بخشی از مقاله

چکیده

منطقه بیداخوید به طور کامل توسط آبرفتهای حاصل از فرسایش لوکوگرانیت شیرکوه پوشیده شده است . مطالعات کانیشناسی کانیهای کوارتز + آلکالی فلدسپار + مسکویت + پیریت + گوگرد را نشان میدهد. از نکات بارز زمین شناسی خروج گازهای گوگردی و نهشت گوگرد طبیعی در رخنمونهای سطحی آبرفت کواترنر میباشد. اکسیداسیون پیریتهای تشکیل شده درآبرفتهای جوان، منجر به تشکیل کانیهای شورهای شده است. در مجموع، مراحل چندگانه دگرسانی، تشکیل مجموعه کانیهای دگرسانی منطقه را سبب گشته است.

مقدمه

معدن فلدسپار بیداخوید در جنوبغرب شیرکوه، در 70 کیلومتری شهر یزد قرار گرفته است. از نظر موقعیت زمین شناسی در زون ایران مرکزی و بخشی از کمربند آتشفشانی ارومیه دختر قرار دارد - شکل . - شکل -A1 تصویر ماهوارهای معدن فلدسپار بیداخوید. -B نقشه زمینشناسی معدن فلدسپار بیداخوید بر پایه برداشتهای صحرایی و تصاویر ماهوارهای سنگ شناسی منطقه بسیار ساده است و عمدتا متشکل از آبرفتهای باتولیت شیرکوه - بخش لوکوگرانیت - است. دانه بندی آنها در حد شن و ماسه هست و فاقد کانیهای تیره می باشند.

این آبرفتهای سفیدرنگ هم اکنون به عنوان ذخیره فلدسپار مورد بهره برداری هستند. پی سنگ محدوده گرانیت شیرکوه معمول در باتولیت یعنی بیوتیت دار است - شکل . - A2 آبرفتهای کواترنری در گودال گسلی با امتداد شمالی- جنوبی - گسل علی آباد- بیداخوید - انباشته شده اند - جدیدی، . - 1395 نمود این زون گسلی هم اکنون با رخداد دگرسانی های گرمابی جوان، خروج گازهای گوگردی، رسوبات پیریت دار و نهشته گوگرد آزاد در محدوده معدن مشخص است - شکل . - B2

شکل -A -2 رخداد گوگرد آزاد در ماده معدنی بیداخوید.-B بخش غنی از پیریت با رنگ خاکستری. خروج گازهای گوگردی به حدی است که بوی گوگرد به شدت در محدوده معدن استشمام میشود. در حوضچه کوچک ناشی از ایجاد ترانشه در کف معدن بوجود آمده و سطح آب زیرزمینی به شدت اسیدی در آن نمایان است، حبابهای حاصل از خروج گاز مشاهده میشود. در حاشیه این حوضچه، کانیهای شوره ای 1 رسوب کردهاند. این پدیده احتمالا محیط فومارول و خروج گازهای آتشفشانی را در ارتباط با ولکانیسم جوان در زون گسلی دهشیر - جنوب، غرب و شمال غرب منطقه - تداعی میکند.

سنگهای نفوذی منطقه در منطقه بیداخوید، توده نفوذی به دو نوع مشاهده میشود. نوع اول سنگهای آذرین قدیمی منطقه، که شامل گرانیت بیوتیتدار شیرکوه بوده و پیسنگ منطقه را تشکیل میدهد - شکل . - 5 این گرانیتها به شدت دگرسان بوده و به نظر میرسد دگرسانی تا مرحله کلریتی شدن پیش رفته است. شکل -5 رخنمون پی سنگ منطقه - گرانیت بیوتیت دار شیر کوه - - نگاه به سمت شمال - . نوع دوم توده نفوذی لوکوگرانیتهای کرتاسه هستند که در ایجاد رسوبات تخریبی-آواری موجود در منطقه نقش اساسی داشتهاند. به دلیل تشابه توده نفوذی منطقه با دیگر مناطق مورد مطالعه، از آنالیزهای دوباره و قرار دادن نمونه-ها در نمودار خودداری شد و سعی شد از دادههای ژئوشیمیایی موجود استفاده شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید