بخشی از مقاله

خلاصه

نقدشوندگی و ریسک نقدشوندگی از جمله خصیصه های اصلی و از فاکتور های ریز ساختار بازار بوده، که سرمایه افراد را تهدید کرده و نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری سرمایه گذاران برای خرید و فروش سهام ایفا می کند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه ریسک نقدشوندگی شرکت های مالی و غیر مالی بر قیمت سهام آنها با تجزیه و تحلیل واکنش سرمایه گذاران به بحران های مالی می باشد. پژوهش از نوع کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده ها، از نوع توصیفی - همبستگی - و مقیاس اندازه گیره داده ها نسبی می باشد.

نمونه آماری مورد بررسی شامل 68 شرکت معامله شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1384 الی 1394 می باشد. نتایج نشان می دهد واکنش سرمایه گذاران به بحران تحت تاثیر ریسک نقدشوندگی منتقل شده از سطوح مختلف دارایی های و بدهی های شرکت های مالی و غیر مالی می باشد. در دوران رکود اقتصادی بازده قیمت سهام شرکت های مالی و غیرمالی با افزایش دارایی های غیر نقدشونده، کاهش می یابد در حالی که در دوران رونق اقتصادی در شرکت های مالی با افزایش دارایی های نقدشونده، بازده قیمت سهام کاهش می یابد.

.1 مقدمه

در دهه های اخیر گسترش بازارهای سرمایه در کشور های در حال توسعه، رشد اقتصادی مطلوبی را به همراه داشته است .بازار سهام از سویی محل جمع آوری پس انداز و نقدینگی بخش خصوصی به منظور تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری است و از سوی دیگر، مرجع رسمی و مطمئنی است که دارندگان پس انداز های راکد می توانند محل نسبتا مناسب و    ایمن سرمایه گذاری را جستجو کنند و وجوه خود را برای سرمایه گذاری در شرکت ها به کار گیرند .از این رو نقش بازار سهام برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشورهایی همچون ایران که از یک سو با حجم عظیم سرمایه های سرگردان و از سوی دیگر با کمبود منابع سرمایه گذاری مواجهند، قابل توجه است.

لذا شناخت عوامل تاثیر گذار بر رفتار بازار سهام می تواند گام موثری در جهت دهی سرمایه در اقتصاد ایران محسوب شود. این مطالعه با هدف بررسی رابطه ریسک نقدشوندگی شرکت های مالی و غیر مالی با قیمت سهام آنها به وسیله تجزیه و    تحلیل واکنش سرمایه گذاران در صورت افزایش یا کاهش نقدینگی در سطح جامعه انجام می شود . جذابیت سرمایه گذاری در یک سهم به قدرت نقدشوندگی آن سهم بستگی دارد .

نقدشوندگی یکی از منابع بزرگ ریسک برای سرمایه گذاران در صورت وقوع بحران های مالی و رکود و رونق بازار است زیرا در صورت افزایش نقدینگی در جامعه به دنبال سیاست های انبساطی دولت و رونق در بازار، سرمایه گذاران بیشتر تمایل به سرمایه گذاری در شرکتهایی دارند که فرصت های سرمایه گذاری آتی آنها بیشتر باشد و دارایی های نقدشونده کمتری داشته باشند چرا که ریسک نقدشوندگی کاهش می یابد ولی در صورت کاهش نقدینگی در جامعه که به دنبال سیاست انقباضی دولت با افزایش نرخ بهره و دیگر سیاست های پولی اتفاق می افتد سرمایه گذاران به دنبال سرمایه گذاری در شرکت هایی هستند که دارایی نقدشونده بیشتری داشته باشند.

با توجه به استانداردهای بین المللی حسابداری ارزش اوراق بهادار مالی با استفاده از روش برآورد ارزش - سلسله مراتب ارزش منصفانه - 3 مشخص می شود .اولین آن قیمت بازار است که امنیت در نقدشوندگی و فعال بودن بازار - سطح 1 یا علامت به بازار - می باشد .اگر قیمت بازار در دسترس نباشد سپس ارزش اوراق با استفاده از ارزش یک ابزار مالی مشابه در بازار فعال و نقد یا با استفاده از قیمت های قابل مقایسه معامله شده اخیر بین طرفین حاضر و آگاه - سطح - 2 بدست می آید .در صورتی که چنین اطلاعاتی در دسترس نیست با استفاده از مدل های مالی و آماری - سطح - 3 ارزش اوراق بدست می آید. تجزیه و تحلیل بحران در این مطالعه به شرح زیر طبقه بندی می شود:

-1 حوادث نقدینگی محدود - پریشانی : - حوادثی که سیگنال کمبود نقدینگی در جامعه را می دهند که شامل افزایش نرخ بهره اعلام شده توسط بانک مرکزی، شکست یا مشکل مالی درون شرکت ها می باشد.

-2 حوادث نقدینگی در حال گسترش : سیگنال افزایش نقدینگی در جامعه را می دهند که شامل کاهش نرخ بهره، خبرهای تزریق سرمایه به بازار های مالی می باشد. الیور رگی و الکساندرا جیانوزی - - 2015 عنوان می دارند که در دوران رکود اقتصادی، با افزایش دارایی های نقدشونده و    کاهش دارایی های غیر نقدشونده نرخ بازده افزایش می یابد و در دوران رونق اقتصادی با کاهش دارایی نقدشونده و افزایش دارایی غیر نقدشونده نرخ بازده افزایش می یابد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید