بخشی از مقاله

چکیده:

رادیکالهای آزاد یعنی مولکول یا اتمهای ناپایداری که یک الکترون جفت نشده داشته باشند. رادیکالهای آزاد در اثر شکستگی یک پیوند از یک مولکول پایدار ایجاد میشوند. همین ویژگی باعث افزایش واکنشهای شیمیایی آنها میشود. در انسان مهمترین رادیکال آزاد اکسیژن است. مولکول اکسیژن در معرض تشعشعات مختلف، استرس، دودهای ناشی از استعمال دخانیات و ... با گرفتن یک الکترون از دیگر مولکولها، دست به کار تخریب دیگر مولکولها، سلولها و دی ان ای میشود.

حاصل فعالیت رادیکالهای آزاد در بدن انواع سرطان، دیابت، نارساییهای قلبی، آسیبهای مغزی، مشکلات عضلانی، پیری زودرس، آسیبهای چشمی و در کل ضعف سیستم ایمنی بدن است. در هر جا که نامی از رادیکالهای آزاد به میان میآید، آنتی اکسیدانها به عنوان اصلیترین راه مبارزه با آنها و بازسازی سلولهای تخریب شده مطرح میشوند. زیرا آنتی اکسیدانها باعث از بین بردن رادیکالهای آزاد و افزایش ایمنی بدن در مقابل انواع بیماریها میشوند.

رادیکال آزاد: اتم یا مولکولی است که در خارجی ترین لایه الکترونی خود، یک یا چند الکترون جفت نشده - منفرد - دارد و برای مدت کوتاهی به صورت مستقل عمل می کند - موجودیت مستقل - . رادیکال آزاد بسیار فعال و واکنش پذیر است و انرژی بسیار زیادی برای واکنش با مولکول های دیگر و رسیدن به تعادل دارد. رادیکال آزاد در واکنش با مولکول های دیگر الکترون دریافت می کند و به حالت پایداری می رسد ولی در عوض آن مولکول تبدیل به رادیکال می شود.

مقدمه:

رادیکالهای آزاد مولکولهایی با پوسته الکترونی ناقص هستند که در همه جا، هوایی که تنفس میکنیم، در موادی که در اطراف ما هستند و در داخل بدن ما وجود دارند و میتوانند با تخریب سلولهای بدن و انتشار مواد سمی به بافتهای اطراف خود خسارات جبران ناپذیری به بدن وارد میکنند. به زبان ساده، رادیکالهای آزاد یعنی مولکول یا اتمهای ناپایداری که یک الکترون جفت نشده داشته باشند. رادیکالهای آزاد در اثر شکستگی یک پیوند از یک مولکول پایدار ایجاد میشوند. همین ویژگی باعث افزایش واکنشهای شیمیایی آنها میشود.

در انسان مهمترین رادیکال آزاد اکسیژن است. مولکول اکسیژن در معرض تشعشعات مختلف، استرس، دودهای ناشی از استعمال دخانیات و ... با گرفتن یک الکترون از دیگر مولکولها، دست به کار تخریب دیگر مولکولها، سلولها و دی ان ای میشود. حاصل فعالیت رادیکالهای آزاد در بدن انواع سرطان، دیابت، نارساییهای قلبی، آسیبهای مغزی، مشکلات عضلانی، پیری زودرس، آسیبهای چشمی و در کل ضعف سیستم ایمنی بدن است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید