دیرینه دارد .گواه این مطلب این است که با مطالعه ی جوامع انسانی و تاریخ تمدن ها، همواره با رگه هایی از دین و باورهای دینی مواجه می شویم هیچ دوره ای از تاریخ بشر خالی از اعتقاد دینی نبوده است. اعتقادات مذهبی با اضطراب و خلق پایین مرتبط است.از لحاظ نظری گفته می شود چون مقابله ی مذهبی منبع حمایت عاطفی اجتماعی و امید هستند، از این رو افرادی که از این مقابله ها در زندگی روزمره خود استفاده می کنند، کمتر ازدیگران دچار افسردگی و اضطراب می شوند. در حقیقت اعتقادات مذهبی درست، بسیاری از نیازهای اساسی انسان را برآورده کرده و خلال های اخلاقی، عاطفی ومعنوی او را پر می کند. - جان بزرگی،. - 1378بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده در بالا و کمتر پرداختن به این موضوع مهم به بررسی رابطه جهت گیری مذهبی با میزان اضطراب در کارمندان شاغل شهرداری کرمانشاه در سال 1394 پرداخته شد با این امید که نتایج این تحقیق بتواند راهگشای تحقیقات بعدی در این زمینه باشد.

بیان مساله

روانشناسی دینی که مطالعه مذهب وپدیده های مذهبی با استفاده از مفاهیم روانشناسی است، باعث افزایش روز افزون انجام پژوهش هایی درباره نقش نیاز به مذهبی بودن و تاثیر دین در سلامت جسم و روان شده است. - صادقی، باقر زاده لداری و حق شناس،. - 1389 شواهد پژوهشی نشان داده است اعتقادات مذهبی درست، بسیاری از نیازهای اساسی انسان را برآورده کرده و خلال های اخلاقی، عاطفی ومعنوی او را پر می کند.این عامل پاسخ بسیاری از پرسش ها را روشن می کندو اطمینان، امید وقدرت را در فرد تحکیم می نماید وخصوصیات اخلاقی و معنوی را در اجتماعات استحکام می بخشد و پایگاه بسیار محکمی برای انسان در برابر مشکلات و محرومیت های زندگی ایجاد می کند - اسدی نوقانی، امیری و حاجی آقاخانی،. - 1390

مذهب به عنوان یک محافظ در برابر فشارهای روانی عمل می کند با این که رابطه بیم مذهب و معنویت از یک طرف و مذهب و سلامت روانی از سویی دیگر چند وجهی و پیچیده است. ولی می تان گفت رابطه مدهب و سلامت روان بر ابعاد مختلف عملکرد فرد تاثیر می گذارد - نونی، - 2005 پژوهش های تایس - - 2007 نشان دادند که اعتقادات مذهبی با اضطراب مرتبط است.از لحاظ نظری گفته می شود چون مقابله ی مذهبی منبع حمایت عاطفی اجتماعی و امید هستند، از این رو افرادی که از این مقابله ها در زندگی روزمره خود استفاده می کنند، کمتر ازدیگران دچار اضطراب می شوندبنابراین با توجه به مطالب ذکر شده در بالا و کمتر پرداختن به این موضوع مهم به بررسی رابطه جهت گیری مذهبی با میزان اضطراب در کارمندان شاغل شهرداری کرمانشاه در سال 1394 پرداخته شد با این امید که نتایج این تحقیق بتواند راهگشای تحقیقات بعدی در این زمینه باشد.

روش پژوهش

پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادها از نوع همبستگی است جامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان شهرداری شهرکرمانشاه بود که در زمان انجام پژوهش به طور تمام وقت در شهرداری کرمانشاه مشغول به کار بودند. که از این میان 150کارمند به عنوان حجم نمونه به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.جمع آوری داده ها به وسیله پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت و مقیاس اضطراب هاسپیتال صورت می گیرد. برای تجزیه و تحلیل داده ها هم از شاخص های آمار توصیفی شامل میانگین انحراف معیار و فراوانی و هم از شاخص های آماری استنباطی شامل ضریب همبستگی و آزمون تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss-19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته های پژوهش

در مرحله اول ، برای بررسی و آزمون سؤالات خود ، وجود رابطه بین جهت گیری مذهبی با اضطراب را بررسی می نماییم. زیرا زمانی می توان از رابطه رگرسیون استفاده کرد که وجود یک رابطه همبستگی بین متغیرها اثبات شود. چنانچه ضریب همبستگی پیرسون بین جهت گیری مذهبی با افسردگی در سطح اطمینان حداقل 95 درصد بزرگتر از 0/05 باشد ، دراینصورت فرضیه آماری H  رد خواهد شد و فرضیه ٌH در سطح اطمینان حداقل 95درصد مورد قبول واقع می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید