بخشی از مقاله

چکیده

درس ریاضی بدون شک یکی از مهمترین درسهایی است که دانش آموزان در تمام مقاطع تحصیلی به دانستن و درک آن احتیاج دارند. بسیاری از دانش آموزان به دلایل گوناگون از جمله شیوه تدریس آموزگار، تجربههای ناموفق، فشارهای والدین، کم تمرینی و دشواری در یادگیری مفاهیم ریاضی چنان از این درس دچار ترس و اضطراب میشوند و از خود مقاومت نشان میدهند که گاهی سادهترین اعمال ریاضی را هم نمیتوانند انجام دهند. بنده نیز با این مساله مواجه بودم، با وجود تفاوتهای فردی و کمبود زمان تصمیم گرفتم با برگزاری جلساتی با مدیر، همکاران همپایه و خانواده و تهیه گزارش از مصاحبههایی که صورت گرفت با روشهای خلاقیتی و استفاده از نرمافزار علاقهمندی به ریاضی و به خصوص مبحث هندسه که از چالشها و نقاط ضعف اکثر دانش آموزان بود بیشتر کنم که نتیجه آن رضایت خانوادهها و شادی و نشاط دانش آموزان در کلاس ریاضی و مباحث هندسه بود.

کلید واژگان: تدریس، اضطراب، تفاوت فردی، نشاط

.1 مقدمه و اهمیت تحقیق

ریاضیات میتواند کمکی به فراگیران باشد تا آنها یاد بگیرند خوب فکر کنند، جریان تفکر خود و دیگران را نقد و تحلیل کنند. بنابراین وظیفهی اساسی آموزش ریاضی، آن است که شهروندانی با توانایی استدلالی مناسب، تربیت کند - گویا، - 1389 .[1] ریاضیات شکلهای واقع در فضا را هم مطالعه میکند، شکلهایی که آنها را به صورت مجموعهای از نقطهها، سطحها و حجمها میتوان در نظر گرفت . با این علم ویژگیهای شکلهای گوناگون را مطالعه میکنیم و چگونگی اندازهگیری آنها را نیز یاد میگیریم. این علم فضایی را هندسه میگویند. هندسه مسطحه سطحی است که دارای دو بعد است و با نقطهها، خطها و شکلهایی که در یک صفحه جای میگیرند سروکار دارد و هندسه فضایی مربوط به مطالعه اجسام سهبعدی میباشد.

بر اساس تحقیق پژوهشگران مفهوم هندسه نیاز به درک عمیق دارد و فهماندن آن مستلزم تسلط کافی و شناخت موضوعات اساسی است، لذا برای آموزش هندسه، فرا دهنده باید تمام توان و علم خود را به کار گیرد تا علاوه بر آموزش به فراگیر ایجاد علاقهمندی برای صعود به مراتب بالای تمام علوم صورت بپذیرد، و طبق پژوهش میر معینی برای آموزش هندسه باید مسائل را از دید دانش آموزان دید. * دکتر سیف می گوید:" مطالب درسی مدارس معمولا به گونه ای برنامه ریزی می گردد که از ساده به دشوار دنبال یکدیگر قرار می گیرند و یادگیری هر یک از آنها مستلزم یادگیری قسمت هایی از مطالب قبلی است. این امر مخصوصا در درس هایی که توالی منطقی دارند " مانند ریاضی و علوم" بیشتر صادق است." .[1]

.2 راههای علاقهمندی دانش آموزان به هندسه

بعد از برگزاری آزمون آغازین از ریاضی پنجم، متوجه ضعف اکثر دانش آموزان در مبحث هندسه شدم که نتیجه از این قرار شد: در اولین گام از طریق مشاهده، مصاحبه و اسناد و مدارک به گردآوری اطلاعات پرداختم.

1.    مشاهده: با تهیه سیاهه رفتار در زنگ ریاضی

2.    مصاحبه: از همکاران، والدین و دانش آموزان، با دادن پرسشنامه هایی مصاحبه کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادم.

3.    اسناد و مدارک: با آزمون آغازین، تکالیف، تجربیات خودم اسنادی جمعآوری کردم.

همه این مدارک دلالت بر ضعف در هندسه بوده است که این چالش باید به گونهای علمی و اندیشمندانه حل میشد. طبق دادهها و اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها به نظر من بیشتر این ضعفها ناشی از:

1.    پایه ضعیف در درس هندسه از سالهای قبل یا مختصر بودن مطالب اصلی در پایههای گذشته

2.    کمهوشی و دیرآموزی بعضی از دانش آموزان

3.    کوتاهی در تفهیم نکات اساسی هندسه یعنی ارائه نکردن مفاهیم از ساده به پیچیده در سالهای قبل

4.    عدم تکرار و تمرین و یا عدم نظارت کافی والدین بر تمرین منزل

با توجه به اهمیت هندسه، علت مساله موجود را در جلسه شورای آموزگاران مطرح کردم و نظرات همکاران را جویا شدم تا راه حل بهتری برای آموزش بیابم. با روشهای جمعآوری اطلاعات فوق به دو نتیجه رسیدم: .1 علت ضعف .2 راه حل مشکل عواقب و پیامدهای ضعف در هندسه درس ریاضی بدون شک یکی از مهم ترین درس هایی است که دانش آموزان در تمام مقاطع تحصیلی به دانستن و درک آن احتیاج دارند. به طوری که مبینی - - 1380 به نقل از ریچارد کورانت، در این زمینه میگوید: »ریاضیات یکی از عالی ترین تراوشهای اندیشه ی آدمی است که منعکس کنندهی ارادهی انسان و نشان دهندهی سیر عقل و برهان و همچنین بیان کنندهی میزان علاقهی بشر به کمال و زیبایی است.« نقش بنیادی علم ریاضی در پیشبرد سایر علوم و فنون نیز مورد پذیرش همگان است، به طوری که نرسیدن به هدفهای آموزشی در زمینهی ریاضی موجب ضعف ، ناتوانی و دست نیافتن به اهداف مربوط به پیشرفت علوم و فنون دیگر خواهد بود. - مبینی،1380،ص[4] - 15 بعد از شناسایی علل ضعف و پیامدهای این مساله با مشورت گرفتن از همکاران، ارائه راه حلهای پیشنهادی و مطالعه زیاد، راههای زیر را برای رسیدن به حل مشکل طی کردم:

1.    بررسی پروندهها و جمعآوری اطلاعات و دادن فرم خودارزیابی والدین از فرزندان

2.    آموزش ریاضی به خصوص هندسه در زنگ دوم به بعد همراه با تکرار مباحث قبلی به جهت تسلط

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید