بخشی از مقاله

چکیده: مواجه شدن واحدهای تصمیم گیرنده با چالشهای جهانی سازی تجارت و مخاطرات ناشی از انحراف از فرآیند ، تصمیم گیرنده را ملزم به اتخاذ روش هایی می نماید تا بتواند در بازار رقابت فعالیت نموده و رشد و توسعه پایداری را نیز داشته باشد. الگویابی در برخورد با این مسائل می تواند با استفاده از عملکردهای آزموده و اثبات شده به طور قابل توجهی کمک نمود.تاکنون ساختارهای کلی برای واحدهای تصمیم گیرنده ای که در یک گروه قرار میگیرند و عملکرد مشابهی از خود نشان میدهند گسترش داده شده است.

در این میان برخی از این روش ها با تکیه بر الگویابی به انتخاب رویههایی که کمترین فاصله را بهترین الگوهای معرفی شده دارند، میپردازند.در این روش ها یک چارچوب مشترک اختیاری به عنوان معیاری برای تعیین بهترین الگو در نظر گرفته میشود. با تکیه بر همین مطلب، در این مقاله به معرفی شرایطی برای تعیین الگومناسب میپردازیم که دنبال الگویی هستیم که روی رویه MPSS قرار داشته باشد بطوریکه فاصله 08V تا این ابر صفحه کمترین مقدار ممکن می باشد.

.1 مقدمه

تحلیل کارایی در مهندسی و علم اقتصاد به صورت رایج با استفاده از نسبتهای کارایی کلاسیک بر اساس وزنهای خروجی و ورودی انجام می شود که برای تمام واحد های تصمیم گیرنده تحت ارزیابی DMU - ها - یکسان و مشترک می باشد. در این موارد، فرض می شود که تمام عوامل مهم موثربر عملکرد در نظر گرفته می شوند و نیازی به شرایط اضافی و مجزا نیست.

چنین رویکردی معمولا به " مجموعهی مشترک وزن ها" معروف است - . - CSW بروز تحلیل پوششی داده ها - DEA - - چارنز، کوپر و رودز [1] - 1978 بیانگر یک رویکرد کاملا متفاوت برای ارزیابی کارایی DMU های به کار رفته در فرایندهای عملیاتی میباشدDEA برای هر یک از شرایط مجزا یک DMU را در نظر می گیرد که برگرفته از انعطاف پذیری مشخص مجموع وزن DEA می باشد.

در واقع، تفاوت پیرامون DMU ها در وزن های مربوط به هر یک از عوامل را می توان با متغیرات قابل توجه در نشانگاه ، سیاست و غیره در بین DMU ها تایید کرد که معمولا این تفاوت ها به طور طبیعی وجود دارند و و توسط مجموعه ی برگزیده ای از ورودیها و خروجیها قابل حصول نمی باشند - ر.ک. کوک و گولانی .[2] - 1991 همچنین CSW و DEA یک رویکرد متفاوت برای تحلیل کارایی، ارائه داده اند اما در برخی موقعیت ها یک رویکرد واسطهای بین آنها مطلوب به نظر می رسد. 

در این روش از مفهوم کارایی نسبی برای رسیدن به این هدف استفاده می شود.لازم به ذکر است علاوه بر ارزیابی عملکرد، یکی دیگر از کاربردهای DEA رتبهبندی واحد های تصمیم گیرنده میباشد. بدین صورت با توجه به هدف مورد نظر تصمیم گیرنده، واحدها در دسته های مجزا طبقه بندی می گردند. توجه به این نکته بسیار ضروری است که هدف مذکور بایستی به صورت شفاف مشخص گردد.

.2 بهترین رتبه در واحد تصمیم گیرنده در bcc

در این بخش این موضوع را مد نظر قرار می دهیم که n تا DMU داریم که از m ورودی برای تولید S خروجی استفاده می کند. نزدیکترین الگو را برای DMU ها در یک گروه فرضی Jg بر روی رویه ی خط فاصل کارایی پاراتو T پیدا میکند که برای همه آنها شناخته شده میباشد.که در این مدل الگوها رو برای تمام DMU ها در یک گروه فرضی به طور همزمان ارایه می دهد . یعنی در این روش می توان زمان های G را حل کند تا از این الگوها را برای تمام DMU ها پیدا کند .

.3 رتبه بندی واحدهای تصمیمگیرنده با استفاده از قویترین ابر صفحه MPSS

در این بخش به دنبال آن هستیم که ابرصفحه ای که مجموع فاصله Dmu ها تا آن کمترین مقدار ممکن است , به گونه ای انتخاب شود که Dmu های تصویر روی آن دارای بیشترین اندازه بهروری باشد و یا به MPSS تا حد ممکن نزدیک باشد . برای همین منظور در تابع هدف این مدل | 0| را min می کنیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید